Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Intressant iakttagelse att samtidigt som folk klagar på fackets ton och hur de kommunicerar så har man själv en oerhört raljerande ton.

Om man nu anser att detta är en semester för piloterna, och samtidigt att facket inte har någon strejkkassa, betyder det då att ni tycker det är ok att själva ha semester utan att få betalt? Jag får inte ihop det på något annat sätt.

Tråkigt, för hade varit intressant att skriva på en vettig skrivelse för att visa piloterna var sympatierna hos allmänheten ligger. Nu var ju detta bara ännu ett sandlådeinlägg i stil med fackets ”vilka sitter i SAS ledning”-mail.
 

varva77

Medlem
Någon som läst/sett ngn kommentar om medlarna är inkallade eller om fack/sas har någon tanke på att ses i närtid och ta upp dialogen?
Vid alla frister tidigare har det varit mkt kommentarer men nu är det mest besvikelse och inget konkret om framtiden? (Förutom strejk)
DN
– Uppdraget för våra medlare fortsätter, men det naturliga brukar vara att man från medlarnas sida inte tar några initiativ direkt efter konfliktutbrottet,
säger Per Ewaldsson, Medlingsinstitutets chefsjurist.
Först ”inom ett par dagar” tror han att nya medlingsförsök kan ske om inte parterna tar några egna initiativ.
 

Tomas E

Medlem
Hittad även en gammal formtråd på Flygtorget om att SPF inte ens har en strejkkassa
Flygtorget » Flygforum
Intressant tråd. Så 2015 gällde att SPF-medlemmar som jobbar hos SAS (och hade över 60'/mån) hade en avgift på 700 kr/mån, där inte a-kassa ingår, trots avsaknad av strejkkassa. Unionens a-kassa, som de hänvisar medlemmarna till, tar 140 kr/mån i avgift. Och så var det intressant att läsa att "SPF informerar också väldigt noga med att alla medlemmar förväntas ha en egen buffert på en månadslön för att hantera en eventuell strejk."
Om de inte har a-kassa i medlemsavgiften så gissar jag att SPF-medlemmar inte omfattas av någon inkomstförsäkring, för Unions inkomstförsäkring är kopplad till medlemskapet och ser inte ut att vara något man kan teckna separat: Unionens inkomstförsäkring | Unionen
Många fackförbund har sådant, men de "toppar upp" till lite olika nivåer.
Jag hoppas att SPF:s medlemmar är medvetna om hur mycket lägre än en SAS-pilotlön som den högsta ersättningen i a-kassan är.
 

intuition

Medlem
Oj, blir det inte lägre än genomsnittet då (SACO-statistiken som blivit länkad till tidigare)?
...
Notera att SACO är akademiker. Långt från alla mellanchefer har en akademisk examen eller jobbar där ett akademikerförbund är den naturliga arbetstagarorganisationen.

Hur kan betala avgift till en fackförening som inte stöttar dig om det blir strejk ??? Måste väl ändå vara en viktig fråga innan man går med och betalar avgiften---
Man får ju en kommunikatör som jobbar för att outa olika chefers löner, historik och deras allmäna uselhet. Det kan ju vara värt några kronor!
 

PILOTEN

Medlem
Jag som skattebetalare har andel i SAS, därmed är det jag som ägare som uttalar mig.
Om nu vissa piloter är missnöjda med sina löner och villkor, och anser att andra flygbolag erbjuder bättre villkor. Då är min rekommendation till dem - byt arbetsgivare! Med en så lång och avancerad utbildning som piloterna säger sig ha borde de ha den handlingskraften och förmågan.

Om SAS pga detta i förlängningen inte får tag på piloter att rekrytera kommer de höja lönerna, men fram till dess anser jag att piloternas krav på löner inte är rimliga och marknadsmässiga.
 

intuition

Medlem
Intressant tråd. Så 2015 gällde att SPF-medlemmar som jobbar hos SAS (och hade över 60'/mån) hade en avgift på 700 kr/mån, där inte a-kassa ingår, trots avsaknad av strejkkassa. Unionens a-kassa, som de hänvisar medlemmarna till, tar 140 kr/mån i avgift. Och så var det intressant att läsa att "SPF informerar också väldigt noga med att alla medlemmar förväntas ha en egen buffert på en månadslön för att hantera en eventuell strejk."
Om de inte har a-kassa i medlemsavgiften så gissar jag att SPF-medlemmar inte omfattas av någon inkomstförsäkring, för Unions inkomstförsäkring är kopplad till medlemskapet och ser inte ut att vara något man kan teckna separat: Unionens inkomstförsäkring | Unionen
Många fackförbund har sådant, men de "toppar upp" till lite olika nivåer.
Jag hoppas att SPF:s medlemmar är medvetna om hur mycket lägre än en SAS-pilotlön som den högsta ersättningen i a-kassan är.


