Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Tjaeng

Medlem
Som jag förstått det får piloterna ingenting alls av facket när de strejkar - det finns helt enkelt ingen strejkkassa.

Får de retroaktiv lön när avtal nås? Annars vore det ju ganska lätt att strejka bort eventuella fördelar som man söker genom strejk till att börja med.
 

lucasd

Medlem
Får de retroaktiv lön när avtal nås? Annars vore det ju ganska lätt att strejka bort eventuella fördelar som man söker genom strejk till att börja med.
Självklart får de inte det. De skulle jobbat men kommer inte till jobbet. Det blir löneavdrag från arbetsgivaren.

Det är facket som ska ersätta sina medlemmar om något. De flesta fackförbund har en strejkkassa för sånt här. Men den blir ju inte så stor om man strejkar vart tredje år.
 

Ricci

Medlem
Som jag förstått det får piloterna ingenting alls av facket när de strejkar - det finns helt enkelt ingen strejkkassa.
Om jag förstått det rätt så är SPG bara ett paraplyförbund över de 4 lokala pilotförbunden och det är dessa lokaförbund som har strejkkassa.
Sen som sagt hur stor den är när man ofta är ute i konflikt kan man fråga sig.
 
Jag ska flyga till HongKong på fredag med SAS. Award i BC men är enkom EBB.

Fråga: Kommer SAS automatiskt boka om mig till annat flygbolag samma dag utifall mitt plan ställs in? Om inte, kan jag ringa in och be dem göra det?
 

Kris

Medlem
Tack. Och vi är säkra på att det är på det viset? Ingen som lyckats boka om sig till partnerbolag för resor på fredag redan nu?
Jag provade att flörta till mig en ombokning till alliansbolag för resa på onsdag 1/5 utan resultat. Vi får nog vackert vänta på inställningar efterhand.

BTW mindre än 5min väntetid som EBD i morse.
 

drW

Medlem
Jag provade att flörta till mig en ombokning till alliansbolag för resa på onsdag 1/5 utan resultat. Vi får nog vackert vänta på inställningar efterhand.

BTW mindre än 5min väntetid som EBD i morse.
Tack! Erfarenhet slår teoretisk kunskap! Ska vi gissa på 3 timmar som EBS?
 

Anders R

Medlem
Pratade med trevlig tjej på supporten enligt henne kunde jag boka Norwegian och sen kräva mellanskillnaden från sas inget om någon 300 euros gräns...Men biljetterna kostade 31000 kr imorse vågade inte chansa och boka dom innan Sas har ställt in vår flight och nu är dom borta. Skulle ha bokat flex när man fick reda på att det blev strejk:( Hotell utflykter etc bokade för en hyfsad summa... surt..
 
Toppen