Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Känns osannolikt att det skulle dyka upp som uppdatering av vilka flyg som ställts in och inte som en notering i rutan längst upp på sidan och inte minst som en press release. Känns tyvärr som mångdubbelt mer sannolikt att det är tekniskt fel. Särskilt med den historik som siten har för att vara tekniskt stabil...
Tror tyvärr du har rätt, men det verkar ju röra lite på sig:
Live SAS Flight Status ✈ FlightAware

Känns osannolikt att det skulle dyka upp som uppdatering av vilka flyg som ställts in och inte som en notering i rutan längst upp på sidan och inte minst som en press release. Känns tyvärr som mångdubbelt mer sannolikt att det är tekniskt fel. Särskilt med den historik som siten har för att vara tekniskt stabil...
Går inte att boka flyg fram till 5 maj så där är det blockat.

Korrekt, jag fick ingen information om att den skulle vara inställd. Utan flighten var endast flaggad som "trafikstörning" i SAS-appen - så jag ringde SAS EBD support. Möjligtvis var så att den var flaggad att bli inställd i SAS system, eller så var det ren goodwill tack vare min status hos SAS.
ok. Min EBD-status funkade inte för min CPH-TXL flight i morgon :( Let's see....

Skulle vara kul att veta om SPF fortfarande driver dessa krav sedan förra konflikten, om dom nu inte fick igenom dom då. Tycker mig ha hört någonstans att business stolar och glasögon finns med idag också, men kommer inte ihåg vart?

"Svensk pilotförening vill också avtala rätten till att sitta i business class vid tjänsteresor. Det innebär att SAS kan bli skadeståndsskyldiga om bolaget inte kan tillhandahålla en plats, exempelvis om planets ”business”avdelning är fullbokad. Därtill kräver pilotfacket att förmånen på 6500 kronor till skor och solglasögon ska gälla alla oavsett behov. De vill heller inte längre att kvitton ska behöva redovisas utan istället få det utbetalat som ett schablonbelopp."

Rätt uppseendeväckande egentligen att en så pass välbetald yrkesgrupp bråkar om skor och glasögon :confused::confused: säger en hel del om nivån tycker jag...

Källa: Aftonbladet @ 2016
Hoppas verkligen detta är ett alster av media med liten sanningshalt.
Tyvärr är det ingen tidningsanka. Ex skorna har varit uppe förr och är en gammal förmån som beskriver lite de anomalier som gällt för denna bortskämda grupp. Har tagits upp här tidigare btw.

Finns en hel del sjuka exempel i deras avtal tidigare när SAS piloter typ jobbade minst i hela världen så hade de så jäkla mycket fritid att det blev trist, de gillar nog de flesta att flyga i alla fall det kan man inte ta ifrån dem, så sålde piloterna sina fridagar till SAS. Det betydde att de gick in och arbetade på en av sina lediga dagar och fick en 10del av månadslönen för de. Och eftersom piloter på tiden tjänade mer, vi har nu alla läst om de uppoffringar de gjort, så blev det 10 000 kr för att gå in och jobba en dag.

Då ska man komma ihåg att en pilot får flyga max 1000 timmar per år. På den tiden kom de väl upp i hälften på ordinarie schemaläggning och hade hur mycket ledighet som helst att sälja till SAS. Och snygga läderskor samt Ray-Ban Pilotglasögon som bolaget måste betala.

Hur mycket SAS piloter jobbar talas det väldigt tyst om.

Kan checka in på en flygning imorgon, bra tecken eller SK IT?

Hong kong.png

Toppen