Tittar på intervjuerna på Aktuellt. Inga direkta nyheter men något jag inte förstår är hur schemat kan vara ett sådant problem. Mellan raderna bekräftade i princip arbetsgivarsidan att man många ggr får sitt schema i tvåveckorsintervaller. Hur kan det vara möjligt att det skall vara så? Många flighter schemaläggs ju närmare ett år i förväg, säsong 6mån. Visst kan saker hända med sjukskrivningar, inställda flyg osv men detta måste ju gå att lösa med vikariepooler, jourtjänst osv.
Annars tycker jag piloterna är ute och cyklar, obegripligt hur man kan jämföra sig lönemässigt internationellt. De tycks ju även ha missat att hela branschen har förändrats. Är som att en inom IT likt millenniet nu skulle kräva 50’ efter en tremånaders komvuxkurs vilket nästan gick på den tiden. Patetiskt hur de kan sitta och säga att ”siffror är ointressant”, det ju för fan precis det som är intressant. Sen om det blir i rena lönekronor eller att X antal piloter måste anställas för att de ska flyga mindre är av mindre betydelse.