SAS piloter i strejk?

igelkotten skrev:Ur debattartikeln från Svensk Pilotförening:"En mer rättvis jämförelse vore om kullagertillverkaren SKF skulle säga upp hälften av sina anställda i verkstaden, bilda ett SKF Worker Service AB, skriva ett avtal med någon annan part än IF Metall och sedan nyanställa arbetare i den påstått nya verksamheten."Jag tror inte Svensk Pilotförening har koll på hur många fabriker SKF har utanför Sverige....så kanske inte världens bästa jämförelseKlicka för att utvidga...
Det låter som att Svensk Pilotförening kanske inte riktigt har hängt med i utvecklingen i tillverkningsindustrin de senaste 40-50 åren eller så?
 
Hur kan piloterna vara förvånade att SAS söker andra vägar än att återanställa samma piloter som var på vippen att sätta SAS i konkurs genom att strejka sig fram till högre löneökningar än "märket"? Piloterna vann löne-segern, och nu får de betala priset. Inga konstigheter.



Om jag vore pilot på SAS och med i Svensk Pilotförening skulle jag vara mer oroad för att SAS snarare gör sig av med alla anställda piloter och helt går över till bemanningsbolag.
 
igelkotten skrev:Ur debattartikeln från Svensk Pilotförening:"En mer rättvis jämförelse vore om kullagertillverkaren SKF skulle säga upp hälften av sina anställda i verkstaden, bilda ett SKF Worker Service AB, skriva ett avtal med någon annan part än IF Metall och sedan nyanställa arbetare i den påstått nya verksamheten."Jag tror inte Svensk Pilotförening har koll på hur många fabriker SKF har utanför Sverige....så kanske inte världens bästa jämförelseKlicka för att utvidga...
Kanske det beror på vem som är VD på SKF, kan det vara så att han har ritat de som SAS håller på att genomföra.
 
Big Birger skrev:Hur kan piloterna vara förvånade att SAS söker andra vägar än att återanställa samma piloter som var på vippen att sätta SAS i konkurs genom att strejka sig fram till högre löneökningar än "märket"? Piloterna vann löne-segern, och nu får de betala priset. Inga konstigheter.Om jag vore pilot på SAS och med i Svensk Pilotförening skulle jag vara mer oroad för att SAS snarare gör sig av med alla anställda piloter och helt går över till bemanningsbolag.Klicka för att utvidga...


Du sätter ord på mina tankar. Piloternas tidigare strejker har till viss del bidragit till vad som nu sker. Att strejkerna dessutom benämndes som lyxstrejker baserade på piloternas krav vilket retade upp allmänheten gör inte saken bättre.



Som man bäddar får man ligga och jag tror att SAS agerade är nödvändigt om bolaget ska överleva och kunna konkurrera med andra flygbolag.
 
igelkotten skrev:Ur debattartikeln från Svensk Pilotförening:"En mer rättvis jämförelse vore om kullagertillverkaren SKF skulle säga upp hälften av sina anställda i verkstaden, bilda ett SKF Worker Service AB, skriva ett avtal med någon annan part än IF Metall och sedan nyanställa arbetare i den påstått nya verksamheten."Jag tror inte Svensk Pilotförening har koll på hur många fabriker SKF har utanför Sverige....så kanske inte världens bästa jämförelseKlicka för att utvidga...






Det som emellertid skiljer flygföretagens verklighet mot SKF:s är att kullagertillverkaren har ett kollektivavtal som är enhetligt för hela branschen.

Det innebär att kollektivavtalets villkor inte bara är tillämpligt för SKF, utan även för dess konkurrenter.



Inom flygbranschen ser förutsättningarna annorlunda ut. I stället för ett branschavtal som medför att företag inom samma bransch konkurrerar på i det avseendet lika villkor gäller i stället inom flygbranschen att det träffas ett specifikt kollektivavtal för piloterna hos respektive flygföretag.



Vi har från Svenska Flygbranschens sida under lång tid försökt att få till stånd ett branschavtal, liknande det avtal som ligger till grund för exemplet i artikeln, även avseende piloterna. Att Svensk Pilotförening nu lyfter fram detta ser vi som positivt.






”Felaktig och onyanserad beskrivning av flyget” - DN.SE
 
Oväntat?



Facket fortsätter att ta strid mot SAS

Facket fortsätter att ta strid mot SAS planer på att utöka verksamheten med bemanningsföretag och undvika regler om att återanställa piloter som fick gå under pandemin. Anställda kräver att staten agerar, men några planer på att styra bolaget i någon riktning har regeringen inte.
 
Homer skrev:Oväntat?Facket fortsätter att ta strid mot SASFacket fortsätter att ta strid mot SAS planer på att utöka verksamheten med bemanningsföretag och undvika regler om att återanställa piloter som fick gå under pandemin. Anställda kräver att staten agerar, men några planer på att styra bolaget i någon riktning har regeringen inte.Klicka för att utvidga...


