Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Hej,

Jag vet inte om detta har avhandlats tidigare i tråden? Men jag ser på min bokning den 30/4 (Skellefteå-Stockholm-Frankfurt-Kapstaden-Windhoek) att de två första sträckorna är märkta (i check my tripp) med Blue 1. Antar att det är ett dotterbolag till SAS eller Cityjet? Betyder det att de i så fall inte strejkar? Skulle vara skönt med ett positivt besked såhär veckan innan.
På ”check my trip” (appen) har det under längre tid varit Blue 1 logo, både för SAS och SAS Ireland. Däremot har det alltid stått rätt vid ”operated by”.

Ska flyga till Aten via Köpenhamn på fredag, betalade med EuroBonus poäng som nu har förfallit. Någon som varit med om det tidigare? Fryser poängen inne om det skulle bli inställt? Eller blir jag behandlad som en ”betalande” passagere?

Du ska bli behandlad som betalande passagerare om flyget ställs in och du har för avsikt att resa. Däremot vet jag inte hur de skulle hantera poängen om du helt enkelt väljer att inte resa i händelse av ett inställt flyg. Det vore ju taskigt om de poängen förfaller på en gång...

Ska iväg på en bonusresa till Singapore den 30 april med Singapore airlines. Första benet är ARN-CPH med SK1419 och funderar på om man skulle försöka vara proaktiv och boka upp en alternativ rutt till Köpenhamn om det blir strejk och den drar ut på tiden. Visst är Norwegians Flex-biljetter helt avbokningsbara?

Visst är Norwegians Flex-biljetter helt avbokningsbara?

Ja, och till skillnad från SAS Plus-biljetter så kan du utan problem avboka dem online också.

Edit: Om man har en sådan resa som @Samosaguas (award eller betald) där första benet blir inställt pga strejken, men övriga ben är med andra bolag, och man löser transporten till punkten där, kommer det gå bra att kliva på resan där då eller måste man göra något (i vanliga fall så kan man ju inte skippa första flighten utan att resten bokas av. Jag antar att det åtminstone är bra att kontakta SAS eller den som bokningen ligger hos. I @Samosaguas fall så är det väl relativt lätt (förutom att man kanske blir fast i långa telefonköer) då det inte är något problem att boka om en award, men antag att resan ligger på SQ-ticket stock och kanske är köpt via en resebyrå... Då lär det ju vara svårare att ringa dem och få dem att ta bort första segmentet, så hur gör man då. Känns ju lite riskabelt att bara dyka upp på Kastrup och hoppas att resten av resan inte har bokats av...

Last edited:
Ska iväg på en bonusresa till Singapore den 30 april med Singapore airlines. Första benet är ARN-CPH med SK1419 och funderar på om man skulle försöka vara proaktiv och boka upp en alternativ rutt till Köpenhamn om det blir strejk och den drar ut på tiden. Visst är Norwegians Flex-biljetter helt avbokningsbara?
De funkar kanon att avboka, så det är ett bra alternativ.

Ja, och till skillnad från SAS Plus-biljetter så kan du utan problem avboka dem online också.

Edit: Om man har en sådan resa som @Samosaguas (award eller betald) där första benet blir inställt pga strejken, men övriga ben är med andra bolag, och man löser transporten till punkten där, kommer det gå bra att kliva på resan där då eller måste man göra något (i vanliga fall så kan man ju inte skippa första flighten utan att resten bokas av. Jag antar att det åtminstone är bra att kontakta SAS eller den som bokningen ligger hos. I @Samosaguas fall så är det väl relativt lätt (förutom att man kanske blir fast i långa telefonköer) då det inte är något problem att boka om en award, men antag att resan ligger på SQ-ticket stock och kanske är köpt via en resebyrå... Då lär det ju vara svårare att ringa dem och få dem att ta bort första segmentet, så hur gör man då. Känns ju lite riskabelt att bara dyka upp på Kastrup och hoppas att resten av resan inte har bokats av...
Exakt - har tänkt precis samma sak. Om det blir strejk så får jag höra av mig till SAS och se vad de säger. Jag kan ju som sagt boka av första benet fram till 24 tinnar innan. Det som jag är mest orolig för är att stå där vid strejk och inte kan ta mig till Köpenhamn när jag har en förstaklassresa med Singapore som väntar ;)

• Gilla
Reactions: Gus
Exakt - har tänkt precis samma sak. Om det blir strejk så får jag höra av mig till SAS och se vad de säger. Jag kan ju som sagt boka av första benet fram till 24 tinnar innan. Det som jag är mest orolig för är att stå där vid strejk och inte kan ta mig till Köpenhamn när jag har en förstaklassresa med Singapore som väntar ;)

Jag skulle tagit tåget till CPH dagen innan och övernattat på Radisson. Ingen stress och med sovmorron i Köpenhamn med lugn incheckning på förmiddagen med lätt frukost innan du sätter dej i ”matsalen/sovrummet” på SQ B77W och väljer din lyxiga lunchmeny.

Sedan skulle jag försökt få ut kostnaderna via SAS eller någon av mina försäkringar. Som sagts tidigare, glöm inte boka av sträckan ARN-CPH innan.

Flyger Barcelona med sas på fredag.
Skall man vara orolig? Kommer vara på Arlanda 05:00 på morgonen.

Är planet inställt måste de väl boka om mig till annan flight?

Toppen