Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

adhoc76

Medlem
När jag började engagera mig i flygfrågor här på BusinessClass uppskattade jag många medlemmars goda debatt- och formuleringsfråga.

Jag uppskattade (och fortsatt gör) också när debattnivån är vettig. Dessutom är det uppfriskande när subjekt och predikat sitter och när särskrivningar hålls till ett minimum. Samtidigt, det kanske man inte kan kräva, vare sig generellt eller under stunder av affekt. Jag brukar helt enkelt bläddra förbi det värsta ”trolleriet”. I sak är jag dock enig.
 

Tomas E

Medlem

Här är en lite längre artikel:

SAS-strejk 2022 – pilotfacket öppnar för undantag

Det här visar ju på hur stora problem det är för SAS och piloterna att komma överrens, när det tjafsar om en så självklar sak som att flyga hem strandade passagerare. När det är strejk i andra branscher sker liknande undantag nästan automatiskt (typ att transporter av livsmedel måste nå fram till sjukhus även om chaufförerna strejkar).

Den rimliga tolkningen av dessa utspel, med speciella undantag, måste väl tyvärr vara att ingendera parten tror att strejken är över om en-två dagar?
Jag har från början trott att strejken blir långvarig, eftersom den för båda sidor handlar om principer snarare än några procent.
 

fred80

Medlem
Nu när det gått två dagar är väll dags att medlarna börjar försöka få partnerna att komma åter till förhandlingsbordet, eller är det fortfarande för tidigt i konflikten?

Spontant känns det inte som partnerna kommer komma överens på ett bra tag ( om någonsin). Men det är väll frågan ur starkt stridskassa pilotföreningen har.
 

Mr Basic

Medlem
Nu när det gått två dagar är väll dags att medlarna börjar försöka få partnerna att komma åter till förhandlingsbordet, eller är det fortfarande för tidigt i konflikten?

Spontant känns det inte som partnerna kommer komma överens på ett bra tag ( om någonsin). Men det är väll frågan ur starkt stridskassa pilotföreningen har.

det har sagt flera gånger att de inte har någon stridskassa…
 
Ledare i Aftonbladet med en livechat om SAS kl 09.00.

Cheferna vill göra SAS till ett Ryanair

Screenshot_20220708-061723.png
 

varva77

Medlem
Nu när det gått två dagar är väll dags att medlarna börjar försöka få partnerna att komma åter till förhandlingsbordet, eller är det fortfarande för tidigt i konflikten?

Spontant känns det inte som partnerna kommer komma överens på ett bra tag ( om någonsin). Men det är väll frågan ur starkt stridskassa pilotföreningen har.
Nu när det gått två dagar är väll dags att medlarna börjar försöka få partnerna att komma åter till förhandlingsbordet, eller är det fortfarande för tidigt i konflikten?

Spontant känns det inte som partnerna kommer komma överens på ett bra tag ( om någonsin). Men det är väll frågan ur starkt stridskassa pilotföreningen har.
Ja, känns som att det är läge att ta tag i detta nu. Kan godkännandet av ch-11 vara det som får åtminstone ledningen att vilja föra saker framåt. Såg att ansökan nu formellt är godkänd.
 

Swedestar

Medlem
Den strejkande personalen verkar ligga kvar på linjen att en konkurs är det bästa alternativet om ledningen får igenom sina planer. Tror dock att valet av tidpunkt för strejken samt strejkkulturen gör att de får svårt att få sympati från allmänheten.
 
Toppen