Ibrahim Baylan, näringsminister, sade idag i riksdagen att regeringen står bakom den svenska modellen, som innebär att vid förändringar (permitteringar, uppsägningar) sker förhandling mellan arbetsgivare och fackförbund. Av att tyda från hans svar kommer den svenska regeringen att inte ”lägga sig i” vad som försiggår på SAS.
 
Den här typen av krav gör mig alltid förvånad. Svenska regeringen lägger sig aldrig i personalpolitiken eller arbetsrättsliga tvister på detta sätt ens i statliga myndigheter, som inte bara är "helägda" utan en del av staten. Oavsett regeringens partifärg håller de alltid armlängds avstånd (eller mer) genom att Arbetsgivarverket hanterar dessa frågor gentemot övriga myndigheters ledningar.



Och i fallet SAS rör det som en statlig svensk ägarandel på 21,8% i ett börsnoterat bolag, och kravet förs fram i ett tidevarv där t.o.m. reformförslag kring den svenska arbetsrätten har "delegerats" till arbetsmarknadens parter så att regeringen ska slippa att uppfattas gynna ena sidan.



Jag har aldrig riktigt förstått om kraven bara är ett sätt att få mer medial uppmärksamhet, eller om de räknar med att sätta mer press på SAS ledning genom att formulera sig på detta sätt, eller om de verkligen tror att det är realistiskt att regeringen skulle agera på det här sättet?
 
Tomas E skrev:Den här typen av krav gör mig alltid förvånad. Svenska regeringen lägger sig aldrig i personalpolitiken eller arbetsrättsliga tvister på detta sätt ens i statliga myndigheter, som inte bara är "helägda" utan en del av staten. Oavsett regeringens partifärg håller de alltid armlängds avstånd (eller mer) genom att Arbetsgivarverket hanterar dessa frågor gentemot övriga myndigheters ledningar.Och i fallet SAS rör det som en statlig svensk ägarandel på 21,8% i ett börsnoterat bolag, och kravet förs fram i ett tidevarv där t.o.m. reformförslag kring den svenska arbetsrätten har "delegerats" till arbetsmarknadens parter så att regeringen ska slippa att uppfattas gynna ena sidan.Jag har aldrig riktigt förstått om kraven bara är ett sätt att få mer medial uppmärksamhet, eller om de räknar med att sätta mer press på SAS ledning genom att formulera sig på detta sätt, eller om de verkligen tror att det är realistiskt att regeringen skulle agera på det här sättet?Klicka för att utvidga...
Det är facken vi pratar om, inte alltid skarpaste knivarna i lådan. De gör allt de kan nu för att smutskasta det bolag de påstår sig älska och vilja hjälpa. Väldigt konstigt sätt att visa det. Känns som ett PR trick för att vinna sympati från allmänheten, vilket som vanligt går sådär.

Kabinfacket slängde ju alla yngre framför bussen med 9 månaders återanställningsrätt för att rädda sig själva och "de gamla". Pilotfacket lyckades ju förhandlade till sig 5 års återanställningsrätt. Man kan ju undra vilka kabinfacket försöker gynna, inte de som blev av med jobbet i alla fall.
 
Ledarna och förhandlarna i facken är inte dumma. Jag har mycket svårt att tro att de verkligen förväntar sig att regeringen aktivt skulle göra något.



Men de här på konflikterna har alltid handlat mycket om media bilden. Och facken behöver ta kommandot i det annars hamnar media vilden på "varför klagar piloterna som redan har så bra lön och villkor, jämför med sjuksköterskorna". Och det är varken första eller sista gången som de använder sig just av "hur kan statliga sas göra så här", även om det var länge sedan sas faktiskt var statligt på den nivån. Jag är säker på att det här bara är en variant på att skjuta fokus dit.





Ett citat i artikeln var också:

"Man kan inte ens ha sett oss som kollegor, säger en mötesdeltagare. Det måste ha varit mer fiender än kollegor. Annars behandlas man inte såhär."



Tyvärr stämmer nog det. Inte att man ser de enskilda medarbetarna som det, men att man efter de senaste årens svänger det facket som en ren fiende snarare än en partner skulle inte förvåna en sekund. Å andra sidan har ju facket också tydligt pekat ut företagsledningen som en fiende under en lång period, så det går ju åt båda hållen. Vilket tyvärr inte lägger en bra grund för samarbete var man än landar. Skyttegravarna är djupa....
 
