Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Mr Basic

Medlem
Pratade med trevlig tjej på supporten enligt henne kunde jag boka Norwegian och sen kräva mellanskillnaden från sas inget om någon 300 euros gräns...Men biljetterna kostade 31000 kr imorse vågade inte chansa och boka dom innan Sas har ställt in vår flight och nu är dom borta. Skulle ha bokat flex när man fick reda på att det blev strejk:( Hotell utflykter etc bokade för en hyfsad summa... surt..
:(
 
Jag har en 2-4-1 med avresa på måndag 6 maj, första leg är SAS ARN-CDG och sen vidare med TG i F på en A380 CDG-BKK och vidare till PVG med TG i C.
Insåg att strejken nog inte var över till måndag, så ett snabbt samtal till Tallinn skulle lösa det. Ja nu fick jag ringa 11 gånger för att inte bli bortkopplad innan jag fick tala med en från den alltid så trevliga telefonsupporten.
Det blev en ombokning till LH ARN-MUC-CDG, men avresan blev så tidigt som kl 06:(
En bokning på Good Morning hotel på Arlanda befriade mig från en taxiresa i svinottan...
 

Flixflex

Medlem
Har blivit ombokad till Lufthansa. Som EBD har jag ju fritt val av säte hos SAS. Tror ni SAS ersätter mig för kostnaden att boka sittplats hos Lufthansa innan avgång?
 

Gus

Medlem
Jag ska flyga till HongKong på fredag med SAS. Award i BC men är enkom EBB.

Fråga: Kommer SAS automatiskt boka om mig till annat flygbolag samma dag utifall mitt plan ställs in? Om inte, kan jag ringa in och be dem göra det?
Jag hade award i business med sas till ord i helgen, är ebb. Jag blev automatiskt ombokad dit och hem. Du bör också bli det. Om du inte blivit det typ 12 timmar före avfärd så ring till sas. Jag blev ombokad till Iceland air saga class vilket jag absolut inte accepterade så då ringde jag in och blev ombokad till Lot Polish på 2 minuter. Men till Asien så finns det inga dåliga bolag (förutom kanske Egypt Air) :). Lycka till och rapportera gärna här i tråden hur det går!:)
 

Gus

Medlem
Upplösningen på min hemresa från HKG...

Tur att dom har den här "In town check in" i Hongkong så att man kan få besked tidigt att det man trodde stämde, när online check in på TK inte gick alls igår. SAS hade utfärdat biljetten korrekt men TK sätter alla SAS-biljetter på Stand By, för att "vi prioriterar våra egna resenärer först". Så mycket till alliansvänner. Fulbokat så vågar inte chansa. Snabbt samtal till kundservice igen och ombokad via BKK istället. (Finns det alltid platser på TG960???). Phu...
Ungefär samma som för Lufthansa då. Vi blev satta på stand by på sträckan Arn-fra i lördags. Blev nedgraderade från business till Economy. Hade ändå tur som kom med, jag såg flera passagerare som blev kvar på arn.
 
Jag hade award i business med sas till ord i helgen, är ebb. Jag blev automatiskt ombokad dit och hem. Du bör också bli det. Om du inte blivit det typ 12 timmar före avfärd så ring till sas. Jag blev ombokad till Iceland air saga class vilket jag absolut inte accepterade så då ringde jag in och blev ombokad till Lot Polish på 2 minuter. Men till Asien så finns det inga dåliga bolag (förutom kanske Egypt Air) :). Lycka till och rapportera gärna här i tråden hur det går!:)

Tack för svar. Det lät lovande. Hur lång tid innan avfärd fick du ombokningsbesked?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Tack för svar. Det lät lovande. Hur lång tid innan avfärd fick du ombokningsbesked?
12 timmar respektive 24 timmar. Allt har skett mycket smidigt för mig trots jag är ebb. Kanske för jag reser i business? Enda solket i bägaren var när jag försökte vara proaktiv och ringde in 10 sekunder efter min första flight (allt är award) blev inställd. Fick prata med 2 olika nötter på SAS som sa att jag bara fick boka om till lediga awardsäten. Efter det har allt flutit på extremt bra och jag har blivit behandlad som en betalande kund (vilket jag också ska bli enligt EU-lagen).
 

Gus

Medlem
Star Alliance fortsätter att imponera. Som jag skrev tidigare bokade sas om mig till Lot Polish från iceland air efter att jag påtalade att iceland air inte har helt fällbara säten, ord-waw-arn. Killen i Tallinn-supporten var en hjälte (hero) vilket jag påtalade för honom flera gånger.

LOT Polish imponerade stort (med allt utom filmutbudet). Fantastiskt kött (lika gott som south african) bra personal och sköna "sängar". Flighten waw-arn var nästan det bästa med fantastiskt pastasallad, kött, whisky, 2 GT, nötter och öl samt kaffe och choklad. Allt på bara 1.5 timme!

Till på köpet ingick gratis massage i loungen på waw! :D:eek: Helt otroligt! Det var på riktigt bättre än Lufthansa First!

20190428_233946.jpg

20190428_225753.jpg

20190429_173420.jpg

20190429_161319.jpg
 
Last edited:

bankb

Medlem
Star Alliance fortsätter att imponera. Som jag skrev tidigare bokade sas om mig till Lot Polish från iceland air efter att jag påtalade att iceland air inte har helt fällbara säten, ord-waw-arn. Killen i Tallinn-supporten var en hjälte (hero) vilket jag påtalade för honom flera gånger.

LOT Polish imponerade stort (med allt utom filmutbudet). Fantastiskt kött (lika gott som south african) bra personal och sköna "sängar". Flighten waw-arn var nästan det bästa med fantastiskt pastasallad, kött, whisky, 2 GT, nötter och öl samt kaffe och choklad. Allt på bara 1.5 timme!

Till på köpet ingick gratis massage i loungen på waw! :D:eek: Helt otroligt! Det var på riktigt bättre än Lufthansa First!

Visa bifogad bild 89884

Visa bifogad bild 89887

Visa bifogad bild 89885

Visa bifogad bild 89886


Lite OT app denna tråd, men har aktivt valt bort LOT för att jag inte trott att det varit så bra. Alltså något jag kan våga prova tycker du?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen