Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Det är facken vi pratar om, inte alltid skarpaste knivarna i lådan.

Ischlo pichslo. Jag har aldrig varit fackligt ansluten, men nog får det väl anses bra att det finns någon motpol på arbetsmarknaden, även i flygbranschen, som väl anses får ha bland de bäst fungerande facken - om man ska se till vad de lyckas förhandla till sina medlemmar. Att folk bara ska gå till jobbet utan att kräva något är ju en trött tanke, och inget som anstår ett "utvecklat" land. Statliga verksamheter i Sverige är ju dessvärre dåliga att se till detta också då de har en "vi skiter i det mentalitet" som privata verksamheter inte har råd med, eftersom regelöverträdelser i högre utsträckning resulterar att de får problem med myndigheterna och som de inte bara kan strunta i. Förstår inte folk som argumenterar för sämre villkor på arbetsmarknaden. Det drabbar ju alla och verkligen ett race to the bottom. Sämre löner, sämre säkerhetskrav, sämre byggnadskrav, sämre lagstiftning - vem f*n vinner på det? Ingen i det långa loppet. I ett utvecklat samhälle bör det rimligtvis gå att ha synpunkter på såväl som sitt jobb som på arbetsmarknaden (i flygbranschen eller vilken bransch som helst) utan att någon ska komma och skrika "byt jobb!". Inget utvecklas om folk bara sitter och jamsar med, nickar och ser allt bli sämre. Må hända att det inte är en mänsklig rättighet att arbeta på SAS, men att argumentera för konstant försämring ligger ju inte i någons bästa intresse, och inte som arbetsgivare heller. Flygbranschen är ju på sätt och vis en av få branscher där facken fortfarande levererar något av värde till sina medlemmar.

Det är ganska så klarlagt att de som jobbar i ett bemanningsföretag inte har sin solidaritet hos den som hyrt in dem.

Detta äventyrar flygsäkerheten, vilket pilotföreningen flera gånger påtalat.

Klart att de gjort, naturligtvis utan att lägga fram något som bevisar påståendet.

Låt det så förbli så att SAS kan framstå som ett kvalitetsbolag och vara ett säkert flygbolag för oss passagerare att åka med. Ett säkert flygbolag blir man inte genom att anlita bemanningsföretag.

Mycket talar för motsatsen, t.ex. så är Ryanair betydligt större än SAS, har aldrig varit
inblandad i någon allvarlig olycka och brukar ofta utnämnas till världens säkraste flygbolag
Ryanair soars to a seven-star airline - Airline Ratings

Men denna gång solidariserar jag mig med piloterna. Det är helt vansinnigt att använda sig av bemanningsföretag i allt som har med flygsäkerhet att göra. Bemanningsföretag tillför inte någon som helst förädling i processen mer än att hålla nere löner så att de själv kan tjäna pengar. Det är ganska så klarlagt att de som jobbar i ett bemanningsföretag inte har sin solidaritet hos den som hyrt in dem. Detta äventyrar flygsäkerheten, vilket pilotföreningen flera gånger påtalat. SAS har under alla år haft och har höga krav på flygsäkerhet hos sina piloter.

Om fackförbunden hade gått med på de försämringar i villkor runt t.ex. flexibilitet som krävs för att SAS ska kunna konkurrera på marknaden, så hade det antagligen inte gått åt det hållet. Man höll ju faktiskt fast ganska länge vid att inte sänka sig till konkurrenternas nivåer i den frågan. Men det har facken vägrat -- av förståeliga skäl, eftersom det skulle bli påtagliga försämringar för de av deras medlemmar som fortfarande har ett jobb. Men problemet är att de enda alternativen som kvarstår då är antingen att SAS använder bemanningsbolag för att bli konkurrenskraftiga, eller att SAS går i konkurs pga att de inte är konkurrenskraftiga.

Och om SAS går i konkurs är väl det bästa som kan hända att det blir lite som Alitalia, att de återuppstår igen med nytt namn efter en dag. Men vad är i princip den enda skillnaden mellan ITA och Alitalia? Jo, just att de gjort sig av med de gamla avtalen, och gått till bemanningsföretag.

SAS konkurrenter är i första hand Ryanair, Wizz och Easyjet. Kanske Eurowings? I och med att den stora basen i SAS flygningar handlar om Europa, och det är precis där som de konkurrenterna finns. Detta var faktum långt före pandemin, och i och med att alla förutspår att affärsresorna kommer att fortsätta neråt efter pandemin medans turismen ökar, så får ULCC-erna ännu starkare position på marknaden, och bolag som SAS får en ännu hårdare smäll. Longhaul är alldeles för litet hos SAS för att ha någon inverkan här, till skillnad från t.ex. Lufthansa (som för övrigt också har de här problemen -- det är ju därför som Eurowings existerar).

