Sett på bl.a. SvD, ett TT-telegram som citerar norska finanstidningen Dagens Næringsliv:
Finanstidning: SAS-piloterna skärper kraven | SvD
Pilotfacket i brev till medlemmarna: Avböjer erbjudande om kostnadssänkningar
Här finns dn.no-artikeln:
SAS-pilotene i brev til medlemmene: Avblåser kostnadskutt, og vil i stedet ha økt lønn og bedre vilkår | DN
Ett brev från de fyra föreningarna under SAS pilotförening till sina medlemmar uppges innehålla informationen att de inte längre vill acceptera kostnadsnedskärningar. Istället vill de ha löneökningar och förbättring av villkoren (vilket väl brukar handla om årsarbetstid, flexibilitet och allehanda tillägg till lönen) som totalt kan
öka kostnadsnivån betydligt! Således ett annat tonläge än vad ordföranden påstod i medierna förra veckan, då han hävdade att de lagt förslag som markant skulle sänka SAS pilotkostnader, men att detta inte varit tillräckligt för arbetsgivarsidan!
Det framgår inte om detta t.ex. är deras alternativa förhandlingsposition ifall de inte får någon acceptans för sin linje angående anställningar SAS Link och SAS Connect, eller om det är en ändring av deras bud som gäller utöver linjen angående SAS Link och SAS Connect.
Det låter alltså som att SAS pilotförening, precis lagom till att medlare har kallats in, skärper sina krav.
Kan detta vara en reaktion på att danska staten meddelade att de kan tänka sig att öka sin ägarandel? D.v.s. facket tolkar detta som "återigen gäller fritt blås" vad gäller statliga mångmiljardsubventioner till SAS för att täcka löpande förluster snarare än danska staten enbart tänker sig kapitaltillskott för att återkapitalisera och förändra företaget så det kan stå på egna ben i dagens marknad? Eller något slags förhandlingstaktik nu när medlare kallats in? Fast nog måste facket redan ha vetat att nästa steg efter ett strejkvarsel är att medlare anländer?
Tja, kanske är jag pessimistisk men jag tolkar det här som att både strejkrisken och konkursrisken just har ökat.
Nya uttalanden från facket om social dumpning tyder också på att de försöker ändra "narrativet" (ja, ett begrepp som är överutnyttjat i samtiden...) bort från att handla om semestersabotage och lyxstrejk och istället ett skydd av den svenska modellen (som en händelse utförd av en av de högst avlönade yrkesgrupperna på arbetsmarknaden):
SAS-strejken: ”Staten tar inte sitt ansvar” – Arbetet
Intressant nog finns det i Danmark inte bara strejklystnad (inklusive vild strejklystnad) bland allehanda yrkesgrupper, utan även konkurrens mellan två fackföreningar som har olika syn på SAS Forward-planen. (Därav fyra ingående pilotföreningar i tre SAS-länder.) Frågan är om det riskerar att få SAS pilotförening att bli mer militanta?
Facklig strid i Danmark om SAS framtidsplaner - Travel News