Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

För att inte tala om att en stor del av samtalen mest sannolikt handlar om att ta emot skit och åter skit med tanke på situationen ser ut...
Har själv jobbat i den branschen, bl.a. på SJ under sommaren 2018 när stora delar av Sverige stod i brand och tåg ställdes in. Lätt att känna med personalen, de får stå vid frontlinjen och ta emot alla desperata kunder samtidigt som de har relativt få möjligheter att verkligen göra något annat än att försöka leta flygstolar på andra flyg. Kan vara värt att komma ihåg, kundservicen "löser" ganska sällan problem utan är mer en förlängning av de övriga kommunikationskanalerna.

Nu har de avslutat för dagen, utan att lösning nåtts... :(

"Vid 19-tiden på söndag kväll kom beskedet att förhandlingarna har avslutats för dagen och återupptas på måndag."
SAS-förhandlingarna avslutas för dagen | SVT Nyheter

Det som är så svårt vid den här strejken är för att man inte vet exakt vad för frågor partnerna står långt ifrån varandra eftersom inget kommer ut från för handlingarna ( vilket är väll bra), bara gissningar och spekulationer.

Känns som de aldrig kommer komma i mål innan den är för sent :(

I en sund relation, vilket jag vill påstå är den generella situationen på svensk arbetsmarknad, så hanteras strejkverktyget ansvarsfullt och därför är detta normalt sett en icke-fråga i avtalsförhandlingar. Men tyvärr så anser jag att pilotfacket har missbrukat strejkrätten och jag har full förståelse för att SAS och eventuella investerare trycker hårt på att förhindra framtida strejker.

Efter allt googlande där jag hittat både uppsatser, AD domar och diverse nyhetsartiklar så tycker jag att det är tydligt att gamla principer, som t ex senioritetslistan lägger hinder i vägen för både arbetsgivarens och piloternas flexibilitet.

När detta väl är över så hoppas jag verkligen att pilotfacket påbörjar ett arbete att försöka integreras med andra fackförbund på svensk arbetsmarknad.

Pausar tråden, har inte tid att läsa vad som hänt men det har haglat in anmälningar. Kommer att öppnas senare ikväll igen när jag haft tid att gå igenom allt. Fram till dess kan väl alla reflektera om ni följer forum äreglerna eller inte.

/Moderator

Det som är så svårt vid den här strejken är för att man inte vet exakt vad för frågor partnerna står långt ifrån varandra eftersom inget kommer ut från för handlingarna ( vilket är väll bra), bara gissningar och spekulationer.

Känns som de aldrig kommer komma i mål innan den är för sent :(
De nämnde ”25 punkter” som måste lösas. Dock verkar snacket om 6-8-10 årskontrakt inte stämma. Norska fackordföranden avfärdade det som något som aldrig kommer hända och då syftade han på sex år.

Toppen