Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

A-kassan har frikopplats från facket. Nu finns det väldigt många olika a-kassor (alla finansieras till större delen av staten, en mindre del av avgifterna) men jag vill hävda att det inte finns något fackförbund i Sverige som direkt i medlemsavgiften inkluderar a-kasseavgiften.
Jo då, det finns fortfarande. Bifogar skärmbild från mina "Mina sidor" hos Sveriges Ingenjörer, dit jag betalar 370 kr/mån inklusive medlemsavgiften till Akademikernas a-kassa och en inkomstförsäkring upp till 100 000 kr/mån i 150 dagar. Pengarna räcker till en del i ett förbund som är dåliga på att strejka. :)
Skärmavbild 2022-07-04 kl. 21.02.41.png

Skärmavbild 2022-07-04 kl. 21.02.20.png

Jag vill minnas att en av Reinfeldtregeringarna tvingade fram en separation. Man kan nu vara med i a-kassan utan att för den sakens skull vara med i facket.
Det gick förut också, är jag helt säker på. Åtminstone Akademikernas A-kassa (som alltid har servat många Sacoförbund och förr brukade kallas AEA, där E:et står för "erkända") tog emot icke fackanslutna, "direktanslutna till a-kassan" även före Reinfeldt-eran. Det kan möjligen ha varit så att vissa a-kassor, som var kopplade till ett enskilt LO- eller TCO-förbund inte tog emot sådana medlemmar.

Men Svensk pilotförening verkar alltså rekommendera sina medlemmar till Unionens a-kassa.

Last edited:
För att kunna teckna den försäkringen, måste man vara medlem i Unionen samt ha deras a-kassa.

För att fortsätta härja OT och för att rätt ska vara rätt så är detta felaktigt. Inkomstförsäkring (även tillägg) är oberoende av vilken a-kassa du tillhör. Du kan t.ex. vara medlem i akademikernas a-kassa och ändå trygga dig genom Unionen.

Det var det om det.

Alfa-kassan är också öppen för piloter:
Visa bifogad bild 130839

Kostar 150 kr/månad och ersätter upp till taket 26 400 kr/mån. Alfa-kassan ersätter också de som inte är med i någon a-kassa, då är taket 11 200kr/mån.

Det är ju inte a-kassan som betalar under en strejk (fast det kanske du inte heller menade). Utan det är ju något förundet själva hanterar. Eller i det här fallet inte hanterar...

Om piloternas klubbavgift är så pass hög som 700 kr/mån men ändå inte räcker till att bygga upp en strejkkassa, beror säkert på att de är så få medlemmar. Jag gissar att de har valt att ha någon anställd (kanslist, förhandlare, ombudsman eller liknande). Det kostar snabbt stora pengar om man är en liten klubb utan stöd av en stor centralorganisation. Och är man inte så många så drar såklart månadsavgiften snabbt iväg.

Sedan kan man ju känna av deras uttalanden att de egentligen inte är för kollektiva lösningar, det känns som ett gäng frifräsare med stort självförtroende som inte vill ha stöd från någon klumpig centralorganisation. Lite "var och en för sig själv"-mentalitet.

Nu är jag ganska dålig på matte men 700sek/ månad och 900 medlemmar.
Det måste ju kunna bekosta nga anställda.

Och om man inte strejkar vartannat år du ska man nog hinna bygga en liten kassa.
Sa inte Anko att dom har strejkat 6 ggn på 12 år ???

Intressant iakttagelse att samtidigt som folk klagar på fackets ton och hur de kommunicerar så har man själv en oerhört raljerande ton.

Om man nu anser att detta är en semester för piloterna, och samtidigt att facket inte har någon strejkkassa, betyder det då att ni tycker det är ok att själva ha semester utan att få betalt? Jag får inte ihop det på något annat sätt.

Tråkigt, för hade varit intressant att skriva på en vettig skrivelse för att visa piloterna var sympatierna hos allmänheten ligger. Nu var ju detta bara ännu ett sandlådeinlägg i stil med fackets ”vilka sitter i SAS ledning”-mail.
Räknar inte med att du någonsin ska stötta något jag kommer med. Därför är du ignorerad här.

30 underskrifter direkt, tack!

Inte sett någon här, eller från piloternas sida, komma med ett konkret förslag på hur den här konflikten kan lösas så att både SAS överlever och piloterna blir nöjda?

Kan vi här vara den kreativa konsulten som löser ekvationen åt dem kanske?

Det var någon som inte tyckte att det var en rättvis jämförelse, som jag refererade till, men jag sa aldrig att det var min åsikt, utan jag tycker att det finns likheter, vilket jag då beskriver.

Visst är det tur att busschauffören kan svänga av vägen om det strular eftersom det strular betydligt oftare med bussar än med flygplan.
Och det är just det jag menar, det är mer riskfyllt att köra/åka buss. Du har ju inte fri väg och säkerhetsavstånd till omgivningen och övrig trafik, och precis som @Canadien skriver så kräver framförandet av en buss betydligt mer aktivitet av chauffören än vad som krävs av piloterna. Det har de ju själva dokumenterar på olika sätt i sociala medier.
Låt oss sätta två busschaufförer i cockpit, tror knappast flyget lämnar flygplatsen.

Och hur ska man förbereda sig på att eventuellt komma hem 1-2 dagar senare? Bokar ni alltid upp hotellnätter efter er planerade avfärd från resmålet?

Jag är absolut för att man ska vara beredd ekonomiskt att punga ut med hotell, flyg mm själv vid krissituationer. Jag placerar alltid mina kort i flera olika väskor för att ha betalmöjligheter om någon väska stjäls. Men jag förstår genuint inte vad man ska göra om man blir strandad och alla hotell är fullbokade. Hur ska man ta det i beaktande vid varje resa man gör?

Lite OT i den här tråden, men. Det jag skrev var att man bör ha beredskap på hemmafronten på att komma hem senare än vad man har tänkt. Att hitta boende för natten (eller för den sakens skull rena kläder) hör till kategorin mindre allvarliga problem.

Är man fast på en charterort så är det, som någon mycket riktigt skrev, troligtvis en flyglast passagerare som inte kommit fram till destinationen. Då är deras rum lediga en natt till. Charterarrangörerna har givetvis beredskap får att passagerare måste stanna längre än planerat, och antingen hamnar man en natt till på samma hotell eller så blir man skickat till ett annat hotell. Kanske rentav i grannbyn.

Är man inte på charterresa utan har bokat allt själv så är det ingen som hjälper till att ordna med boende. Har man tur så kanske flygbolaget man har bokat med ordnar det, men det är en knölig process. Åker man på en weekendresa till New York så behöver man knappast tänka sig för i förväg. det finns ju säkert en miljon hotellrum inom en entimmesradie, och någon av dem kommer att vara lediga. Åker man till en söderhavsö där det bara går flyg två gånger i veckan så bör man själv, innan man reser, ställa sig frågan "vad händer om vag missar det flyget / vad händer om det flyget blir inställt?", och mentalt fundera på en rimlig plan och avgöra om man behöver förbereda något.

Lite samma tänk som att åka på en lång bilresa. Ska man ut på ensliga vägar på vintern i norra Sverige så packar man bilen med lite extra saker, det behöver inte vara mer komplicerat än så. Budskapet som jag tror att båda jag och Berglund vill få fram är att man ska inte räkna med att någon annan löser alla ens problem om något oväntat uppstår. Man kan få hjälp, men det krävs en viss egen insats också. Har man då tänkt efter före så är chansen större att man landar på fötterna.

Toppen