Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Samosaguas

Medlem
Går det på något sätt att förhindra en automatisk ombokning om man sitter på Award biljetter ARN-CPH-SIN? Sitter med Norwegian backup biljetter första benet just nu men man kanske borde boka av första benet redan nu för att inte råka ut för en automatisk ombokning med Air China istället?
Samma sits för mig. Funderar också på hur man bör agera. Avbokar jag ARN-CPH redan innan den är inställd gissar jag att det blir svårt att få pengarna tillbaka för bokningen med Norwegian. Vad göra??
 

FilipJ

Medlem
Nu på en halvfull (hur?!) DY4073 ARN-GOT efter att blivit fast i Luleå en natt extra. Nu börjar farsen med refund på biljett bokade med utgångna poäng och kvitton som ska krediternas för två separata bokningar.
 

Mikado

Medlem
Flyger SPU-ARN på onsdag, så det är inte inställt ännu men det lär ju ställas in. Skulle verkligen behöva få ombokningen redan idag då jag är på resande fot utan uppkoppling hela dagen imorgon. Är det någon som lyckats boka om en flight som inte varit inställd? Och vad händer med en SAS Plus biljett som bokas om, blir det ekonomi, PE eller business?

Jag kommer inte ens fram till kundtjänst. Väntade 1 h i kö innan den kopplade ner mig... Så hamnade sist i kön igen.
 
Upplösningen på min hemresa från HKG...

Tur att dom har den här "In town check in" i Hongkong så att man kan få besked tidigt att det man trodde stämde, när online check in på TK inte gick alls igår. SAS hade utfärdat biljetten korrekt men TK sätter alla SAS-biljetter på Stand By, för att "vi prioriterar våra egna resenärer först". Så mycket till alliansvänner. Fulbokat så vågar inte chansa. Snabbt samtal till kundservice igen och ombokad via BKK istället. (Finns det alltid platser på TG960???). Phu...
 

SK989

Medlem
Jag måste säga att jag inte förstår den stora upprördheten av att just SAS strejkar. Gärna med önskningar om att SAS helst borde gå i konkurs osv. även om man skulle förlora sin halva miljon Eurobonuspoäng... Det låter på vissa som att det är något helt världsunikt att ett flygbolag strejkar och därtill dess piloter, som ju har hög lön och därmed borde rätta sig i ledet och jobba. Strejker sker med jämna mellanrum, visst det är skitjobbigt att bli strandad nånstans, att inte komma iväg eller att få resa på dåliga tider med flygbolag man själv inte skulle boka och utan att kanske få någon kompensation för det - men det är ju sånt som händer i vår del av världen med jämna mellanrum. T.ex. Lufthansa och Air France har strejkat många gånger de senaste åren, både piloter och annan personal (googla "strejk pilot Lufthansa"). Jag har inga minnen av att folk, i vart fall inte i Sverige, spydde sån galla över bolagen och önskade att de gick i konkurs för det.

Arbetsgivarsidan vill självklart ha så låga personalkostnader som möjligt och arbetstagarsidan vill lika självklart ha så bra löner och förmåner som de kan klämma ut av arbetsgivaren. Tills parterna enas om ett nytt avtal så står det personalen fritt att strejka - det kan man tycka vad man vill om, men det är inget unikt för Sverige eller Skandinavien utan så ser det ut i hela EU. Ändå verkar en del tycka att det är ett specifikt svenskt/skandinaviskt problem och något som bara kan hända här.
 

Jönsson

Medlem
Tittar på intervjuerna på Aktuellt. Inga direkta nyheter men något jag inte förstår är hur schemat kan vara ett sådant problem. Mellan raderna bekräftade i princip arbetsgivarsidan att man många ggr får sitt schema i tvåveckorsintervaller. Hur kan det vara möjligt att det skall vara så? Många flighter schemaläggs ju närmare ett år i förväg, säsong 6mån. Visst kan saker hända med sjukskrivningar, inställda flyg osv men detta måste ju gå att lösa med vikariepooler, jourtjänst osv.
Annars tycker jag piloterna är ute och cyklar, obegripligt hur man kan jämföra sig lönemässigt internationellt. De tycks ju även ha missat att hela branschen har förändrats. Är som att en inom IT likt millenniet nu skulle kräva 50’ efter en tremånaders komvuxkurs vilket nästan gick på den tiden. Patetiskt hur de kan sitta och säga att ”siffror är ointressant”, det ju för fan precis det som är intressant. Sen om det blir i rena lönekronor eller att X antal piloter måste anställas för att de ska flyga mindre är av mindre betydelse.
Arbetstidslagen i Sverige ser ut så. Arbetsgivare måste fastställa den anställdes arbetsschema senast två veckor före arbetsdagen. Innan dess är det fritt fram att göra förändringar. SAS gör inget fel där.
 
Toppen