Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Uha! Har en Xfly-tur (ATR) på torsdag 7/7 från CPH. Tycker mig läst någon kommentar att dessa får tekniken fixat på annat håll och således inte skulle drabbas av denna möjliga sympatistrejk. Någon som vet med säkerhet? Försöker sia kring möjliga utfall då CPH-Hamburg är första benet i en längre award-resa.
Jag vill minnas någon gång i vintras läste jag att de skulle anställa tekniker på ARN, söker på nätet men hittar ingen information.
Trevlig resa
Hittade info
Opening our Line Maintenance Station at Stockholm Arlanda Airport - Xfly

Last edited:
Jag vill minnas någon gång i vintras läste jag att de skulle anställa tekniker på ARN, söker på nätet men hittar ingen information.
Trevlig resa
Tack! Håller tummarna. Synd om det skulle falla på ett kort hopp cph-ham med en ATR... Resten av resan är Lufthansa och Turkish.

Givetvis är du lika mycket ägare sett ut det perspektivet. Vi har litet styrelsemöte kan man säg.

Ingen tvingar dig flyga med SAS. Vissa här vill att om du trots beslutar flyga med SAS så ska det vara med lågavlönade indier i hela upplevelsekedjan och slipsar i toppen frontad av en flygande holländare.

vart har ni förnuftet BC?

Som med allt annat kan man se saker ur olika perspektiv. Jag och många med mig här inne tycker att strejken kommer olägligt ur flera perspektiv,
* Tredje part blir drabbad. I synnerhet privatpersoner som efter flera år av pandemi sett fram emot att resa iväg med tex familjen. Hade dom väntat två månader så hade antalet privatresenärer förmodligen blivit något färre och där med mer empati från den stora massan.
* SAS och dom flesta andra resebolag har haft ett par riktigt svåra år med minskat resande. Att då som anställd gå ut i en strejk och t.o.m. utslag sig om att det är bättre att företaget går i konkurs än att vi inte får igenom våra krav ger inte heller så mycket empati-poäng. Bolaget blöder och är i behov av kapitaltillskott och då väljer piloterna att förstöra den chans som finns att vända minus till plus. Varken svenska eller danska staten kommer kunna skjuta till mer pengar för det kommer EU sätta stopp för.

Kan till viss del förstå att man vill värna om sina rättigheter men till vilket pris? Går SAS omkull så kommer dom antingen behöva skola om sig eller jobba hos någon LCC med klart sämre villkor.

Som med allt annat kan man se saker ur olika perspektiv. Jag och många med mig här inne tycker att strejken kommer olägligt ur flera perspektiv,

Kan till viss del förstå att man vill värna om sina rättigheter men till vilket pris? Går SAS omkull så kommer dom antingen behöva skola om sig eller jobba hos någon LCC med klart sämre villkor.

Det är inte första gången de strejkar och de har nog räknat på risken med konkurs även tidigare. Hur många gånger har inte SAS fått kapitaltillskott de senaste 14 åren och hur många strejker har vi noterat. Jag har noterat 6 st senaste 10-14 åren ...

Som kund har man ett val och kan välja andra aktörer på marknaden, det är inget monopol.

En mellanchef i svenskt börsbolag tjänar inte i närheten av 90-100. Strax över 50K är medianen.
Oj, blir det inte lägre än genomsnittet då (SACO-statistiken som blivit länkad till tidigare)?

Men om snittet är strax över 50k, är inte det vad facket säger att en pilot också tjänar i snitt?

Någon som läst/sett ngn kommentar om medlarna är inkallade eller om fack/sas har någon tanke på att ses i närtid och ta upp dialogen?
Vid alla frister tidigare har det varit mkt kommentarer men nu är det mest besvikelse och inget konkret om framtiden? (Förutom strejk)

Nja, men man ska kanske ha beredskap för att man kommer hem en dag (eller två) senare än beräknat. Är det inte pilotstrejk så kan det ju vara flygplatsstrejk, inställt flyg, man trillar och bryter benet, tekniskt fel och planet vänder tillbaka, transferbussen från hotellet får punktering et cetera. Om det då är kris och katastrof för att man inte kan vara på jobbet / hämta barnen / gå på bröllop / mata katten / skjutsa moster Elsa till sjukhuset dagen efter man skulle ha landat så bör man fundera på om man ens ska åka iväg.

Livet är oberäkneligt, så man ska ha marginal för de saker som är viktiga. För saker som inte är så viktigt löser sig det mesta. En extra hotellnatt ordnar ju charterbolaget exempelvis.

Och hur ska man förbereda sig på att eventuellt komma hem 1-2 dagar senare? Bokar ni alltid upp hotellnätter efter er planerade avfärd från resmålet?

Jag är absolut för att man ska vara beredd ekonomiskt att punga ut med hotell, flyg mm själv vid krissituationer. Jag placerar alltid mina kort i flera olika väskor för att ha betalmöjligheter om någon väska stjäls. Men jag förstår genuint inte vad man ska göra om man blir strandad och alla hotell är fullbokade. Hur ska man ta det i beaktande vid varje resa man gör?

Hur kan betala avgift till en fackförening som inte stöttar dig om det blir strejk ??? Måste väl ändå vara en viktig fråga innan man går med och betalar avgiften---

Toppen