mha321 skrev:Ledarna och förhandlarna i facken är inte dumma. Jag har mycket svårt att tro att de verkligen förväntar sig att regeringen aktivt skulle göra något.Men de här på konflikterna har alltid handlat mycket om media bilden. Och facken behöver ta kommandot i det annars hamnar media vilden på "varför klagar piloterna som redan har så bra lön och villkor, jämför med sjuksköterskorna". Och det är varken första eller sista gången som de använder sig just av "hur kan statliga sas göra så här", även om det var länge sedan sas faktiskt var statligt på den nivån. Jag är säker på att det här bara är en variant på att skjuta fokus dit.Ett citat i artikeln var också:"Man kan inte ens ha sett oss som kollegor, säger en mötesdeltagare. Det måste ha varit mer fiender än kollegor. Annars behandlas man inte såhär."Tyvärr stämmer nog det. Inte att man ser de enskilda medarbetarna som det, men att man efter de senaste årens svänger det facket som en ren fiende snarare än en partner skulle inte förvåna en sekund. Å andra sidan har ju facket också tydligt pekat ut företagsledningen som en fiende under en lång period, så det går ju åt båda hållen. Vilket tyvärr inte lägger en bra grund för samarbete var man än landar. Skyttegravarna är djupa....Klicka för att utvidga...


Precis, nästa steg blir att strejka "vi hade inget annat val"
 
Pilotstrejken innan pandemin kan ha blivit en mycket dyr seger för pilotföreningen. De förlorade allmänhetens sympati och stöd, och det är nog ingen vild gissning att det också påverkat ledningens arbete med att ännu snabbare hitta en stabilare långsiktig lösning til en lägre kostnad.



Så länge det finns de som kan och vill göra samma jobb till en lägre ersättning kommer lönerna att gå ned. Inte speciellt konstigt eller orättvist.



Skulle piloterna strejka nu igen riskerar de att skriva under sin egen dödsdom. Antingen för att bolaget går i konkurs, eller för att SAS kommer sluta ha anställda piloter helt.
 
Big Birger skrev:Pilotstrejken innan pandemin kan ha blivit en mycket dyr seger för pilotföreningen. De förlorade allmänhetens sympati och stöd, och det är nog ingen vild gissning att det också påverkat ledningens arbete med att ännu snabbare hitta en stabilare långsiktig lösning til en lägre kostnad.Så länge det finns de som kan och vill göra samma jobb till en lägre ersättning kommer lönerna att gå ned. Inte speciellt konstigt eller orättvist.Skulle piloterna strejka nu igen riskerar de att skriva under sin egen dödsdom. Antingen för att bolaget går i konkurs, eller för att SAS kommer sluta ha anställda piloter helt.Klicka för att utvidga...
Både och. SAS förlorade i rätten vad det gäller ersättningen till resenärerna vid en strejk, så en framtida strejk blir mycket dyrare för SAS. Det vet ju piloterna om nu, att deras hot om strejk har en mycket högre kostnad/dag för bolaget.
 
Big Birger skrev:...Så länge det finns de som kan och vill göra samma jobb till en lägre ersättning kommer lönerna att gå ned. Inte speciellt konstigt eller orättvist....Klicka för att utvidga...
Just den modellen har vi dock inte på svensk arbetsmarknad.

Det är en reglerad arbetsmarknad där inte "lägsta pris vinner". Arbetstagarorgansiationer och arbetsgivarorganisationer förhandlar marknadsmässiga nivåer på löner, ersättnignar och förmåner, utifrån makro-perspektiv, inte utifrån enskilda företags förutsättning eller enskilda arbetstagares förutsättnignar.



Poängen med hur arbetsmarknaden är uppbyggd är att arbetsmaraknades parter tar ansvar för marknaden på en makro-nivå. De företag som inte klarar att betala enligt makro-nivån är ineffektiva och ska inte hållas under armarna med sänkta löner. Istället ska de gå omkull och ge plats för nya företag som är mer effektiva.



Problemet i fallet SAS är att bolaget inte tillåts gå i konkurs, och därigenom har bolaget varken effektiviserats eller försvunnit och gett plats åt bättre bolag.
 
Jag har i nästan alla tidigare pilotstrejker varit mot SAS piloternas strejker på orimliga lönekrav och förmåner.



Men denna gång solidariserar jag mig med piloterna. Det är helt vansinnigt att använda sig av bemanningsföretag i allt som har med flygsäkerhet att göra. Bemanningsföretag tillför inte någon som helst förädling i processen mer än att hålla nere löner så att de själv kan tjäna pengar. Det är ganska så klarlagt att de som jobbar i ett bemanningsföretag inte har sin solidaritet hos den som hyrt in dem. Detta äventyrar flygsäkerheten, vilket pilotföreningen flera gånger påtalat. SAS har under alla år haft och har höga krav på flygsäkerhet hos sina piloter. Låt det så förbli så att SAS kan framstå som ett kvalitetsbolag och vara ett säkert flygbolag för oss passagerare att åka med. Ett säkert flygbolag blir man inte genom att anlita bemanningsföretag.
 
Back
Top