Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Ur debattartikeln från Svensk Pilotförening:

"En mer rättvis jämförelse vore om kullagertillverkaren SKF skulle säga upp hälften av sina anställda i verkstaden, bilda ett SKF Worker Service AB, skriva ett avtal med någon annan part än IF Metall och sedan nyanställa arbetare i den påstått nya verksamheten."

Jag tror inte Svensk Pilotförening har koll på hur många fabriker SKF har utanför Sverige....så kanske inte världens bästa jämförelse
Det låter som att Svensk Pilotförening kanske inte riktigt har hängt med i utvecklingen i tillverkningsindustrin de senaste 40-50 åren eller så?

Hur kan piloterna vara förvånade att SAS söker andra vägar än att återanställa samma piloter som var på vippen att sätta SAS i konkurs genom att strejka sig fram till högre löneökningar än "märket"? Piloterna vann löne-segern, och nu får de betala priset. Inga konstigheter.

Om jag vore pilot på SAS och med i Svensk Pilotförening skulle jag vara mer oroad för att SAS snarare gör sig av med alla anställda piloter och helt går över till bemanningsbolag.

"En mer rättvis jämförelse vore om kullagertillverkaren SKF skulle säga upp hälften av sina anställda i verkstaden, bilda ett SKF Worker Service AB, skriva ett avtal med någon annan part än IF Metall och sedan nyanställa arbetare i den påstått nya verksamheten."

Jag tror inte Svensk Pilotförening har koll på hur många fabriker SKF har utanför Sverige....så kanske inte världens bästa jämförelse
Kanske det beror på vem som är VD på SKF, kan det vara så att han har ritat de som SAS håller på att genomföra.

Hur kan piloterna vara förvånade att SAS söker andra vägar än att återanställa samma piloter som var på vippen att sätta SAS i konkurs genom att strejka sig fram till högre löneökningar än "märket"? Piloterna vann löne-segern, och nu får de betala priset. Inga konstigheter.

Om jag vore pilot på SAS och med i Svensk Pilotförening skulle jag vara mer oroad för att SAS snarare gör sig av med alla anställda piloter och helt går över till bemanningsbolag.

Du sätter ord på mina tankar. Piloternas tidigare strejker har till viss del bidragit till vad som nu sker. Att strejkerna dessutom benämndes som lyxstrejker baserade på piloternas krav vilket retade upp allmänheten gör inte saken bättre.

Som man bäddar får man ligga och jag tror att SAS agerade är nödvändigt om bolaget ska överleva och kunna konkurrera med andra flygbolag.

Det som emellertid skiljer flygföretagens verklighet mot SKF:s är att kullagertillverkaren har ett kollektivavtal som är enhetligt för hela branschen.
Det innebär att kollektivavtalets villkor inte bara är tillämpligt för SKF, utan även för dess konkurrenter.

Inom flygbranschen ser förutsättningarna annorlunda ut. I stället för ett branschavtal som medför att företag inom samma bransch konkurrerar på i det avseendet lika villkor gäller i stället inom flygbranschen att det träffas ett specifikt kollektivavtal för piloterna hos respektive flygföretag.

Vi har från Svenska Flygbranschens sida under lång tid försökt att få till stånd ett branschavtal, liknande det avtal som ligger till grund för exemplet i artikeln, även avseende piloterna. Att Svensk Pilotförening nu lyfter fram detta ser vi som positivt.

”Felaktig och onyanserad beskrivning av flyget” - DN.SE

Oväntat?

Facket fortsätter att ta strid mot SAS
Facket fortsätter att ta strid mot SAS planer på att utöka verksamheten med bemanningsföretag och undvika regler om att återanställa piloter som fick gå under pandemin. Anställda kräver att staten agerar, men några planer på att styra bolaget i någon riktning har regeringen inte.

Oväntat?

Facket fortsätter att ta strid mot SAS
Facket fortsätter att ta strid mot SAS planer på att utöka verksamheten med bemanningsföretag och undvika regler om att återanställa piloter som fick gå under pandemin. Anställda kräver att staten agerar, men några planer på att styra bolaget i någon riktning har regeringen inte.

Ibrahim Baylan, näringsminister, sade idag i riksdagen att regeringen står bakom den svenska modellen, som innebär att vid förändringar (permitteringar, uppsägningar) sker förhandling mellan arbetsgivare och fackförbund. Av att tyda från hans svar kommer den svenska regeringen att inte ”lägga sig i” vad som försiggår på SAS.

Toppen