Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Har följande bokning:
2019-05-01
ARN-NCE SK1827, bokningsklass A

2019-05-05
NCE-OSL, SK4706, bokningsklass J
OSL-ARN, SK486, bokningsklass J

Får hoppas att det löst sig till 1a maj :)

Som jag förstår det enl.
  • Poäng för inställda flygningar: Om du ofrivilligt flyttas från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel kan du begära dina poäng för den ursprungliga resplanen. Kontakta medlemsservice.
Så bör man kunna kräva sina baspoäng från SAS om man blir ombokad (dvs om nu den nya (om)bokningen inte skulle ge mer baspoäng gissar jag på), right?

Ni som blivit ombokade och skulle rest SAS Plus har ni fått business, premium eco eller eco?

Fick nedanstående SMS av SAS nu på morgonen. Bokade in oss på Icelandair imorgon bitti och ett hotellrum för natten.
Hur ska vi meddela SAS att vi bokat om oss då det inte går att komma fram via tele?

Important information about your SAS flight SK4788/26APR: We are very sorry, at this time we are not able to rebook you to any alternative flight due to the ongoing conflict. All SAS, Star Alliance and other partner airlines are fully booked hence no seats available. We understand this is causing you great inconvenience. If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original SAS unused ticket and the cost for your new transportation under comparable transport condition against receipts up to max EUR 300 per passenger. If you do not find any alternative travel yourself, please call us to rebook your ticket. Remember your travel date will unfortunately be at least 2 to 4 days delayed. Read more about your rights and options including hotel accommodation, meal etc: Delayed or cancelled flights | SAS Best wishes, SAS

Som jag förstår det enl.
  • Poäng för inställda flygningar: Om du ofrivilligt flyttas från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel kan du begära dina poäng för den ursprungliga resplanen. Kontakta medlemsservice.
Så bör man kunna kräva sina baspoäng från SAS om man blir ombokad (dvs om nu den nya (om)bokningen inte skulle ge mer baspoäng gissar jag på), right?

Jag blev ombokad från SAS C till Lufthansa C en gång och fick initialt bara de miles Lufthansa genererade. Efter kontakt med Eurobonus supporten fick jag dock de poäng jag skulle ha fått med SAS. Det var inga problem.

Någon som kommer fram till Tallins kundtjänst? Innan 9 gick det bra att komma till telefonsvararen. 08:50 började nån gubbe snacka som en förkö till den vanliga kön. 09:00 kom jag fram och fick ange EB-nr men 09:01 bröts samtalet och nu är det bara tomma signaler...:mad:

Jag flyger till Chicago imorgon, business award med sas. Det är väl ingen idé jag ställer mig i telefonkö hos SAS nu, utan jag ska vänta till flighten verkligen är inställd?
Det kan (om du vill stå i kö i timmar) vara värt att ringa. Första frågan jag fick var ”är ditt flyg inställt?” Varpå jag svarade ”nej, men enligt kollen på er hemsida kommer det ställas in vid strejk och nu är det ju strejk.” Då kollade han själv att det var korrekt och sedan bokades jag om. Desto tidigare du är ute, desto större chans att knipa platser. Ha egna förslag redo...

Gällande att kunna checka in så verkar det tyvärr vara stora problem med it system som inte hänger med eller är överbelastade. Jag hade samma på mina flighter och fick så sent som för någon minut sen sms om att jag borde checka in, på en flight jag blivit ombokad från. Har fått mail innan också så dubbel och trippelkolla era resor!

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Kan vi inte försöka hålla oss till tips om vad som händer med ombokningar, hur man ser på awardbiljetter, mm som berör de som måste boka om och om det kommer förslag på ombokning innan man själv tar kontakt med SAS samt övriga tips till oss som har bokningar nu under strejken.

Diskutera piloternas löner kan väl göras under en egen tråd. Det är ändå inget vi kan påverka oavsett vad vi tycker.
Piloternas löner är anledningen till strejken. Man får enligt dig inte diskutera anledningen till strejken. Really?

Angående ombokningar så tänk såhär: om det är inrikes så kommer det bli buss eller hemresa efter strejken. För Inter-scandinavia så är det nog även där väldigt svårt för SAS att boka om.
För Internationellt så finns högre sannolikhet för ombokning iom fler alternativ.

Är man eurobonus-medlem så får man förtur i alla slags köer. Ju högre rank ju snabbare får man hjälp. Det är ju en relativ snabbhet, så idag lär det ta tid för guldkunder då många diamond och guld ringer samtidigt osv. Så ring SAS för att diskutera ombokningsalternativ, då får man specifik hjälp och kanske kan påverka ombokningsrutten. Om man är något annat inkl silver/basic så kommer man få sitta i en telefonkö i cirkus 7 timmar och när man äntligen kommer fram så kommer man förmodligen bli klickad i örat eftersom systemen helt enkelt inte fungerar som dom ska.

Jag antar det sitter typ hela avdelningar och bokar om flyg för flyg. Jag vet inte hur man prioriterar där en sånhär dag. Förmodligen försöker dom prioritera sådana flyg/rutter som har goda ombokningsmöjligheter. Sedan när ens biljett blir, om det blir, ombokat så uppdateras biljetten och man får förhoppningsvis ett mail/sms, annars får man sitta och uppdatera sin biljett på appen och hoppas den blir ombokad samt att det är en acceptabel ombokning (alltså inte avresa om tre dagar el dylikt). Men ringer man eller står i kö på flygplatsen så kan man få hjälp innan denna plan-för-plan ombokning har skett. Här kan man nämna att den värdefulla resursen information bättre tillhandahålls om man själv söker upp SAS. Men eftersom det är i princip omöjligt komma i kontakt med SAS så får man ingen information. Dvs informationsflödena i verksamheten internt/externt fungerar mycket dåligt. Anställda och systemen säger olika saker om dom ens lyckas säga något, se exempelvis diskussionen om award-biljetter. På SAS spelar det ingen roll om huruvida informationen som kommuniceras är korrekt i sak, vad som spelar roll är vem som säger det.

PS: man kanske kan testa skicka DM till SAS facebook eller kundtjänst-chatten.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag kom fram till supporten efter exakt 3h i telefonkö! Först ville killen jag pratade med inte boka om mig eftersom flyget inte är inställt ännu så började han kolla om det fanns några uppdaterade direktiv för ej avbokade flighter. Han tyckte jag skulle vänta under dagen och återkomma. Men jag sa att jag vägrade. Efter fler påtryckningar när jag sa att jag pratat med supporten i förrgår och de erbjudit mig Swiss air om strejken bryter ut samt att jag sa att jag INTE tänker ringa tillbaka och stå i kö i 3h till :mad: så sa han att han bokar om mig fast mot policyn.

Jag är nu inbokad imorgon lördag på Köpenhamn - Zurich - Tokyo.:) Planet går 6h tidigare än SAS flighten så får åka hemifrån mitt i natten, antagligen med bil istället för tåg. Men bättre än att inte kunna åka alls. Det skulle inte ha fungerat att ställa in resan för min del. Så stå på er om ni absolut måste komma iväg! Supporten kan - om de bara vill.

Har följande bokning:
2019-05-01
ARN-NCE SK1827, bokningsklass A

2019-05-05
NCE-OSL, SK4706, bokningsklass J
OSL-ARN, SK486, bokningsklass J

Får hoppas att det löst sig till 1a maj :)

Som jag förstår det enl.

Ni som blivit ombokade och skulle rest SAS Plus har ni fått business, premium eco eller eco?
Economy från plus för min del.
Har vid tidigare fått poäng enl originalbokningen efter att ha mailat ebretro.

Toppen