Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jensik

Medlem
Tack för tipset.

Ser att jag har SAS på bokningsbekräftelsen ARN-CPH men sen Xfly vidare till Gdansk. Om SAS ställer in ARN-CPH, kommer dom boka av andra sträckan då för att jag ofrivilligt inte reste första sträckan eller kan jag räkna med att min plats finns kvar på andra sträckan om jag krånglar mig till CPH på annat sätt?

Jag var med om detta vid förra strejken från Gdansk. De bokade om oss på hemvägen via Köpenhamn/Billund med Cityjet och Xfly.
Det kan dock vara bra att ringa in proaktivt om detta, när strejken har börjat (så du blir garanterat ombokad).
 

apknug

Medlem
Ja, att sätta det i konkurs skulle ju vara svårt, men att välja att upphöra med viss verksamhet i moderbolaget borde väl gå bra för det?
Kruxet är att piloterna, med viss rätt, hävdar att detta är en verksamhetsövergång och att piloterna då har rätt att följa med till befintliga vilkor.

De har även "genomskådat" den dränering som sakta pågår där ingen ny personal anställs i Mainland utan bara i döttrarna. De hävdar att SAS "flyttar" verksamhet dit och att de har veto mot att SAS ska få använda "underentreprenörer" (kollegor i koncernen i dessa fall)

SAS menar att det är ny verksamhet och den ska SPF skita i.

(Lite förenklat)
 
Kruxet är att piloterna, med viss rätt, hävdar att detta är en verksamhetsövergång och att piloterna då har rätt att följa med till befintliga vilkor.

De har även "genomskådat" den dränering som sakta pågår där ingen ny personal anställs i Mainland utan bara i döttrarna. De hävdar att SAS "flyttar" verksamhet dit och att de har veto mot att SAS ska få använda "underentreprenörer" (kollegor i koncernen i dessa fall)

SAS menar att det är ny verksamhet och den ska SPF skita i.

(Lite förenklat)

Hur regleras "verksamhetsövergång"? Lagstiftning? Avtal?

Jag var med om det för många år sedan och då var det på så sätt att de som var kvar fick behålla sina förmåner i 2-3 år och därefter föll de in i det nya avtalet. Det kanske kan vara en medelväg, men det funkar så klart inte om det är förbjudet i lag.
 

Dbodenfo

Medlem
Men detta är ju en konsekvens av att piloterna inte har velat förändra i kollektivavtalet, samtidigt som SAS har identifierat att det är just personalkostnaderna som måste minska.

Precis så ja - det är ju inte 1 fel att 2 bråkar. I detta försöker SAS kringgår SPF för genom Xfly och Connect pga personalkostnader som SAS har godkänt sedan tidigare i kollektivavtal under förhandlingar. Medans SPF vägrar rucka på kollektivavtal som de ingått med SAS som kan vara rakt livshotande för SAS och då deras medlemmars jobb och välbefinnande. Hur som måste SAS sänka kostnaderna och få in högre marginaler - låter som SAS Forward är en bra lösning men är det försent för SAS?
 

apknug

Medlem
Hur regleras "verksamhetsövergång"? Lagstiftning? Avtal?

Jag var med om det för många år sedan och då var det på så sätt att de som var kvar fick behålla sina förmåner i 2-3 år och därefter föll de in i det nya avtalet. Det kanske kan vara en medelväg, men det funkar så klart inte om det är förbjudet i lag.

Mycket av de "regler" som gäller på arbetsmarknaden är inte reglerat i lag. Det är den svenska modellen. Avtal förhandlingarna praxis..... Det du ger ett exempel på skulle SAS ta alla dagar i veckan. SPF? Nä, det är därför vi kommer få en till strejk nu efter midsommar. Den svenska arbetsrätten är unik, på gott och ont. Unikt i bla den delen att kollektivavtalet kan binda även den som INTE är med i facket och arbetar på samma arbetsplats.
 

mha321

Medlem
Precis så ja - det är ju inte 1 fel att 2 bråkar. I detta försöker SAS kringgår SPF för genom Xfly och Connect pga personalkostnader som SAS har godkänt sedan tidigare i kollektivavtal under förhandlingar. Medans SPF vägrar rucka på kollektivavtal som de ingått med SAS som kan vara rakt livshotande för SAS och då deras medlemmars jobb och välbefinnande. Hur som måste SAS sänka kostnaderna och få in högre marginaler - låter som SAS Forward är en bra lösning men är det försent för SAS?

Ska man vara exakt är det väl link och connect man för det med. Inte xfly. Xfly är ett helt oberoende bolag så där är det helt vanlig outsourcing. Det som gör Link och Connect speciella är att de ingår i samma koncern.
 

