SAS plus under pandemin

011430121 skrev:I dag på SK401 sa en värdinna att från slutet av september återgår SAS till ordinarie servicekoncept på Skandinavien och Europalinjerna, frågade om det gällde även ekonomi eftersom Lufthansa och Swiss endast serverar vatten i Ekonomi, hon sa om hon fattat allt rätt så blir servicen som innan pandemin, men tillade allt ändras så snabbt nu.Klicka för att utvidga...

Sa de något om att ta bort sitt egenmäktiga munskyddskrav också?

011430121 skrev:I dag på SK401 sa en värdinna att från slutet av september återgår SAS till ordinarie servicekoncept på Skandinavien och Europalinjerna, frågade om det gällde även ekonomi eftersom Lufthansa och Swiss endast serverar vatten i Ekonomi, hon sa om hon fattat allt rätt så blir servicen som innan pandemin, men tillade allt ändras så snabbt nu.Klicka för att utvidga...
SAS normala service i ekonomi är väl enbart kaffe (och ett glas vatten om man råkar ha tur), så det är ju inte så långt från vad Lufthansa har idag?

Eller tror vi att de faktiskt skulle dra igång försäljningsvagnen igen?

Canadien skrev:Sa de något om att ta bort sitt egenmäktiga munskyddskrav också?Klicka för att utvidga...
Det är väl inte eget? Det kommer ju från EASA via EU kommissionen... Jag har svårt att se att SAS skulle ta bort det så länge EUs rekommendation ligger kvar.

mha321 skrev:Det är väl inte eget? Det kommer ju från EASA via EU kommissionen... Jag har svårt att se att SAS skulle ta bort det så länge EUs rekommendation ligger kvar.Klicka för att utvidga...

EASA rekommenderar mask, de kräver inte. Så att SAS formulerar det som ett krav är eget påhitt.

Det finns stora möjligheter till att det sker coronaenhancements - bort med praliner, alkodrycker, alkoholfri Mikkeller, Ringi osv.

Canadien skrev:EASA rekommenderar mask, de kräver inte. Så att SAS formulerar det som ett krav är eget påhitt.Klicka för att utvidga...

Finns det något flygbolag som inte kräver munskydd? Du får väl boka med något av dem. Se bara till att inte åka till något land där de kräver munskydd på offentllig plats.

Canadien skrev:EASA rekommenderar mask, de kräver inte. Så att SAS formulerar det som ett krav är eget påhitt.Klicka för att utvidga...
Nu har jag inte läst det formella dokumentet som flygbolagen lutar sig mot i frågan, så det är möjligt att du har rätt där. Men samtidig har väl alla andra europeiska bolag gjort samma tolkning som SAS i frågan? Eller finns det något EU bolag som *inte* gjort det? (I frågan om masker - det finns ju de som fortfarande har service till passagerarna men det är en annan fråga)

Homer skrev:Det finns stora möjligheter till att det sker coronaenhancements - bort med praliner, alkodrycker, alkoholfri Mikkeller, Ringi osv.Klicka för att utvidga...
Definitivt. Frågan är ju hur det blir med polarrulle!

Men ja, känner man SAS rätt så är det stor risk att alkoholen inte är med. Åtminstone inte i plus, men kan finnas till försäljning i go!

Med hänvisning till mina tidigare kritiska inlägg i tråden vill jag tillägga att jag absolut är för maskkravet. Bra av SAS att införa stränga krav.

Det jag önskar är servering en stund när jag väl sitter på min plats med avstånd från andra. Jag ser inte en speciellt ökad smittfara med det om endast inpackade livsmedel serveras i plus av CC med handskar och självklart mask.

M.K skrev:Med hänvisning till mina tidigare kritiska inlägg i tråden vill jag tillägga att jag absolut är för maskkravet. Bra av SAS att införa stränga krav.Det jag önskar är servering en stund när jag väl sitter på min plats med avstånd från andra. Jag ser inte en speciellt ökad smittfara med det om endast inpackade livsmedel serveras i plus av CC med handskar och självklart mask.Klicka för att utvidga...
Precis - det I kombination med aktivare arbete med seatblock. Även ett sällskap på två borde gå en gång och ett fönster så länge det finns platser kvar åtminstone - som jag uppfattat det så får de tex fönster och mitt, och så kan någon oberoende ta eller hamna i gång.

