Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Tänk om pilotfacket skulle driva SAS till konkurs. Det skulle få stora konsekvenser hos en massa andra bolag som har en affär kopplad till SAS. En del linjer skulle såklart täckas upp av andra aktörer men långtifrån allt. Förutom alla som direkt blir av med jobbat inom SAS så skulle;

* Amex tappa ganska många kortinnehavare
* Swedavia tappa sin största kund
* Alla butiker på flygplatserna där SAS trafikerar skulle få minskad omsättning
* Arlanda express skulle tappa kunder
* Taxi & Flygbussarna skulle tappa kunder
* Hotellen vid flygplatserna skulle tappa gäster
* Flera kommuner skulle tappa skatteintäkter

Kan bara hoppas på att parterna finner en lösning.
AMEX tycker jag då skall teckna avtal med Miles & More med samma poäng intjäning som EB fast Miles istället. Typ 20 000 status miles, 2-4-1 vouchers etc. Då är jag beredd att fortsätta vara kund.
 
De nämnde ”25 punkter” som måste lösas. Dock verkar snacket om 6-8-10 årskontrakt inte stämma. Norska fackordföranden avfärdade det som något som aldrig kommer hända och då syftade han på sex år.
Risken där är helt klart att piloterna har den inställningen (i sig inte orimlig, men de har själva skapat det kravet genom att gå i konflikt vid varje nytt avtal) om samtidigt sas potentiella investerare har ställt det som ett absolut krav (inte heller det minsta orimligt).
 
Förståeligt ändå. Strejker inom flyget brukar ju bara hålla i sig några dagar max, rätt ovanligt att det går på 2 veckor eller mer.
Måste kännas rätt hopplöst ifrån båda hållen om man är så långt ifrån varandra.
 
Tiden går.
Vad blir konsekvensen om medlarna kommer fram till att det blir omöjligt att ena parterna?
Går det att driva SAS vidare i ett avtalslöst läge.?
 
Tiden går.
Vad blir konsekvensen om medlarna kommer fram till att det blir omöjligt att ena parterna?
Går det att driva SAS vidare i ett avtalslöst läge.?
Bra fråga, vet inte om konkurs i teorin skulle vara nästa steg? Då annuleras väl alla avtal av sig självt.
Skall man se något positivt så vore det väldigt konstigt om denna tid de spenderat inte innebär ett avtal som båda parter i slutändan ändå ser som hållbart på längre sikt och någon form av "nystart" gällande relation och väg framåt. Känns som att det i senaste fallen slutat med en för stor kompromiss från SAS sida vilket bäddade för fortsatt konflikt. Kanske bara naiva förhoppningar...
 
Risken där är helt klart att piloterna har den inställningen (i sig inte orimlig, men de har själva skapat det kravet genom att gå i konflikt vid varje nytt avtal) om samtidigt sas potentiella investerare har ställt det som ett absolut krav (inte heller det minsta orimligt).
Det lutar åt att det tyngsta argumentet för piloterna är inte att de tillför värde i bolagets verksamhet utan att de med ett avtal förhindras att göra skada på bolaget. "Ska vi låta bli att skada bolaget de närmsta 6 åren så kommer det att kosta..."

Understruket av villigheten att skada företaget så fort möjlighet ges. Hade det varit en personalgrupp som sällan strejkade och ett företag som inte var på randen till konkurs kunde man förstå ett förbund som var tveksamma till väldigt långa avtal.
 
SAS' forhandlingsleder Marianne Hærnes sier de nærmer seg et tidspunkt der man innser at man ikke kommer lenger.

”– Vi er snart ved veis ende, sier hun til pressen utenfor forhandlingslokalet i Stockholm og på et eller annet tidspunkt må man innse at slaget er tapt.” E24

:(

Spiken i kistan snart då? Fullständigt vannsinnigt med 15 dagar strejk nu, givetvis finns det en gräns. Jag tror inte piloterna blir nöjda med A-kassan heller under den just påbörjade lågkonjunkturen i världen. För sent då.
 
Fint klipp på SVT! Henrik Thyregod, ordförande för danska pilotförbundet säger att strejken är ovärdig för SAS, att han har jobbat på SAS i 32 och att han älskar SAS! :) (kan tyvärr inte länka direkt till klippet)

Screenshot_20220718-101515_Samsung Internet.jpg
 
Toppen