Alternativet vore kanske att dra ner trafiken till att bara köra inrikes. Då får man istället konkurrera mot i första hand BRA, och konkurrera på lika villkor. Fram tills dess att Ryan eller Wizz på allvar bestämmer sig för att slå sig in. Me då blir det också betydligt färre piloter kvar, men som är kvar får det bättre.

Jag skulle gärna önska att det gick. Men bolag som drivs med sådana villkor kan inte konkurrera i Europa idag. Vilket är kass, men det är verkligheten. Det enda sättet då vore att pytsa in stattstöd så att bolaget överlever -- och det förbjuder EU. Flyget är nämligen avreglerat.

Ett säkert flygbolag blir man inte genom att anlita bemanningsföretag.
Man blir inte heller per automatik ett osäkert bolag för att man nyttjar bemanningsbolag. Hur många allvarliga olyckor har EasyJet, Ryan, Norwegian, Wizz haft de senaste 20 åren? Hur många har SAS haft?

Presentera gärna den statistik och bevis för att det blir ett osäkert bolag med bemanningsföretag. Skulle vara väldigt intressant att läsa.

Det är förstås en väldigt besvärlig process att hantera i praktiken, när ett yrke (i detta fall piloter) drabbas av sänkt relativt löneläge och förmodligen också sänkt status p.g.a. större förändringar på arbetsmarknaden och i den bransch de verkar i. Detta hände t.ex. många klassiska akademikeryrken i Sverige på 1970-talet, särskilt bland de offentliganställda akademikerna (tänk t.ex. gymnasielärare), som en del både av tidsandan och ökad utbildningsvolym. Då underlättades det av att det rådde hög inflation (runt 10% under stora delar av 1970- och 1980-talen). Så det gick lätt för arbetsgivarna att sänka relativlönerna med flera procent per år genom att ge lägre löneökning än inflationen. "Enklare" IT-jobb, typ rutinmässig IT-support, var väl en annan kategori som fick press på sina löner i början av 2000-talet när dotcom-kraschen ledde till en tillnyktring gällande betalningsvilja för vissa typer av jobb i branschen efter en period där allt som hade med IT att göra ansågs som extremt kvalificerat och guldkantat. (Jag minns en period då avhoppade teknikstudenter med godtycklig bakgrund erbjöds högre lön på sådana relativt enkla IT-jobb än nyexade civilingenjörer inom bygg, maskin och kemiteknik fick hos klassiska industriföretag i sina kärnbranscher. Självfallet var det absurt och höll inte mer än några år.) Där användes just bemanningsföretag och outsourcing av delar av IT-avdelningar som ett sätt att minska kostnaderna. Det blev inte lika mycket "halabaloo" kring detta som det blivit kring pilot- och kabinpersonalslöner, förmodligen för att det ändå var en ganska ung bransch med många yngre personer som just bytte jobb om de inte var nöjda.

Att vara pilot är förstås ett kvalificerat och ansvarsfullt yrke, där det ställs specifika krav, som rimligen ska ha lön därefter. Så jag tycker det är fullt rimligt att en pilot tjänar betydligt mer än en busschaufför, även om det också är ett hedervärt yrke. (Nyanställda piloter hos lågkostnadsbolag tjänar nog sämre än så om man räknar in utbildningskostnaden?) Personligen har jag däremot svårt att motivera att en äldre flygkapten ska ha högre lön än en erfaren överläkare, för så ser väl trots att löneläget ut för de äldre flygkaptenerna i legacy-bolag? Inte för att det går att få SAS och pilotfacket att vara överens om vad SAS-piloterna faktiskt tjänar så det tycks svårt att få fram siffror...

Ibland låter det som att de enda två valalternativen är Ryanairs ingångslöner (kombinerat med behov av att betala sin egen utbildning inklusive typinflygning) för alla hela tiden eller SAS (relativ)löner från fornstora dar för huvuddelen av pilotkåren. Jag slår därför ett slag för att någonting däremellan är den troliga utvecklingen på en välordnad arbetsmarknad av svensk typ. ;)

Nu sätts ju inte löner genom enkäter till mig eller andra BC-läsare, men jag uppfattar ändå att pilotfacket tycker att jag ska ha sympati för deras sak alldeles oavsett vilken lönenivå det är de vill försvara. Jag ser det som fullt naturligt att de kämpar emot, men jag förväntar mig också att de har en realistisk inställning till vad de kan uppnå och gör en riskkalkyl av hur deras egen agerande påverkar deras medlemmar.

