Senaste nytt

SAS Point Sharing

palmen

Moderator
Låt säga att jag och en vän skapar en point sharing-grupp för att använda upp den ena partens poäng som snart går ut medan den andra parten blir ”skyldig” motsvarande poäng vid senare tillfälle.
1. Går det att se vems poäng som användes för att boka resan?
2. När point sharing avbryts efter 6 månader, håller SAS koll på vem som tjänat in vilka poäng under tiden eller delas dessa lika?
1. Ja
2. Ja, de har koll

Poängen slås aldrig ihop, de lever kvar på varje persons konto. När man går ur gruppen har man så många poäng som finns på kontot.
 

Maxxan

Medlem
1. Ja
2. Ja, de har koll

Poängen slås aldrig ihop, de lever kvar på varje persons konto. När man går ur gruppen har man så många poäng som finns på kontot.
Stort tack! Så det enda som skiljer detta från att kunna ”swisha” poäng till varandra är inlåsningen om 6 månader? Samt att man givetvis behöver kunna lita på varandra.

Förresten, kan man välja hur många poäng som dras från respektive part, eller finns det en förbestämd mekanik t.ex. pro-rata eller äldst-poäng-först?
 
Stort tack! Så det enda som skiljer detta från att kunna ”swisha” poäng till varandra är inlåsningen om 6 månader? Samt att man givetvis behöver kunna lita på varandra.

Förresten, kan man välja hur många poäng som dras från respektive part, eller finns det en förbestämd mekanik t.ex. pro-rata eller äldst-poäng-först?

Äldst poäng dras först oavsett vem som tjänat in dem.
 

pqvst

Medlem
Har sökt men hittar inget svar. Någon som vet hur det funkar med att köpa SAS extra poäng med point sharing. Är det max 100,000 per person per år som går att köpa? Eller är det max 100,000 per grupp per år?

Så t.ex. i en grupp med två personer, kan varje person köpa 100k som då hamnar i samma grupp => 200k poäng?
 
Har sökt men hittar inget svar. Någon som vet hur det funkar med att köpa SAS extra poäng med point sharing. Är det max 100,000 per person per år som går att köpa? Eller är det max 100,000 per grupp per år?

Så t.ex. i en grupp med två personer, kan varje person köpa 100k som då hamnar i samma grupp => 200k poäng?

Eftersom allas konton är individuella och grupperna är dynamiska är jag 100% säker på att det är per individ, ej grupp.
 

ARN01

Medlem
Upptäckte nu när jag går in på min Point sharing att det endast är transaktioner från Mars 2022 som syns. Kan ärligt säga att jag inte riktigt vet om det lagts till poäng från de andra ändå. Övriga reser inte mycket och det är endast ett MC som bidrar kontinuerligt. Är det lika för någon annan?
1695841163221.png
 

Timpsi

Medlem
Det jag, och agenten jag pratade med, tycker är konstigt att den tar EBD-poäng (som inte har utgångsdatum) även om de är intjänade först. Att tjäna in dem först förstår jag, men EBD-poängen är ju i princip "värda" lite mer eftersom de inte har utgångsdatum. Nåja, inget man kan styra inom point sharing tydligen.
 

palmen

Moderator
Det jag, och agenten jag pratade med, tycker är konstigt att den tar EBD-poäng (som inte har utgångsdatum) även om de är intjänade först. Att tjäna in dem först förstår jag, men EBD-poängen är ju i princip "värda" lite mer eftersom de inte har utgångsdatum. Nåja, inget man kan styra inom point sharing tydligen.
Det står extremt tydligt i reglerna för point sharing. Alltid äldsta poäng som dras först, oavsett vilken status man har eller när de går ut.

Ni kan tycka det är konstigt men ni godtog reglerna när in ingick i point gruppen
 

Solomun

Medlem
En familjemedlem har en poängresa till Asien i C bokad, kan jag bjuda in medlemmen till min point share och i efterhand applicera min 241?
 
Toppen