Senaste nytt

SAS Point Sharing

TP12

Medlem
Jag har idag 130k poäng och en 241. I sommar har jag ytterligare en 241. Jag vill åka på två resor. En med en vän för 130k+241 (bokat bara från mitt konto) och en med min sambo där hon använder sina 100k poäng och jag bara en 241.

Alt 1. Jag bokar idag resan för min vän och mig för 130k+241. Så fort jag får in min andra 241 (runt sommaren) startar jag en point share med min sambo där kommer jag kommer in rätt "nollad" och hon med sina 100k poäng. Vi bokar därefter vår resa.

Alt. 2 - Jag bokar en random resa för 130k som ska avbokas för att få 0 poäng på kontot , jag startar sedan en point share med min sambo där hon har 100k poäng och jag bara har min 241. Vi bokar en resa, efter 6 månader lämnar jag vår point share, avbokar min 130k resa och bokar en ny med min nya 241

Jag ser alt 1 som bättre då jag kan boka en resa redan nu och en i sommar när nästa 241 trillar in. Med alt 2 kan jag boka en resa runt maj när sambons poäng trillar in och måste sedan vänta till november innan jag inte är låst till point shsre och kan boka den andra resan. Tänker jag rätt? Är det något jag missat?
Kanske missar något här men förstår inte riktigt problematiken? Varför inte bilda point share med din sambo redan nu? Dvs. varför ser du behovet av att komma in nollad?
 

Solomun

Medlem
Vill boka en resa med min sambo och en med min vän. Om jag inte kommer in nollad till point share med min sambo så kommer väl 50k poäng dras från mig och 50k från hennes, när jag bara vill använda hennes poäng och min 241.

Vill spara mina 130k poäng till resan som jag och min ska åka på.
 
Last edited:

TP12

Medlem
Vill boka en resa med min sambo och en med min vän. Om jag inte kommer in nollad till point share med min sambo så kommer väl 50k poäng dras från mig och 50k från hennes, när jag bara vill använda hennes poäng och min 241.

Vill spara mina 130k poäng till resan som jag och min ska åka på.
Om du har 130k poäng och hon 100k poäng och ni tar in dessa i en point share så kan var och en använda sammanlagt 230k poäng (om den som äger gruppen inte satt in någon restriktion). Du kan då alltså boka en resa för 100k poäng med din sambo och en för 130k poäng till dig och din kompis. Och sen är poängen förbrukade.

Eller du är orolig för hur poäng du och din sambo kommer tjäna in utöver dessa 230k kommer fördelas om ni väljer att bryta upp gruppen?
 

Solomun

Medlem
Om du har 130k poäng och hon 100k poäng och ni tar in dessa i en point share så kan var och en använda sammanlagt 230k poäng (om den som äger gruppen inte satt in någon restriktion). Du kan då alltså boka en resa för 100k poäng med din sambo och en för 130k poäng till dig och din kompis. Och sen är poängen förbrukade.

Eller du är orolig för hur poäng du och din sambo kommer tjäna in utöver dessa 230k kommer fördelas om ni väljer att bryta upp gruppen?
Så bokningarna måste inte gälla alla som är med i point share gruppen? Även om man är 3 i en grupp så funkar det att bara boka för 2 i den gruppen?
 

Solomun

Medlem
Precis, dvs. går bra att göra en bokning för någon som inte ens är med i gruppen (men med poängen som är i gruppen då så klart).
Svar ja! Du kan boka för vem som helst
Jaha, det visste jag inte! Så jag verkligen inte missuppfattar nu, man måste inte heller inkludera samtliga medlemmar i point share i bokningarna som görs? Varför skulle man i sådant fall betala för att flytta över poäng från konto A till konto B när man i sådant fall bara kan starta en point share där konto B sedan bokar en resa utan konto A?

Tack för ert tålamod :p
 

gneken

Medlem
Tänkte boka en award via mitt fly premium till min bror genom att bjuda in till min point sharing grupp, som har poäng som går ut samtidigt som mina.
Jag tänkte göra en fejkbokning innan jag bjuder in honom och sen boka hans biljett. Men åker jag på SAS nya avbokningsavgifter om jag bokar av inom 24h? Eller får jag tillbaka allt?
 

Maxxan

Medlem
Låt säga att jag och en vän skapar en point sharing-grupp för att använda upp den ena partens poäng som snart går ut medan den andra parten blir ”skyldig” motsvarande poäng vid senare tillfälle.
1. Går det att se vems poäng som användes för att boka resan?
2. När point sharing avbryts efter 6 månader, håller SAS koll på vem som tjänat in vilka poäng under tiden eller delas dessa lika?
 
Toppen