Ischlo pichslo. Jag har aldrig varit fackligt ansluten, men nog får det väl anses bra att det finns någon motpol på arbetsmarknaden, även i flygbranschen, som väl anses får ha bland de bäst fungerande facken - om man ska se till vad de lyckas förhandla till sina medlemmar. Att folk bara ska gå till jobbet utan att kräva något är ju en trött tanke, och inget som anstår ett "utvecklat" land. Statliga verksamheter i Sverige är ju dessvärre dåliga att se till detta också då de har en "vi skiter i det mentalitet" som privata verksamheter inte har råd med, eftersom regelöverträdelser i högre utsträckning resulterar att de får problem med myndigheterna och som de inte bara kan strunta i. Förstår inte folk som argumenterar för sämre villkor på arbetsmarknaden. Det drabbar ju alla och verkligen ett race to the bottom. Sämre löner, sämre säkerhetskrav, sämre byggnadskrav, sämre lagstiftning - vem f*n vinner på det? Ingen i det långa loppet. I ett utvecklat samhälle bör det rimligtvis gå att ha synpunkter på såväl som sitt jobb som på arbetsmarknaden (i flygbranschen eller vilken bransch som helst) utan att någon ska komma och skrika "byt jobb!". Inget utvecklas om folk bara sitter och jamsar med, nickar och ser allt bli sämre. Må hända att det inte är en mänsklig rättighet att arbeta på SAS, men att argumentera för konstant försämring ligger ju inte i någons bästa intresse, och inte som arbetsgivare heller. Flygbranschen är ju på sätt och vis en av få branscher där facken fortfarande levererar något av värde till sina medlemmar.
Oklart varför du citerade en del av mitt tidigare inlägg, och sen skriver massa om saker jag inte sagt.

Jag håller med i det mesta du skriver, självklart viktigt med en motpol och att se till att man har skäliga löner och vettiga arbetsvillkor. Det finns absolut delar av piloter och kabinvesättningens avtal som inte alls är bra, tänker främst på schemaläggning och möjlighet att påverka delar av sin ledighet (händer ju under lågsäsong att crew nekas ledigt en helg när de har något viktigt privat). Begär man om ledighet månader i förväg innan schemat är lagt och det inte är högsäsong förstår jag ärligt talat inte hur man kan neka det som arbetsgivare.

Problemet är att många på SAS fortsatt går på väldigt lukrativa avtal som de haft i årtionden, även om de fått stryka på en hel del senaste åren. Trots försämringarna har de extremt bra avtal jämfört med "den nya verkligheten".
De yngre och nyare piloterna tycker jag har skäliga löner, det är inte där problemet ligger. Deras avtal ligger någorlunda i linje med andra bolag för en "ny" pilot, men en betydligt tryggare anställning hos SAS än andra LCC bolag.

Om bara facken kunde förmedla till allmänheten vad som är så katastrofalt dåligt så alla förstår skulle de också få sympatier. Det har man dock misslyckats med fatalt vid alla tidigare förhandlingar som lett till strejker. Allmänheten ser det då som en lyxstrejk då inger av det som rapporteras är något som gemeneman anser är ett bra skäl till att strejka. Strejker som kostar sas miljarder, det vinner ingen på. Alla måste inse att flygvärlden 2021 inte är densamma som 2000, tyvärr verkar den insikten inte finnas hos alla.

Det är många tankar som rör sig i huvudet nu. Och jag kan inte heller låta bli att tänka på uttryck som "Pyrrhusseger" och "Som man bäddar får man ligga" mm.

Faktum är ju att den senaste pilotstrejken skadade SAS ganska kraftigt. Pga att SAS gick med på en löneökning som överskred "märket" så fick man ingen ersättning för de merkostnader som strejken orsakade. Dessutom dömde domstolen till förmån för resenärerna, dvs. att strejk inte fråntar SAS ansvaret att betala ut ersättning för inställda och försenade flyg. Den vinst man faktiskt hade lyckats skapa gick upp i rök.

Jag jobbar dagligen med att säkerställa goda och rättvisa arbetsvillkor för arbetare runt om i världen och jag både försvarar och uppmuntrar rätten att organisera sig på olika sätt för att tillvarata sina rättigheter. Men jag brottas med med att få perspektiven rätt. Det är ju trots allt skillnad på en arbetare i textilindustrin i Pakistan och en pilot på SAS. Således är det lätt att hamna i fällan att tycka att piloterna bråkar om ett lyxproblem.

Men det är också en fråga om principer. Självklart ska SAS piloter få organisera sig och hävda sin rätt, på samma sätt som de pakistanska arbetarna.

Det vi betonar vid besök på fabriker ute i världen är att det faktum att arbetarna organiserar sig inte ska innebära konfrontation och konflikt utan ska vara ett organiserat sätt för samarbete och dialog. Om jag ska vara ärlig så får jag, från mitt utifrån perspektiv, intrycket av att det är just här som det brister när det gäller SAS och pilotfacket. Man ser varandra som fiender istället för samarbetspartners som tillsammans ska leda företaget framåt. Man litar inte längre på varandra och uppfattar allt som en krigshandling.

