Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jag som skattebetalare har andel i SAS, därmed är det jag som ägare som uttalar mig.
Allvarligt?

Det där är ett tramsigt resonemang, i så fall är jag lika mycket aktieägare. Utöver det är jag kund som lätt och ledigt flyger ihop ett Diamondkort, varje år. Jag säger att jag gillar SAS, jag är glad att SAS är Skandinaviskt men jag är inte beredd att betala dem priser som behövs för att svensk, dansk eller norsk besättning skall spaka planet. Jag klarar mig utmärkt med såväl fransk som holländsk besättning där framme.

Jag som skattebetalare har andel i SAS, därmed är det jag som ägare som uttalar mig.
Senast jag kollade var det Näringsdepartmentets ägarenhet som hanterade svenska statens bolagsinnehav, men det kan ju ha hänt en del sedan dess och de har börjat uppmana några miljoner medborgare att uttala sig direkt å statens vägnar. :D
Hälsa gärna Anko när ni träffas att han ska hålla ut och att han är mer svensk än SPG i sin inställning! Pilotfacken påminner mig mer om militanta franska fackföreningar.

"Danska flygtekniker varslar om sympatistrejk

Flygteknikerna i Danmark har varslat om en sympatistrejk med SAS-piloterna, uppger Roger Klokset, frontfiguren för de norska piloterna, för den norska nyhetsbyrån NTB, skriver TV2.

Strejken, om den inleds, ska börja den 6 juli. I så fall påverkas även dotterbolaget SAS Connect.

– Vårt perspektiv är att den här strejken ska pågå så länge det behövs. Vi har inte råd att förlora den här striden som vi menar är en attack mot den skandinaviska flygbolagsmodellen, säger han till NTB."

Källa: Senaste nytt om strejken på SAS | SVT Nyheter

Vad är den skandinaviska flygbolagsmodellen för något?
Vad är ett land för något? Vad är kultur för något?

Allvarligt?

Det där är ett tramsigt resonemang, i så fall är jag lika mycket aktieägare. Utöver det är jag kund som lätt och ledigt flyger ihop ett Diamondkort, varje år. Jag säger att jag gillar SAS, jag är glad att SAS är Skandinaviskt men jag är inte beredd att betala dem priser som behövs för att svensk, dansk eller norsk besättning skall spaka planet. Jag klarar mig utmärkt med såväl fransk som holländsk besättning där framme.
Givetvis är du lika mycket ägare sett ut det perspektivet. Vi har litet styrelsemöte kan man säg.

Ingen tvingar dig flyga med SAS. Vissa här vill att om du trots beslutar flyga med SAS så ska det vara med lågavlönade indier i hela upplevelsekedjan och slipsar i toppen frontad av en flygande holländare.

vart har ni förnuftet BC?

Det är en intressant tillfällighet att den nuvarande näringsministern ör fd LO-ordförande. Är det så att lyxpiloterna hoppas få stöd av honom och att staten ska gå in med mer pengar till piloterna mostvarande 1800 undersköterskors årslöner? Fortsätt drömma isf

Givetvis är du lika mycket ägare sett ut det perspektivet. Vi har litet styrelsemöte kan man säg.

Ingen tvingar dig flyga med SAS. Vissa här vill att om du trots beslutar flyga med SAS så ska det vara med lågavlönade indier i hela upplevelsekedjan och slipsar i toppen frontad av en flygande holländare.

vart har ni förnuftet BC?
Jag hade gärna fortsatt att flyga med SAS, men när deras piloter ska hålla på att strejka hela tiden så blir man ju lite less. I min bransch finns det inte på kartan att strejka, är man missnöjd så byter man arbetsgivare.

Ingen tvingar dig flyga med SAS. Vissa här vill att om du trots beslutar flyga med SAS så ska det vara med lågavlönade indier i hela upplevelsekedjan och slipsar i toppen frontad av en flygande holländare?
Självklart vill @Berglund att SAS ska ledas av en flygande holländare!!! :D:D:D
Och får jag fråga dig @lit01 varför du flera gånger återkommer till Anko van der Werffs nationalitet, som om det skulle vara en faktor som påverkat piloternas strejkvillighet? Anser du att företaget enbart skulle kunna ha en svensk, dansk eller norsk medborgare som VD, alldeles oavsett vad styrelsen (som representerar ägarna) tycker och anser att företaget behöver?

Vi stoppar diskussionen om nationalitet, sympatier hos olika partier, vad som är svenskt/skandinaviskt osv.

Fortsätt gärna diskutera strejken med sakliga argument och frågor istället för pajkastning.

Inlägg som fortsätter i tidigare spår kan komma att tas bort.

/Moderator

"Danska flygtekniker varslar om sympatistrejk

Flygteknikerna i Danmark har varslat om en sympatistrejk med SAS-piloterna, uppger Roger Klokset, frontfiguren för de norska piloterna, för den norska nyhetsbyrån NTB, skriver TV2.

Strejken, om den inleds, ska börja den 6 juli. I så fall påverkas även dotterbolaget SAS Connect.

– Vårt perspektiv är att den här strejken ska pågå så länge det behövs. Vi har inte råd att förlora den här striden som vi menar är en attack mot den skandinaviska flygbolagsmodellen, säger han till NTB."

Källa: Senaste nytt om strejken på SAS | SVT Nyheter

Vad är den skandinaviska flygbolagsmodellen för något?
Uha! Har en Xfly-tur (ATR) på torsdag 7/7 från CPH. Tycker mig läst någon kommentar att dessa får tekniken fixat på annat håll och således inte skulle drabbas av denna möjliga sympatistrejk. Någon som vet med säkerhet? Försöker sia kring möjliga utfall då CPH-Hamburg är första benet i en längre award-resa.

Toppen