Alfa-kassan är också öppen för piloter:
Pilot.png


Kostar 150 kr/månad och ersätter upp till taket 26 400 kr/mån. Alfa-kassan ersätter också de som inte är med i någon a-kassa, då är taket 11 200kr/mån.


Det är ju inte a-kassan som betalar under en strejk (fast det kanske du inte heller menade). Utan det är ju något förundet själva hanterar. Eller i det här fallet inte hanterar...

Om piloternas klubbavgift är så pass hög som 700 kr/mån men ändå inte räcker till att bygga upp en strejkkassa, beror säkert på att de är så få medlemmar. Jag gissar att de har valt att ha någon anställd (kanslist, förhandlare, ombudsman eller liknande). Det kostar snabbt stora pengar om man är en liten klubb utan stöd av en stor centralorganisation. Och är man inte så många så drar såklart månadsavgiften snabbt iväg.

Sedan kan man ju känna av deras uttalanden att de egentligen inte är för kollektiva lösningar, det känns som ett gäng frifräsare med stort självförtroende som inte vill ha stöd från någon klumpig centralorganisation. Lite "var och en för sig själv"-mentalitet.
 

Berglund

Medlem
Så 2015 gällde att SPF-medlemmar som jobbar hos SAS (och hade över 60'/mån) hade en avgift på 700 kr/mån, där inte a-kassa ingår, trots avsaknad av strejkkassa. Unionens a-kassa, som de hänvisar medlemmarna till, tar 140 kr/mån i avgift.
Det är korrekt att Unionens a-kassa kostar 140kr/mån. För ett antal år sedan kom det (väl?) ett regeringsbeslut som sade att alla a-kassorna skulle gå mot samma/liknande avgift.

Om de inte har a-kassa i medlemsavgiften så gissar jag att SPF-medlemmar inte omfattas av någon inkomstförsäkring
A-kassan har frikopplats från facket. Nu finns det väldigt många olika a-kassor (alla finansieras till större delen av staten, en mindre del av avgifterna) men jag vill hävda att det inte finns något fackförbund i Sverige som direkt i medlemsavgiften inkluderar a-kasseavgiften. Jag vill minnas att en av Reinfeldtregeringarna tvingade fram en separation. Man kan nu vara med i a-kassan utan att för den sakens skull vara med i facket.

Unionens inkomstförsäkring, är däremot en del av det fackliga medlemskapet. En förmån, för 50-100 kr extra per månad kan man försäkra löner högre än 60 000 kr per månad samt få 50 extra ersättningsdagar med en högre ersättningsnivå vid eventuell arbetslöshet. För att kunna teckna den försäkringen, måste man vara medlem i Unionen samt ha deras a-kassa.

Väl mött Tomas! :)
 

Tomas E

Medlem
Alfa-kassan är öppen för piloter:
Visa bifogad bild 130839

Kostar 150 kr/månad och ersätter upp till taket 26 400 kr/mån. Alfa-kassan ersätter också de som inte är med i någon a-kassa, då är taket 11 200kr/mån.


Det är ju inte a-kassan som betalar under en strejk (fast det kanske du inte heller menade). Utan det är ju något förundet själva hanterar. Eller i det här fallet inte hanterar...

Om piloternas klubbavgift är så pass hög som 700 kr/mån men ändå inte räcker till att bygga upp en strejkkassa, beror säkert på att de är så få medlemmar. Jag gissar att de har valt att ha någon anställd (kanslist, förhandlare, ombudsman eller liknande). Det kostar snabbt stora pengar om man är en liten klubb utan stöd av en stor centralorganisation.

Sedan kan man ju känna av deras uttalanden att de egentligen inte är för kollektiva lösningar, det känns som ett gäng frifräsare med stort självförtroende som inte vill ha stöd från någon klumpig centralorganisation. Lite "var och en för sig själv"-mentalitet.
Finns det något yrke som inte tas emot i Alfa-kassan? :) Det är ju a-kassan som inte är kopplad till något fackförbund och därmed servar folk (åtminstone anställda) på hela arbetsmarknaden.
Om du tittar i tråden som jag hänvisade till så ser du att SPF 2015 uppgavs ha ett kansli på tre personer.
A-kassan tog jag upp eftersom konkursrisken nu har ökat markant, dels för att SAS "burn rate" nu går upp, dels för att investerarna skräms bort.
Kan också lägga till att den statliga lönegarantin, som kan träda in om en arbetsgivare gått i konkurs, har ett tak på 193200 kr i ersättning. Inte per månad utan total ersättning under det antal månader som kan bli aktuellt. Så där lär många SAS-piloter slå i ersättningstaket redan andra månaden efter en eventuell konkurs.
Lönegaranti | Länsstyrelsen Stockholm
 
Toppen