"Familjeterapi" är nog vad som behövs om man vill nå en långsiktig lösning där SAS kan leva vidare och personalen trivs och mår bra.

Men, om man verkligen ska gå till botten med problemet och göra sin rotorsaksanalys så hamnar vi nog trots allt på oss konsumenter. Om jag verkligen vill att arbetaren i Pakistan ska få en dräglig arbetsmiljö och rättvisa villkor så får jag vara beredd på att betala 50 kronor mer för min T-shirt. Detsamma gäller självfallet också flyget. Jag får betala vad det kostar. Så länge jag inte gör det så kommer bemanningsföretagen att flyga åt flygbolagen, underbetalda och skuldsatta arbetare utför underhåll på vissa marknader, service och kvalitet utarmas mm.

Det är en reglerad arbetsmarknad där inte "lägsta pris vinner". Arbetstagarorgansiationer och arbetsgivarorganisationer förhandlar marknadsmässiga nivåer på löner, ersättnignar och förmåner, utifrån makro-perspektiv, inte utifrån enskilda företags förutsättning eller enskilda arbetstagares förutsättnignar.

Nja. Jag var nog lite otydlig. Det jag menar är att det inte är speciellt konstigt att företagen ständigt söker nya lösningar på hur de ska kunna leverera fler produkter/tjänster till högre kvalitet och med ett lägre pris för att ge ökad lönsamhet och tillväxt.

Industrin flyttar till exempel sin produktion till andra länder för att få ned kostnaden. Att outsourca olika processer är ett annat sätt. Varför skulle inte SAS kunna outsourca pilotverksamheten om det går att göra till samma kvalitet men en lägre kostnad? Dessutom utan att riskera en ny strejk som skulle riskera hela bolagets överlevnad.

Poängen med hur arbetsmarknaden är uppbyggd är att arbetsmaraknades parter tar ansvar för marknaden på en makro-nivå. De företag som inte klarar att betala enligt makro-nivån är ineffektiva och ska inte hållas under armarna med sänkta löner. Istället ska de gå omkull och ge plats för nya företag som är mer effektiva.

Jag upplever att pilotföreningen inte tog ansvar för makro-nivån, utan såg till sina äldsta medlemmars bästa på bekostnad av bolagets framtid. Nu får deras yngre medlemmar som fick lämna SAS på grund av pandemin betala priset. Och de piloter som fortfarande är anställda på SAS borde vara oroliga för sin egen framtida anställning.

Problemet i fallet SAS är att bolaget inte tillåts gå i konkurs, och därigenom har bolaget varken effektiviserats eller försvunnit och gett plats åt bättre bolag.

Här finns det en poäng. SAS tillåts inte gå i konkurs, så det är lite speciella förutsättningar helt klart. Å andra sidan desto viktigare att snabbt få ordning på alla tänkbara strukturer som finns kvar från en annan värld då förutsättningarna var annorlunda.

Men, om man verkligen ska gå till botten med problemet och göra sin rotorsaksanalys så hamnar vi nog trots allt på oss konsumenter. Om jag verkligen vill att arbetaren i Pakistan ska få en dräglig arbetsmiljö och rättvisa villkor så får jag vara beredd på att betala 50 kronor mer för min T-shirt. Detsamma gäller självfallet också flyget. Jag får betala vad det kostar. Så länge jag inte gör det så kommer bemanningsföretagen att flyga åt flygbolagen, underbetalda och skuldsatta arbetare utför underhåll på vissa marknader, service och kvalitet utarmas mm.

Det här är den stora orsaken till att jag inte åker med norsken, Wizz, eller det Irländska trailer-trash-bolaget.

Pilotstrejken innan pandemin kan ha blivit en mycket dyr seger för pilotföreningen. De förlorade allmänhetens sympati och stöd, och det är nog ingen vild gissning att det också påverkat ledningens arbete med att ännu snabbare hitta en stabilare långsiktig lösning til en lägre kostnad.

Den sympatin kan ju inte ha varit speciellt stor, SAS bortskämda personal har ju
saboterat för resenär i flera decennier för att få igenom sina orimliga krav.

Hade det inte varit för Covid-19 hade kabinpersonalen troligtvis dragit i gång en strejk.

Kabinansatte i flere flyselskaper skal forhandle i 2020 – størst er kampviljen blant SAS-ansatte
Skal du ut og fly etter påske i år, bør du notere deg at pilotene lammet de fleste SAS-flyvningene i én uke i fjor. Nå skal de kabinansatte forhandle.

Toppen