JockeS

Medlem
Har SAS börjat tagit höjd för ev. inkommande strejk redan?
Strax innan annonseringen av strejken så fanns det platser att köpa på resan mellan CPH-LAX den 11 Juli.
Men nu när vi söker så hittar vi inte ens för 1 person?

Känns märkligt att den skulle vara fullsatt redan.

Hade nämligen tänkt att lägga bud på uppgradering med EB poängen.
Ja jag vet att det är extremt osäkert just nu pga strejken osv. Men hoppet är det sista som överger oss. ;)
 

NotRyan

Medlem
Har SAS börjat tagit höjd för ev. inkommande strejk redan?
Strax innan annonseringen av strejken så fanns det platser att köpa på resan mellan CPH-LAX den 11 Juli.
Men nu när vi söker så hittar vi inte ens för 1 person?

Känns märkligt att den skulle vara fullsatt redan.

Hade nämligen tänkt att lägga bud på uppgradering med EB poängen.
Ja jag vet att det är extremt osäkert just nu pga strejken osv. Men hoppet är det sista som överger oss. ;)
SAS vill sälja EN plats just nu i fullpris Business (C-klass) på den flighten, som flygs med en A350-900, så det verkar som att det är något populärt i Kalifornien just då!
 

Tomas E

Medlem
Sett på bl.a. SvD, ett TT-telegram som citerar norska finanstidningen Dagens Næringsliv:
Finanstidning: SAS-piloterna skärper kraven | SvD
Pilotfacket i brev till medlemmarna: Avböjer erbjudande om kostnadssänkningar
Här finns dn.no-artikeln:
SAS-pilotene i brev til medlemmene: Avblåser kostnadskutt, og vil i stedet ha økt lønn og bedre vilkår | DN

Ett brev från de fyra föreningarna under SAS pilotförening till sina medlemmar uppges innehålla informationen att de inte längre vill acceptera kostnadsnedskärningar. Istället vill de ha löneökningar och förbättring av villkoren (vilket väl brukar handla om årsarbetstid, flexibilitet och allehanda tillägg till lönen) som totalt kan öka kostnadsnivån betydligt! Således ett annat tonläge än vad ordföranden påstod i medierna förra veckan, då han hävdade att de lagt förslag som markant skulle sänka SAS pilotkostnader, men att detta inte varit tillräckligt för arbetsgivarsidan!

Det framgår inte om detta t.ex. är deras alternativa förhandlingsposition ifall de inte får någon acceptans för sin linje angående anställningar SAS Link och SAS Connect, eller om det är en ändring av deras bud som gäller utöver linjen angående SAS Link och SAS Connect.

Det låter alltså som att SAS pilotförening, precis lagom till att medlare har kallats in, skärper sina krav. o_O Kan detta vara en reaktion på att danska staten meddelade att de kan tänka sig att öka sin ägarandel? D.v.s. facket tolkar detta som "återigen gäller fritt blås" vad gäller statliga mångmiljardsubventioner till SAS för att täcka löpande förluster snarare än danska staten enbart tänker sig kapitaltillskott för att återkapitalisera och förändra företaget så det kan stå på egna ben i dagens marknad? Eller något slags förhandlingstaktik nu när medlare kallats in? Fast nog måste facket redan ha vetat att nästa steg efter ett strejkvarsel är att medlare anländer?

Tja, kanske är jag pessimistisk men jag tolkar det här som att både strejkrisken och konkursrisken just har ökat.

Nya uttalanden från facket om social dumpning tyder också på att de försöker ändra "narrativet" (ja, ett begrepp som är överutnyttjat i samtiden...) bort från att handla om semestersabotage och lyxstrejk och istället ett skydd av den svenska modellen (som en händelse utförd av en av de högst avlönade yrkesgrupperna på arbetsmarknaden):
SAS-strejken: ”Staten tar inte sitt ansvar” – Arbetet

Intressant nog finns det i Danmark inte bara strejklystnad (inklusive vild strejklystnad) bland allehanda yrkesgrupper, utan även konkurrens mellan två fackföreningar som har olika syn på SAS Forward-planen. (Därav fyra ingående pilotföreningar i tre SAS-länder.) Frågan är om det riskerar att få SAS pilotförening att bli mer militanta?
Facklig strid i Danmark om SAS framtidsplaner - Travel News
 
Last edited:

mha321

Medlem
Jösses...

Men det är onekligen talande att det fackförbund i Danmark som *inte* vill ha strejk är det som organiserar Connect och Link personal, som alltså är de som har de slå kallade slavkontrakten. Om jag förstått rätt...
 
Toppen