Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

mha321

Medlem
Antingen har man fått dispens, som man ju också fick natten mot strejkdagen, trots att strejken bröt ut vid midnatt. Eller så flygs maskinen av ett gäng som tillhör den 5-procentiga minoriteten "annan/ingen pilotförening".
Min gissning är att de fått dispens för att göra det, i utbyte mot att de flyger hem den crew som "sitter fast" där borta. Och när det är tillräckligt lite crew som sitter fast har man fått ta med ett par passagerare också.

(Men ja, även från mitt håll ren spekulation)
 

palmen

Moderator
Den här tråden börjar bli lite rörig...kan vi inte göra en ny tråd "Jag blev ombokad till/behöver hjälp med/hur gick det sen etc" och sen ha den här bara till intressant diskussion om strejken?
Du får gärna starta en sådan tråd där man bara ber om hjälp med ombokning och får hjälp med vad man kan boka om till. Sen behåller vi denna tråd för diskussioner.
 

Flixflex

Medlem
Min gissning är att de fått dispens för att göra det, i utbyte mot att de flyger hem den crew som "sitter fast" där borta. Och när det är tillräckligt lite crew som sitter fast har man fått ta med ett par passagerare också.

(Men ja, även från mitt håll ren spekulation)

Ser även att sk953 cph-mia står som ontime i sas system för morgondagen. Vågar man hoppas på något liknanade? På kastrups hemsida står den som Canceled.
 

Agö

Medlem
Permitteringar i Wideröe Ground Handling till följd av SAS-strejken.

"Pilotstreiken i SAS har smittet over på Widerøe Ground Handling, som har fått mye mindre å gjøre på basene de drifter på.


– Vi sendte ut permitteringsvarsel før streiken i SAS var et faktum, og vi har i ettertid hatt sentrale og lokale diskusjoner. De ansatte har hatt mulighet ta ut overtid eller ferie, for å eventuelt håndtere permitteringen på en annen måte, sier informasjonssjef Catharina Solli."


SAS-streiken gir permitteringer i Widerøe - Widerøe - Næringsliv - E24
 

apknug

Medlem
Man kan undra hur mycket i "lön" piloterna får från strejkkassan varje månad? Borde väl lätt match att ställa den siffran mot det ca 84 000 utan traktamente.

Den måste väl vara typ 34 000 om man får tro pilotfacket. Konfliktersättningen är ju av en hädelse också skattefri så det inte skall bli dyrt för facket att strejka. De måste ju kunna strejka hur länge som helst, rena vinstlotten för facket med lägsta lönerna på marknaden o skattefritt.
 

SK989

Medlem
Man kan undra hur mycket i "lön" piloterna får från strejkkassan varje månad? Borde väl lätt match att ställa den siffran mot det ca 84 000 utan traktamente.

Den måste väl vara typ 34 000 om man får tro pilotfacket. Konfliktersättningen är ju av en hädelse också skattefri så det inte skall bli dyrt för facket att strejka. De måste ju kunna strejka hur länge som helst, rena vinstlotten för facket med lägsta lönerna på marknaden o skattefritt.
Som jag förstått det får piloterna ingenting alls av facket när de strejkar - det finns helt enkelt ingen strejkkassa.
 
Toppen