Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

mha321

Medlem
Är planet inställt måste de väl boka om mig till annan flight?

De kommer göra allt de kan för att hitta annan flight, främst inom Star Alliance.

Det gäller dock att det faktiskt finns något annat alternativ, som inte är slut. Det blir ju rätt många som ska bokas om. Det och att de faktiskt hinner processa det. På ett eller annat sätt ska de lösa det, och det är deras ansvar, men huruvida det blir bra eller inte beror på hur tight din tidsplan är...

Vet du vad som händer om man också budat till sig en plus biljett?

Får man business på annan flight då!?
Det ska man inte räkna med. Står explicit i Plusgrade-villkoren att uppgraderingar inte följer med vid ombokning. Enligt villkoren utgår inte heller någon kompensation för downgrade (återstår dock att se om det faktiskt skulle hålla i rätten vad jag förstått - har inte hört om något fall där det faktiskt testats). Däremot får du såklart tillbaka pengar/poäng för plusgrade, förutsatt att den gått igenom.

Man kan ju också gissa att de inte kommer godkänna några plusgrades dagarna före strejken. Det vore ju det logiska för SAS -- så slipper de ta i all den problematiken.
 

palmen

Moderator
Flyger Barcelona med sas på fredag.
Skall man vara orolig? Kommer vara på Arlanda 05:00 på morgonen.

Är planet inställt måste de väl boka om mig till annan flight?
Du ska absolut vara orolig, just i dagsläget lutar det väl åt strejk och då ryker denna resa. Se till att vara proaktiv och se om du kan få det ombonat till andra bolag på torsdag om strejken närmar sig.

Som andra sagt så är du inte ensam om att behöva boka om så att komma med egna förslag p lösningar är nog det bästa dagen innan än att ta det fredag morgon på Arlanda då det finns stor risk för kaos.

Angående plusgrade tror jag inte sas kommer låta några plusgrade alls gå igenom tills de vet hur det blir med strejken.
 

Tur-Ture

Medlem
Vad tror ni om detta: Sonen är bokad på SK534 från LHR som ska landa på ARN 00.30 på Fredag morgon. Inte för att jag tror att piloterna slår på autopiloten vid midnatt och vägrar röra spakarna. Snarare är väl om dom kommer köra planet till London med risk för att det blir stående där.
Har inte fått någon alert om detta på bokningen, däremot på returen den 29’e.
 

Mr Basic

Medlem
Vad tror ni om detta: Sonen är bokad på SK534 från LHR som ska landa på ARN 00.30 på Fredag morgon. Inte för att jag tror att piloterna slår på autopiloten vid midnatt och vägrar röra spakarna. Snarare är väl om dom kommer köra planet till London med risk för att det blir stående där.
Har inte fått någon alert om detta på bokningen, däremot på returen den 29’e.
Min kvalificerade gissning är att den kommer gå (framförallt om man förhandlar ”in i kaklet”). Kan det tom vara så att flygningen utförs av SAS Ireland så ökar ju chansen att den går än mer? :rolleyes:
 

Ricci

Medlem
Om jag tolkar min fru rätt från hennes kontakter i SAS så blir det strejk dvs om nu inte SAS gör en totalomvändning.
Är verkligen orolig för min resa den 2 maj till HKG och fattar inte hur mitt förstånd är då min fru varnat för denna strejk någon månad tillbaka.
 
Toppen