Senaste nytt

SAS plus under pandemin

I dag på SK401 sa en värdinna att från slutet av september återgår SAS till ordinarie servicekoncept på Skandinavien och Europalinjerna, frågade om det gällde även ekonomi eftersom Lufthansa och Swiss endast serverar vatten i Ekonomi, hon sa om hon fattat allt rätt så blir servicen som innan pandemin, men tillade allt ändras så snabbt nu.

Sa de något om att ta bort sitt egenmäktiga munskyddskrav också?

I dag på SK401 sa en värdinna att från slutet av september återgår SAS till ordinarie servicekoncept på Skandinavien och Europalinjerna, frågade om det gällde även ekonomi eftersom Lufthansa och Swiss endast serverar vatten i Ekonomi, hon sa om hon fattat allt rätt så blir servicen som innan pandemin, men tillade allt ändras så snabbt nu.
SAS normala service i ekonomi är väl enbart kaffe (och ett glas vatten om man råkar ha tur), så det är ju inte så långt från vad Lufthansa har idag?

Eller tror vi att de faktiskt skulle dra igång försäljningsvagnen igen?
Sa de något om att ta bort sitt egenmäktiga munskyddskrav också?
Det är väl inte eget? Det kommer ju från EASA via EU kommissionen... Jag har svårt att se att SAS skulle ta bort det så länge EUs rekommendation ligger kvar.

Det finns stora möjligheter till att det sker coronaenhancements - bort med praliner, alkodrycker, alkoholfri Mikkeller, Ringi osv.

EASA rekommenderar mask, de kräver inte. Så att SAS formulerar det som ett krav är eget påhitt.

Finns det något flygbolag som inte kräver munskydd? Du får väl boka med något av dem. Se bara till att inte åka till något land där de kräver munskydd på offentllig plats.

EASA rekommenderar mask, de kräver inte. Så att SAS formulerar det som ett krav är eget påhitt.
Nu har jag inte läst det formella dokumentet som flygbolagen lutar sig mot i frågan, så det är möjligt att du har rätt där. Men samtidig har väl alla andra europeiska bolag gjort samma tolkning som SAS i frågan? Eller finns det något EU bolag som *inte* gjort det? (I frågan om masker - det finns ju de som fortfarande har service till passagerarna men det är en annan fråga)

• Gilla
Reactions: hco
Det finns stora möjligheter till att det sker coronaenhancements - bort med praliner, alkodrycker, alkoholfri Mikkeller, Ringi osv.
Definitivt. Frågan är ju hur det blir med polarrulle!

Men ja, känner man SAS rätt så är det stor risk att alkoholen inte är med. Åtminstone inte i plus, men kan finnas till försäljning i go!

• Gilla
Reactions: fcx
Med hänvisning till mina tidigare kritiska inlägg i tråden vill jag tillägga att jag absolut är för maskkravet. Bra av SAS att införa stränga krav.

Det jag önskar är servering en stund när jag väl sitter på min plats med avstånd från andra. Jag ser inte en speciellt ökad smittfara med det om endast inpackade livsmedel serveras i plus av CC med handskar och självklart mask.

Last edited:
Med hänvisning till mina tidigare kritiska inlägg i tråden vill jag tillägga att jag absolut är för maskkravet. Bra av SAS att införa stränga krav.

Det jag önskar är servering en stund när jag väl sitter på min plats med avstånd från andra. Jag ser inte en speciellt ökad smittfara med det om endast inpackade livsmedel serveras i plus av CC med handskar och självklart mask.
Precis - det I kombination med aktivare arbete med seatblock. Även ett sällskap på två borde gå en gång och ett fönster så länge det finns platser kvar åtminstone - som jag uppfattat det så får de tex fönster och mitt, och så kan någon oberoende ta eller hamna i gång.

• Gilla
Reactions: M.K
Toppen