tror orsaken är deras senioritetslistor.
kopierar helt fräckt ett inlägg från Svensk pilotförenings facebook
”
Vad är en senioritetslista?
På de flesta svenska arbetsplatser gäller principen ”sist in - först ut”. Det är en beskrivning av hur LAS, lagen om anställningsskydd, ska tolkas när det gäller uppsägningar. Den, vars anställning varat längst, ska ha företräde till arbetsplatserna i organisationen.
Inom flygbranschen finns i de flesta flygbolag en senioritetslista. Det är en lista över alla anställda piloter där man placeras in i ordning så att den som arbetat längst får senioritetsnummer 1 och alla andra efter i turordning. Men förutom att vara underlag för turordning vid uppsägningar reglerar senioritetslistan även andra situationer som exempelvis förtur till semester, befordringar till befälhavare, tilldelning av flygplanstyp och förtur till återanställning efter uppsägningar.
Samtidigt som senioritetslistan skyddar den enskilde pilotens rättigheter så medför den också en inlåsningseffekt som gör att det blir svårare för piloter att frivilligt byta flygbolag. Om man söker jobb på ett nytt flygbolag tvingas man alltid börja längst ner på senioritetslistan och måste börja om på lägsta lönesteget. I många andra yrken kan man tillgodoräkna sig tidigare arbetslivserfarenhet när man byter arbetsgivare, men i flygbranschen blir det p g a senioritetslistan en orimlig försämring av villkor om man byter bolag.”