Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Det är svårt att ta sig ur detta som känns som det håller på att gå överstyr totalt
Samtidigt så innehåller ju denna typ av konflikter och förhandlingar mycket taktik och rävspel.
Är väl inte ovanligt att parterna ena dagen ser ut att vara djupt oense och läget verkar helt låst och hopplöst för att nästa dag står dom leende och skakar hand med varandra och är överens om ett nytt avtal.
Får hoppas att det blir så nu också, lite som trisslotter - plötsligt händer det.

/ TT
 
Efter intervjun kanns det allt annat an bra. Tycker piloterna svanger i vad som de anser ar viktigast. Ena dagen ar det att "komma ikapp" for att de hjalpte till under krisen, sedan ar det schemat och nu senare uttalanden verkar det vara att "vara en del av framtiden", "1 av 4 plan har inte SAS piloter" har man hort upprepats pa senare tid. Kanns som att de slapper ut testballonger for att se vad som vacker mest sympati...

Håller med! Tyckte i början av konflikten Piloternas krav var tydliga att det gällde eftergifter gällande löner samt schemaläggning. Nu börjar det divergera åt alla möjliga håll och att kanske nästan är att wet lease är det största problemet. Kanske är de tydligare internt, men utåt är det svårt få grepp om vad de vill.

Kanske fiskar de efter någon eftergift som kan se ut som en seger för att komma ut med ansiktet i behåll då de insett att Sas ledning är beredda att köra linan ut och alternativet med konkurs/rekonstruktion är värre för piloterna än ägarna?
 
Jag har en 2-4-1 med avresa på måndag 6 maj, första leg är SAS ARN-CDG och sen vidare med TG i F på en A380 CDG-BKK och vidare till PVG med TG i C.
Insåg att strejken nog inte var över till måndag, så ett snabbt samtal till Tallinn skulle lösa det. Ja nu fick jag ringa 11 gånger för att inte bli bortkopplad innan jag fick tala med en från den alltid så trevliga telefonsupporten.
Det blev en ombokning till LH ARN-MUC-CDG, men avresan blev så tidigt som kl 06:(
En bokning på Good Morning hotel på Arlanda befriade mig från en taxiresa i svinottan...

Läste ovan och du kunde byta flyg för du gjorde en ändring/ombokning i din 2-4-1 som vilken ändring som helst när man har en 2-4-1 bokat oavsett strejk och att din ARN-CDG inte ännu är inställd? Har en 2-4-1 på måndag, CPH-EWR med SAS, så jag måste vänta och ringa SAS om att flyga med annat bolag tills flighten är inställd (om strejken håller på så pass länge) eller?
 
"1 av 4 plan har inte SAS piloter" har man hort upprepats pa senare tid.
Ja, detta känns som det nya fokuset för dagen. AKA "stoppa SAS Ireland".

En tanke jag fick: I och med alla de avtal som nu är uppsagda (först en vända från facket men sedan också en från arbetsgivaren), vore det teoretiskt möjligt för SAS att placera sina nya A350 i SAS Ireland, och rekrytera nya piloter till det? En anledning att välja A350 var väl hur lik 330/340 den är, men det är ju faktiskt en ny flygplanstyp...

Förstår helt klart att SAS Skandinavien inte vill behöva konkurrera med SAS Ireland på liknande flygningar, och idag har de ju samma A320. De verkar mer ok med CityJets regionals, och det är inte så förvånande. Men risken är onekligen att bolaget ser som ända väg ut att börja lägga ut även longhaul...
 
Nja, är inte 350 i första hand tänkta att ersätta 340 på Asien med CPH som bas?

340 med undantag för RKP är väl tänkta att ligga kvar ett tag men på nya/utökade turer. Så isf kanske snarare att man "säljer" överflödiga 340 till Irland och och wetleasar de till nya rutterna?


Typ liknande vad LH gjorde med några 340 som de överförde till Lufthansa Cityline och wet leasade på nya "turistrutter" som CUN tex, med kabinpersonal från LH och piloter från Cityline, ett upplägg som jag iof förstår att de verkar backa från nu efter hård kritik från LH-piloter

Ja, detta känns som det nya fokuset för dagen. AKA "stoppa SAS Ireland".

En tanke jag fick: I och med alla de avtal som nu är uppsagda (först en vända från facket men sedan också en från arbetsgivaren), vore det teoretiskt möjligt för SAS att placera sina nya A350 i SAS Ireland, och rekrytera nya piloter till det? En anledning att välja A350 var väl hur lik 330/340 den är, men det är ju faktiskt en ny flygplanstyp...

Förstår helt klart att SAS Skandinavien inte vill behöva konkurrera med SAS Ireland på liknande flygningar, och idag har de ju samma A320. De verkar mer ok med CityJets regionals, och det är inte så förvånande. Men risken är onekligen att bolaget ser som ända väg ut att börja lägga ut även longhaul...
 
Har en vän som ska från LA till Bryssel på torsdag med sas. När kan man vänta sig att den ställs in, på tisdag? Lär behöva ligga på för att få den ombokad, som tur är behöver man inte passera Skandinavien vilket borde öppna upp fler möjligheter.
 
Har en vän som ska från LA till Bryssel på torsdag med sas. När kan man vänta sig att den ställs in, på tisdag? Lär behöva ligga på för att få den ombokad, som tur är behöver man inte passera Skandinavien vilket borde öppna upp fler möjligheter.
Var det inte söndag morgon de annonserade inställningar för mån+tis? Om det blir lika dant igen så borde ons+tor ställas in nu på morgonen. Men det är väl iofs ingen garanti för det. Dock verkar det ju inte hänt jättemycket vid förhandlingsbordet...
Väntar själv på status för min flight imorgon onsdag cph-txl. Den är fortfarande grön och således inte inställd.
 
Toppen