Senaste nytt

SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

Kan bli lite ofrivilliga justeringar i framtiden men iof är handlar detta mer om de som inte har trafik just nu, allra minst med BRA/SAS. Ett fall på 39% är ett rejält tapp.

Jag ser ju hellre att man fixar till och underhåller de regionala flygplatserna ute i landet och ser till att de servas av trafik på bästa sätt (till CPH/ARN) än krampaktigt håller fast i Bromma på ren princip.

Nu har jag inte läst artikeln, men förra gången det rapporterades fanns Karlstad, Örebro, Västerås och Norrköping på listan av störst förluster. Vad är principen med att fixa till och underhålla flygplatser i landet som verker helt omöjliga att få trafik till?

Missförstå min inte, jag hade gärna tex flugit till Karlstad om det hade gått (tidsvinsten mot tåget är mycket stor). Men jag hänger inte med på principen att vurma för de här flygplatserna i motsatts till Bromma? Räknar du med att SAS ska börja flyga Saab 340 el motsv mellan Arlanda och Karlstad?

Nu har jag inte läst artikeln, men förra gången det rapporterades fanns Karlstad, Örebro, Västerås och Norrköping på listan av störst förluster. Vad är principen med att fixa till och underhålla flygplatser i landet som verker helt omöjliga att få trafik till?

Missförstå min inte, jag hade gärna tex flugit till Karlstad om det hade gått (tidsvinsten mot tåget är mycket stor). Men jag hänger inte med på principen att vurma för de här flygplatserna i motsatts till Bromma? Räknar du med att SAS ska börja flyga Saab 340 el motsv mellan Arlanda och Karlstad?

Jag tänker att det framförallt ur ett civilförsvarsperspektiv är viktigare att hålla igång dem än Bromma.

Jag räknar inte med att SAS ska börja flyga alls. Och allra helst hade jag sett att man satsade på tåget och järnvägen. Men om man ska hålla några flygplatser under vingarna alls och låta dem stå med lite eller ingen trafik, så är det viktigare med dem än med Bromma.

Och tycker man flygförbindelser är viktigt så får man ju betala för det som man gör till typ Sveg.

Då finns det bättre bild på nymålade SE-MKD :)

Före:
Screenshot_20250113_155117_Flightradar24.jpg

Efter:
Screenshot_20250113_155126_Flightradar24.jpg

Från imorgon torsdag börjar upprampningen på Stockholm - Göteborg :)

ATR maskinerna används främst på lördagar till och från Göteborg. Annars i övrigt SAS A320 och CRJ900 från Cityjet.

Screenshot_20250114_194100.jpg

Från imorgon och allt oftare kommande veckor ökar antalet dagliga avgångar till och från Göteborg till 5 tur och retur flygningar. Torsdagen den 30/1 ökar det till 7 tur och retur flighter :)

Uppstarten av BRA verkar rulla på enligt plan :)

Första 1,5 veckan gjorde BRA runt 25 flighter/dygn, senaste veckan har antalet ökat till strax över 40 (De två maskinerna i Köpenhamn inräknade) :) Kommande vecka rullar det på i samma nivå och på lördag är det premiär för Arlanda - Sälen/Scandinavian Mountains Airport :)

Med start måndag 27/1 är det sedan dax för steg 3 i BRA implementeringen och fler maskiner tillförs produktionen :)

Last edited:
SAS upprampning på svensk inrikes fortsätter imorgon! :) Detta blir nästa steg i implementering av BRA och ytterligare maskiner tillförs nu produktionen :)

- Återstart av linjen till Kalmar
- Nya linje till Halmstad
- Ronneby går upp i frekvens

Screenshot_20250126_140052_Flightradar24.jpg

- Linjen till Vasa flygs från imorgon av BRA maskiner alla veckans dagar.

Toppen