Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

mano81

Medlem
Jag har en resa till Washington med SAS den 1 juli. Om det blir strejk, kommer SAS at försöka boka om mig med något annat bolag om det går?
 

011430121

Medlem
Såklart möjligt att veta, men det har inte hindrat oss att spekulera :rolleyes:
Hur länge har tidigare strejker pågått?
Den 2019 varade i 7 dagar, sedan tar det några dagar innan det blir trafik enligt tidtabell.
Flyg och personal befinner sig inte där de skall
 
Last edited:

airac

Medlem
Jag har en resa till Washington med SAS den 1 juli. Om det blir strejk, kommer SAS at försöka boka om mig med något annat bolag om det går?
Det gjorde dem vid strejken 2019, så ja. Det kan dock bli svårt att komma fram. Då var det maj strejken var, nu är den mitt i semestern efter en pandemi med all möjlig kaos pga hög efterfrågan och låg kapacitet. Du kommer bokas om men inte nödvändigtvis samma dag.
 

Big Birger

Medlem
Förra gången var piloterna bara giriga. Nu verkar de vara giriga OCH kräva en tidsmaskin tillbaka till det glada 80-talet.

Min gubbgissning: Mycket lång strejk. Jag skulle bli mycket förvånad om det inte blir någon strejk, eller ens en kort strejk.

Hoppas företagsledningen kör svälta räv med pilotfacket och lockoutar dem tills deras pengar är slut eller tills SAS går i KK. Det måste få ett slut nu.
 

maswan

Medlem
Jag tror att vi kan spekulera i att det nog inte blir flera månader iaf, innan dess så har antingen SAS Scandinavian slutat flyga och det är arbetsdomstolen istället för strejk som gäller, eller hela SAS gått i KK.
 

intuition

Medlem
Undrar lite hur de politiska tongångarna i Danmark kommer att gå när strejken tömmer Danmarks största arbetsplats?
Ett par partier har ju sagt att de vill ha statligt ägande för att ha inflytande över arbetsvillkor
 

mha321

Medlem
Undrar lite hur de politiska tongångarna i Danmark kommer att gå när strejken tömmer Danmarks största arbetsplats?
Ett par partier har ju sagt att de vill ha statligt ägande för att ha inflytande över arbetsvillkor
Ja och frågan är på viken nivå. Det finns ju ett konkurrerande pilotfack i Danmark, där piloterna från connect är anslutna tex. Det facket tycker att villkoren är goda nog. Räcker det för de danska politikerna som därmed skulle ställa sig på bolagets sida? (de har ju inte jättestor anledning att backa upp svenska och norska piloter, om de danska är nöjda..)
 
Toppen