Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Ja, tycker det är roligt att dom tycker att snittlön inte är intressant. Det är ju trots allt intressant i stora delar av samhället i övrigt och medelvärde är ju ett tämligen väldefinerat begrepp.

Dessutom är det ju snkttmönen snittlönen som talar om hur dyrt det faktiskt blir för sas så länge man pratar om ökningar i procent över hela gruppen (och det gör man så vitt jag vet). Men det är nog väldigt enkelt så att de inte vill tala om den siffran nej. Hade den hjälpt deras argument hade de garanterat gjort det.

Hej,
Verkar inte som de kommer komma överens i det närmaste.
”Vi strejkar så länge det är nödvändigt” | SVT Nyheter

De förhandlar gemensamt denna gång. Är det någon som har insyn nog att veta vad som händer om strejk kassan tar slut i ett land men inte de andra? Täcker de upp för varandra?

Är det gör övrigt en egen kassa för just sas piloters förbund, eller är den delad för hela pilot förbundet eller till och med för hela transport? Påverkar ju storleken en del.

Det är väl klart att de inte har hanterat detta bra. Jag hoppas att det blir en dyr läxa och att produktionen nu läggs ut på underentreprenörer så att vi en gång för alla får slut på detta.

Ja tyvärr är det nog enda rimliga framtiden för bolaget. Frågan är bara om de kommer då långt eller körs i botten innan de kan får ut tillräckligt mycket av produktionen. En av sakerna det bråkas om är ju just rätten att göra det. Av det som kommit ut låter det ju som risken är påtaglig för att piloterna hellre ser sas i konkurs än med den typen av verksamhet.
 
Då har du uppenbart haft bättre insyn i förhandlingarna än jag haft
Inte direkt, förväntade mig dock inte att något skulle lösa sig och det lär det heller inte göra på ett par dagar. Skönt att jag bokade om min award till Lufthansa 2 dagar innan strejken bröt ut.
 
Fick detta idag fr SAS.

CANCELATION: SK 2572 27 Apr
Paris (CDG)
Stockholm (ARN)

Rebooked to:
AF1508 28 Apr
Paris (CDG) 14:00
Stuttgart (STR) 15:15

Please check in.
Read more about your rights here Delayed or cancelled flights | SAS
Best wishes, SAS

Ursprunglig avg tid idag (27/4) kl 13:25.
Men som tur var säkrade jag upp med AF förra veckan. Det nya alt. fr SAS inkl potentiellt hotell i Paris skulle bli dyrare för SAS än mina AF biljetter, så det torde väl inte vara några problem att få tillbaka dessa...?
 
Det spelar i princip ingen roll hur tidigt SAS hade börjat hantera detta. Det hade oavsett blivit problem med att få iväg passagerare pga att kapaciteten inte räcker till hos andra flygbolag för att hantera all trafik åt ett annan flygbolag också. Är ju tusentals passagerare som ska bokas om.

Hade SAS mött piloternas krav hade det ju skapat ekonomiska problem längre fram, vilket inte heller hade varit speciellt bra.

En kundserviceorganisation har inte obegränsat med skrivbordsplatser där det går att ta emot samtal. En kundtjänst är anpassad för de vanliga topparna för inkomna samtal, inte när ca 70% av avgångarna ställs in. Många tusentals kunder vill ju få kontakt med kundtjänsten samtidigt.

Att ha börjat boka om passagerare tidigare hade ju också skapat en merkostnad eftersom det inte var säkert att strejken skulle bryta ut förrän in i det sista.

Andra flygbolag där alla piloter går ut i strejk hade inte kunnat hantera det speciellt mycket annorlunda än vad SAS har gjort. Speciellt sett till vad regelverket säger om att, exempelvis, hyra in kapacitet när en strejk bryter ut.
 
Från artikeln:
”SAS kommer til at afvise alle krav om, at rejsende kan få erstatning fra selskabet i forbindelse med pilotstrejken.

Strejken er uden for flyselskabets kontrol. Det mener Ove Myrold, informationsdirektør i SAS, der udtaler sig til netmediet til flysmart24.no.

- Passagerer er ikke berettiget til kompensation, når forsinkelsen eller aflysningen skyldes strejke, da det er at betragte som en ekstraordinær omstændighed uden for flyselskabets faktiske kontrol, siger han til mediet”

Det finns en relevant EU-dom här:
https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-04/cp180049en.pdf

Denna dom säger att sk interna ”wildcat-strikes” inte är extraordinärt. En wildcatstrejk är när de anställda går ut i strejk utan ledningens vetskap. Så en wildcatstrejk är värre än denna situation, då SAS har varit väl medveten om riskerna med att inte lösa denna interna situation. Det är rent av falskt att man inte har haft kontroll på denna situation - tvärtom, man har haft full kontroll både från piloterna samt ledningens sida. Allt har skett internt.

EU-domar är prejudicerande. SAS kommer blöda kompensationspengar. Man måste helt enkelt betala kompensation enligt rådande tolkning från EU-domstolen.
 
Det spelar i princip ingen roll hur tidigt SAS hade börjat hantera detta. Det hade oavsett blivit problem med att få iväg passagerare pga att kapaciteten inte räcker till hos andra flygbolag för att hantera all trafik åt ett annan flygbolag också. Är ju tusentals passagerare som ska bokas om.

Hade SAS mött piloternas krav hade det ju skapat ekonomiska problem längre fram, vilket inte heller hade varit speciellt bra.

En kundserviceorganisation har inte obegränsat med skrivbordsplatser där det går att ta emot samtal. En kundtjänst är anpassad för de vanliga topparna för inkomna samtal, inte när ca 70% av avgångarna ställs in. Många tusentals kunder vill ju få kontakt med kundtjänsten samtidigt.

Att ha börjat boka om passagerare tidigare hade ju också skapat en merkostnad eftersom det inte var säkert att strejken skulle bryta ut förrän in i det sista.

Andra flygbolag där alla piloter går ut i strejk hade inte kunnat hantera det speciellt mycket annorlunda än vad SAS har gjort. Speciellt sett till vad regelverket säger om att, exempelvis, hyra in kapacitet när en strejk bryter ut.

Strejkbrytare brukar väl aldrig vara populära...?
 
Toppen