SAS piloter i strejk?

Någon som vet vad det här beror på? Info på SAS web.

REINSTATE

SK966/30APR Hongkong to Copenhagen is reinstated and will operate according to schedule.

SK983/30APR19 Copenhagen to Tokyo and SK984/01MAY Tokyo to Copenhagen are reinstated and will operate according to schedule.

plundgren skrev:Någon som vet vad det här beror på? Info på SAS web.REINSTATESK966/30APR Hongkong to Copenhagen is reinstated and will operate according to schedule.SK983/30APR19 Copenhagen to Tokyo and SK984/01MAY Tokyo to Copenhagen are reinstated and will operate according to schedule.Klicka för att utvidga...
Flyga hem crews kanske?

Jag kom fram och vi blev ombokade till onsdag med SAS. Det gick absolut inte att boka om till någon annan till skillnad från utresan. Jag talade dessutom med två olika agenter. Deras val och måste kosta en hel del med alla pax som sitter på hotell runtomkring. Lär ju inte ens hjälpa med alla dessa interna ombokningar om nu strejken fortsätter.

När gissar ni att flygen på onsdag ställs in?

Igår var det ca kring kl 12 som SAS gick ut och ställde in måndag och tisdag.

plundgren skrev:Någon som vet vad det här beror på? Info på SAS web.REINSTATESK966/30APR Hongkong to Copenhagen is reinstated and will operate according to schedule.SK983/30APR19 Copenhagen to Tokyo and SK984/01MAY Tokyo to Copenhagen are reinstated and will operate according to schedule.Klicka för att utvidga...
Något säger mig att SAS Hongkong-folk är inne och pillar igen. Dom verkar inte ha en aning om vad dom håller på med här... Samma som sköter Turkish.

Antagligen flyga hem crew. Det görs ju idag från USA. Och då har de platser kvar till passagerare också på några av flighterna.

KalleSus skrev:OY-KBI har befunnit sig i HKG på service sen den 15:e april och längtar väl hem....Klicka för att utvidga...
Ja helt rätt! Så är det. Men får dom flyga hem den med passagerare utan att bryta mot strejken?

//uploads.tapatalk-cdn.com/20190429/e8266f630e10ff4c0d6757c99f3db120.jpg

Ren spekulation:

Antingen har man fått dispens, som man ju också fick natten mot strejkdagen, trots att strejken bröt ut vid midnatt. Eller så flygs maskinen av ett gäng som tillhör den 5-procentiga minoriteten "annan/ingen pilotförening".

Det finns ju faktiskt SAS Main-flighter som går, även i dessa dagar. Senast idag sågs LN-RGA flyga Oslo - Tromsö som SK4414.

I helgen har ett antal charterflygningar utförts och även en tur och retur Stockholm - Faro (SK6071/6072)

KalleSus skrev:Antingen har man fått dispens, som man ju också fick natten mot strejkdagen, trots att strejken bröt ut vid midnatt. Eller så flygs maskinen av ett gäng som tillhör den 5-procentiga minoriteten "annan/ingen pilotförening".Klicka för att utvidga...
Min gissning är att de fått dispens för att göra det, i utbyte mot att de flyger hem den crew som "sitter fast" där borta. Och när det är tillräckligt lite crew som sitter fast har man fått ta med ett par passagerare också.

(Men ja, även från mitt håll ren spekulation)

Cristoffer Cedergren skrev:Den här tråden börjar bli lite rörig...kan vi inte göra en ny tråd "Jag blev ombokad till/behöver hjälp med/hur gick det sen etc" och sen ha den här bara till intressant diskussion om strejken?Klicka för att utvidga...
Du får gärna starta en sådan tråd där man bara ber om hjälp med ombokning och får hjälp med vad man kan boka om till. Sen behåller vi denna tråd för diskussioner.

fly4fun skrev:Jag läste nånstans att charterflighterna utfördes av chefer på bolaget.Klicka för att utvidga...
Det kan ha varit så i några fall, men jag noterade att SK-chartern från Arlanda till Rhodos var inställd i lördags och att researrangören istället hyrt in Danish Air Transport.

mha321 skrev:Min gissning är att de fått dispens för att göra det, i utbyte mot att de flyger hem den crew som "sitter fast" där borta. Och när det är tillräckligt lite crew som sitter fast har man fått ta med ett par passagerare också.(Men ja, även från mitt håll ren spekulation)Klicka för att utvidga...

Ser även att sk953 cph-mia står som ontime i sas system för morgondagen. Vågar man hoppas på något liknanade? På kastrups hemsida står den som Canceled.

Permitteringar i Wideröe Ground Handling till följd av SAS-strejken.

"Pilotstreiken i SAS har smittet over på Widerøe Ground Handling, som har fått mye mindre å gjøre på basene de drifter på.

– Vi sendte ut permitteringsvarsel før streiken i SAS var et faktum, og vi har i ettertid hatt sentrale og lokale diskusjoner. De ansatte har hatt mulighet ta ut overtid eller ferie, for å eventuelt håndtere permitteringen på en annen måte, sier informasjonssjef Catharina Solli."

SAS-streiken gir permitteringer i Widerøe - Widerøe - Næringsliv - E24

Man kan undra hur mycket i "lön" piloterna får från strejkkassan varje månad? Borde väl lätt match att ställa den siffran mot det ca 84 000 utan traktamente.

Den måste väl vara typ 34 000 om man får tro pilotfacket. Konfliktersättningen är ju av en hädelse också skattefri så det inte skall bli dyrt för facket att strejka. De måste ju kunna strejka hur länge som helst, rena vinstlotten för facket med lägsta lönerna på marknaden o skattefritt.

apknug skrev:Man kan undra hur mycket i "lön" piloterna får från strejkkassan varje månad? Borde väl lätt match att ställa den siffran mot det ca 84 000 utan traktamente.Den måste väl vara typ 34 000 om man får tro pilotfacket. Konfliktersättningen är ju av en hädelse också skattefri så det inte skall bli dyrt för facket att strejka. De måste ju kunna strejka hur länge som helst, rena vinstlotten för facket med lägsta lönerna på marknaden o skattefritt.Klicka för att utvidga...
Som jag förstått det får piloterna ingenting alls av facket när de strejkar - det finns helt enkelt ingen strejkkassa.

Back