@mha321 Får jag fråga vilka linjer det inte fungerat på? Jag har flugit mellan huvudstadshubbarna samt lite inrikes i Norge +20 flights i pandemin och har haft seatblock varje gång, oftast dubbel.

Underligt att vi har olika erfarenheter, kan det vara bara en flygplats som inte bryr sig om denna vettiga skyddsåtgärd?

M.K skrev:@mha321Får jag fråga vilka linjer det inte fungerat på? Jag har flugit mellan huvudstadshubbarna samt lite inrikes i Norge +20 flights i pandemin och har haft seatblock varje gång, oftast dubbel.Underligt att vi har olika erfarenheter, kan det vara bara en flygplats som inte bryr sig om denna vettiga skyddsåtgärd?Klicka för att utvidga...
Det har fungerat för mig så jag har bara hört det i andra hand. Har då nog mest handlat om Europa "semester dest" (Medelhavet), eller inrikes Sverige.

Min personliga erfarenhet är dock begränsad till så få flighter att jag inte kan dra någon direkt slutsats. Satt 3 ihop några rader framför mig på onsdagens tur arn-got, men bara för att de inte pratade en massa med varandra betyder det ju inte att de inte reste tillsammans i ett sällskap.

M.K skrev:@mha321Får jag fråga vilka linjer det inte fungerat på? Jag har flugit mellan huvudstadshubbarna samt lite inrikes i Norge +20 flights i pandemin och har haft seatblock varje gång, oftast dubbel.Underligt att vi har olika erfarenheter, kan det vara bara en flygplats som inte bryr sig om denna vettiga skyddsåtgärd?Klicka för att utvidga...

Alla mina flyg med SAS från/till LHR. Fullpackat varje gång.

mha321 skrev:Eller finns det något EU bolag som *inte* gjort det? (I frågan om maskerKlicka för att utvidga...

Rent tekniskt så är de ju ett EU-bolag, även om inte direkt något av de större, men Amapola har inte krävt mask på någon av de tre flygningar jag gjort med dem i sommar mellan Arlanda och Vilhelmina. Jag har varit en av få personer ombord som haft mask, och crew har varit masklös.

Thornado skrev:Rent tekniskt så är de ju ett EU-bolag, även om inte direkt något av de större, men Amapola har inte krävt mask på någon av de tre flygningar jag gjort med dem i sommar mellan Arlanda och Vilhelmina. Jag har varit en av få personer ombord som haft mask, och crew har varit masklös.Klicka för att utvidga...
Intressant. De har bara inrikes eller hur? Det får en att undra om det är några andra uppsättningar regler/rekommendationer då.

Insåg att jag hade en screenshot på incheckning. Det rätt tydligt att det skulle gå att ha betydligt mer distans där. Visst kan man säga att resenären också har ett ansvar att byta plats (vilket jag såklart gjorde), men de som bara checkar om genom at trycka ok hamnar ju där...

För övrigt är det definitivt ingen seat block, och än mindre dubbel. Inga som helst problem för mig att välja mittenplats mellan två andra om jag tex gärna vill sitta på första raden.

//uploads.tapatalk-cdn.com/20200905/3f7ae325c343d282e357d79cfd57e6e6.jpg

mha321 skrev:Intressant. De har bara inrikes eller hur? Det får en att undra om det är några andra uppsättningar regler/rekommendationer då.Klicka för att utvidga...

Nu har de visst uppdaterat infon på hemsidan, men senast jag flög med dem (mitten av augusti) så tror jag iaf att jag var enda personen ombord med mask, och som sagt var ingen mask på crew heller.

Amapola skrev:Från och med 6 juli rekommenderar Amapola att samtliga resenärer över 6 år använder ansiktsmask på samtliga flygningar. Du som passagerare ansvarar för att själv ta med dig en mask, och masken skall då täcka näsa och mun.Klicka för att utvidga...

Back