Intressant iakttagelse att samtidigt som folk klagar på fackets ton och hur de kommunicerar så har man själv en oerhört raljerande ton.
DNNågon som läst/sett ngn kommentar om medlarna är inkallade eller om fack/sas har någon tanke på att ses i närtid och ta upp dialogen?
Vid alla frister tidigare har det varit mkt kommentarer men nu är det mest besvikelse och inget konkret om framtiden? (Förutom strejk)
Intressant tråd. Så 2015 gällde att SPF-medlemmar som jobbar hos SAS (och hade över 60'/mån) hade en avgift på 700 kr/mån, där inte a-kassa ingår, trots avsaknad av strejkkassa. Unionens a-kassa, som de hänvisar medlemmarna till, tar 140 kr/mån i avgift. Och så var det intressant att läsa att "SPF informerar också väldigt noga med att alla medlemmar förväntas ha en egen buffert på en månadslön för att hantera en eventuell strejk."Hittad även en gammal formtråd på Flygtorget om att SPF inte ens har en strejkkassa
Flygtorget » Flygforum
Notera att SACO är akademiker. Långt från alla mellanchefer har en akademisk examen eller jobbar där ett akademikerförbund är den naturliga arbetstagarorganisationen.Oj, blir det inte lägre än genomsnittet då (SACO-statistiken som blivit länkad till tidigare)?
...
Man får ju en kommunikatör som jobbar för att outa olika chefers löner, historik och deras allmäna uselhet. Det kan ju vara värt några kronor!Hur kan betala avgift till en fackförening som inte stöttar dig om det blir strejk ??? Måste väl ändå vara en viktig fråga innan man går med och betalar avgiften---
Om nu vissa piloter är missnöjda med sina löner och villkor, och anser att andra flygbolag erbjuder bättre villkor. Då är min rekommendation till dem - byt arbetsgivare! Med en så lång och avancerad utbildning som piloterna säger sig ha borde de ha den handlingskraften och förmågan.Jag som skattebetalare har andel i SAS, därmed är det jag som ägare som uttalar mig.
Intressant tråd. Så 2015 gällde att SPF-medlemmar som jobbar hos SAS (och hade över 60'/mån) hade en avgift på 700 kr/mån, där inte a-kassa ingår, trots avsaknad av strejkkassa. Unionens a-kassa, som de hänvisar medlemmarna till, tar 140 kr/mån i avgift. Och så var det intressant att läsa att "SPF informerar också väldigt noga med att alla medlemmar förväntas ha en egen buffert på en månadslön för att hantera en eventuell strejk."
Om de inte har a-kassa i medlemsavgiften så gissar jag att SPF-medlemmar inte omfattas av någon inkomstförsäkring, för Unions inkomstförsäkring är kopplad till medlemskapet och ser inte ut att vara något man kan teckna separat: Unionens inkomstförsäkring | Unionen
Många fackförbund har sådant, men de "toppar upp" till lite olika nivåer.
Jag hoppas att SPF:s medlemmar är medvetna om hur mycket lägre än en SAS-pilotlön som den högsta ersättningen i a-kassan är.
Det är korrekt att Unionens a-kassa kostar 140kr/mån. För ett antal år sedan kom det (väl?) ett regeringsbeslut som sade att alla a-kassorna skulle gå mot samma/liknande avgift.Så 2015 gällde att SPF-medlemmar som jobbar hos SAS (och hade över 60'/mån) hade en avgift på 700 kr/mån, där inte a-kassa ingår, trots avsaknad av strejkkassa. Unionens a-kassa, som de hänvisar medlemmarna till, tar 140 kr/mån i avgift.
A-kassan har frikopplats från facket. Nu finns det väldigt många olika a-kassor (alla finansieras till större delen av staten, en mindre del av avgifterna) men jag vill hävda att det inte finns något fackförbund i Sverige som direkt i medlemsavgiften inkluderar a-kasseavgiften. Jag vill minnas att en av Reinfeldtregeringarna tvingade fram en separation. Man kan nu vara med i a-kassan utan att för den sakens skull vara med i facket.Om de inte har a-kassa i medlemsavgiften så gissar jag att SPF-medlemmar inte omfattas av någon inkomstförsäkring
Finns det något yrke som inte tas emot i Alfa-kassan?Alfa-kassan är öppen för piloter:
Visa bifogad bild 130839
Kostar 150 kr/månad och ersätter upp till taket 26 400 kr/mån. Alfa-kassan ersätter också de som inte är med i någon a-kassa, då är taket 11 200kr/mån.
Det är ju inte a-kassan som betalar under en strejk (fast det kanske du inte heller menade). Utan det är ju något förundet själva hanterar. Eller i det här fallet inte hanterar...
Om piloternas klubbavgift är så pass hög som 700 kr/mån men ändå inte räcker till att bygga upp en strejkkassa, beror säkert på att de är så få medlemmar. Jag gissar att de har valt att ha någon anställd (kanslist, förhandlare, ombudsman eller liknande). Det kostar snabbt stora pengar om man är en liten klubb utan stöd av en stor centralorganisation.
Sedan kan man ju känna av deras uttalanden att de egentligen inte är för kollektiva lösningar, det känns som ett gäng frifräsare med stort självförtroende som inte vill ha stöd från någon klumpig centralorganisation. Lite "var och en för sig själv"-mentalitet.