Tomas E
Medlem
Jo då, det finns fortfarande. Bifogar skärmbild från mina "Mina sidor" hos Sveriges Ingenjörer, dit jag betalar 370 kr/mån inklusive medlemsavgiften till Akademikernas a-kassa och en inkomstförsäkring upp till 100 000 kr/mån i 150 dagar. Pengarna räcker till en del i ett förbund som är dåliga på att strejka.A-kassan har frikopplats från facket. Nu finns det väldigt många olika a-kassor (alla finansieras till större delen av staten, en mindre del av avgifterna) men jag vill hävda att det inte finns något fackförbund i Sverige som direkt i medlemsavgiften inkluderar a-kasseavgiften.
Det gick förut också, är jag helt säker på. Åtminstone Akademikernas A-kassa (som alltid har servat många Sacoförbund och förr brukade kallas AEA, där E:et står för "erkända") tog emot icke fackanslutna, "direktanslutna till a-kassan" även före Reinfeldt-eran. Det kan möjligen ha varit så att vissa a-kassor, som var kopplade till ett enskilt LO- eller TCO-förbund inte tog emot sådana medlemmar.Jag vill minnas att en av Reinfeldtregeringarna tvingade fram en separation. Man kan nu vara med i a-kassan utan att för den sakens skull vara med i facket.
Men Svensk pilotförening verkar alltså rekommendera sina medlemmar till Unionens a-kassa.
Last edited: