Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Kanske hör bättre hemma i Forwardtråden men ändå. Känns inte omöjligt och måste erkänna att det är lite märkligt att de inte kom överens om de nu ändå erbjöd ett Norwegianavtal. Spännande och jobbiga dagar/veckor/månader kan man nog förvänta sig…
Pilotfacket fruktar hemlig plan från SAS efter strejken

Jag kanske är ovanligt trött nu på morgonen men varför strejkar piloterna om de nu fruktar den hemliga planen? Borde väl ha sett till att få ett avtal på plats för att säkra jobben och inkomsten?

Enligt Expressen nu morgonen så skall SAS ansöka om konkursskydd i USA (chapter 11) så det kommer nog bli åka av den närmaste tiden
 
Interna slitningar hos facket..??
Norska pilotfacket redo att driva SAS i konkurs | SvD
I Sverige pågår fortfarande förhandlingarna mellan Svenska pilotförbundet och SAS fortfarande, berättar Rebecca Rosenvinge, presstalesperson på Svenska pilotförbundet.

– Det är det enda vi kan säga nu, att förhandlingar pågår, säger hon till TT.

Hon berättar också att de noterat det norska förbundets uttalande, och att ordföranden i Svenska pilotförbundet Martin Lindgren just talat med sina norska kollegor. Men vad de sagt till varandra kan hon inte uppge.

Kanske hör bättre hemma i Forwardtråden men ändå. Känns inte omöjligt och måste erkänna att det är lite märkligt att de inte kom överens om de nu ändå erbjöd ett Norwegianavtal. Spännande och jobbiga dagar/veckor/månader kan man nog förvänta sig…
Pilotfacket fruktar hemlig plan från SAS efter strejken
Jag förstår inte det här. Det norska fackförbundet är redo att driva SAS i konkurs och pratar med Martin på det svenska förbundet.

Några dagar senare så fruktar Martin en hemlig plan från SAS sida, att ansöka om konkurs. Borde inte Martin istället frukta (det norska) facket?
 
Kanske hör bättre hemma i Forwardtråden men ändå. Känns inte omöjligt och måste erkänna att det är lite märkligt att de inte kom överens om de nu ändå erbjöd ett Norwegianavtal. Spännande och jobbiga dagar/veckor/månader kan man nog förvänta sig…
Pilotfacket fruktar hemlig plan från SAS efter strejken
Hoppas verkligen att det är möjligt att göra sig av med alla strejkande piloter en gång för alla. Det är den enda lösningen som jag ser det, och det får nog kosta vad det kosta vill. Finns inget att samarbeta med framåt med den värdegrund som piloterna har visat med de 6 senaste strejkerna. Dra plåstret!
 
Känns som att det blir väldigt konstigt klimat att bedriva förhandlingar nu om det ens kommer att gå(?). Antar att ledningen planerat utefter detta och vet vad de håller på med.

Det har varit känt för piloterna också och man kan lätt spekulera i hur det hanterats i de faktiska diskussionerna.
 
Kanske hör bättre hemma i Forwardtråden men ändå. Känns inte omöjligt och måste erkänna att det är lite märkligt att de inte kom överens om de nu ändå erbjöd ett Norwegianavtal. Spännande och jobbiga dagar/veckor/månader kan man nog förvänta sig…
Pilotfacket fruktar hemlig plan från SAS efter strejken
Klassisk spinn.

Vi har hört den ett par gånger "vi ville inte strejka, det är SAS som tvingat oss". "SAS vill ha en strejk".
Bara där är det bakvänt, det är väl piloterna som tagit beslutet om strejk?

OK, om man lägger ett strejkvarsel finns det bara två utvägar - antingen kommer man överens eller så strejkar man. Dvs, valet står mellan att anta det slutbud som man förhandlat fram eller ej, och då väger man in risker/möjligheter som finns att en strejk leder till ett sämre/bättre bud.

Eftersom konkurs framstått som en reell risk även för oss lekmän bör även piloterna kunnat väga in den risken i sitt beslut. Med tanke på hur tydlig Anko varit skulle jag påstå att det måste ha framstått som solklart för piloterna att en strejk inte skulle leda till ett bättre förhandlingsläge och att konkurs/rekonstruktion var i stort sett en 100% säker följd.

De har alltså medvetet valt mellan att antingen sluta avtal på ett slutbud som de inte gillade eller se SAS gå i konkurs/rekonstruktion. De har valt det senare och det är därför som det behövs dessa krystade omskrivningar.
 
Klassisk spinn.

Vi har hört den ett par gånger "vi ville inte strejka, det är SAS som tvingat oss". "SAS vill ha en strejk".
Bara där är det bakvänt, det är väl piloterna som tagit beslutet om strejk?

OK, om man lägger ett strejkvarsel finns det bara två utvägar - antingen kommer man överens eller så strejkar man. Dvs, valet står mellan att anta det slutbud som man förhandlat fram eller ej, och då väger man in risker/möjligheter som finns att en strejk leder till ett sämre/bättre bud.

Eftersom konkurs framstått som en reell risk även för oss lekmän bör även piloterna kunnat väga in den risken i sitt beslut. Med tanke på hur tydlig Anko varit skulle jag påstå att det måste ha framstått som solklart för piloterna att en strejk inte skulle leda till ett bättre förhandlingsläge och att konkurs/rekonstruktion var i stort sett en 100% säker följd.

De har alltså medvetet valt mellan att antingen sluta avtal på ett slutbud som de inte gillade eller se SAS gå i konkurs/rekonstruktion. De har valt det senare och det är därför som det behövs dessa krystade omskrivningar.
Vad var slutbudet ? Vet vi det ?
 
Jag har tänkt lite fram och tillbaka. Den enade åsikten på businessclass.se är tydligt att SPF och deras gelikar är bortskämda status jägare som strejkar för att de kan.

Om man däremot skulle vända på det hela till ett genuint perspektiv från den svenska modellen, vilka legitima anledningar finns till en strejk?
 
Toppen