Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Agö

Medlem

Homer

Medlem
Varför inte? Vad är extraordinärt i detta? Det är väl snarare högst ordinärt och definitivt något som flygbolaget kan påverka eftersom det är deras personal, de vet när avtalen går ut osv. Till och med wildcat strikes är ju nu ordinärt enligt förra årets avgörande i Krüsemann v TUI.

https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2018-04/cp180049en.pdf

Fast samtidigt

The European Court of Justice ruled in April that compensation should be paid for disruption caused by wildcat strikes as they were “inherent” in an airline’s business and were not extraordinary.

But courts in Germany, Spain and Italy ruled that properly notified strikes are an “exceptional circumstance” and compensation does not apply — a decision Ryanair hopes will be followed in their dispute with the CAA.

Subscribe to read | Financial Times (googla rubriken: Compensation rears up as bête noire for Ryanair )


http://www.travelweekly.co.uk/artic...nish-court-ruling-against-strike-compensation

The Brussels Times - Ryanair welcomes ruling against compensation for clients affected by strikes
 

seat56f

Medlem
Det ska ju sägas att i domen mot TUIFly som @Agö refererar till så är det så att den (vilda) strejken uppstod för att TUIFly plötsligt gick ut med en stor omstrukturering (som skulle drabba de anställda).

Air carriers should compensate passengers if they fail to do this, except when the cancellation occurs in extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.

I tolkningen av ordet reasonable går väl en skiljelinje, en annan för ordet extraordinary. Och när strejker särskilt nämns som möjligt extraordinära händelser i texten till EU261 så har man iallafall inget självklart case för kompensation.

(Vi kan väl slippa ännu en diskussion om just tolkningarna av orden, som är subjektiva, och hålla oss till lagtext och avgjorda rättsfall.)
 

BCflyer

Medlem
Jag är bokad från CLT via EWR den 26/4. Jag får hoppas att LH har plats kvar i C via MUC om det bli strejk. Alltid intressant att se hur god framförhållning dom kommer att ha.
 

Agö

Medlem
Och när strejker särskilt nämns som möjligt extraordinära händelser i texten till EU261 så har man iallafall inget självklart case för kompensation.
Absolut. Mitt inlägg var svar på ett kategoriskt inlägg, dvs. att strejk inte ger kompensation enligt 261/2004 vilket inte är korrekt.

Och domstolen har tydligt sagt att det är omständigheterna i det enskilda fallet som är avgörande redan i Wallentin och återupprepat detta även i TUI. Det viktiga är dock att det som alltid är flygbolaget som har att visa att strejken är extraordinär och det kommer att bli betydligt svårare efter TUI.

Men som domstolen sa i Wallentin:

It is apparent from that statement in the preamble to Regulation No 261/2004 that the Community legislature did not mean that those events, the list of which is indeed only indicative, themselves constitute extraordinary circumstances, but only that they may produce such circumstances. It follows that all the circumstances surrounding such events are not necessarily grounds of exemption from the obligation to pay compensation provided for in Article 5(1)(c) of that regulation.

Utöver att strejken ska ligga utanför flygbolagets kontroll (vilket ju är extremt tveksamt, logiskt sett, när det är flygbolagets egen personal som strejkar och detta sker vid snart sagt varje förhandlingsperiod) krävs ju också att omständigheten inte är "inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier". Strejk hos flygbolagspersonal är fullständigt normaliserat idag i Europa. Detta gäller i allra högsta grad för pilotstrejk hos SAS (en enkel sökning på SAS+strejk på detta forum räcker). Exakt den bedömningen gjorde domstolen i TUIs vilda strejk vilket ju är rätt fräckt.

Läser man TUI-resonemangen står det klart att domstolen anser att strejk (i det fallet) är flygbolagets fel. Domstolen säger i princip: ingå avtal med era anställda, annars riskerar ni pålagor även enligt 261/2004. Rätt fascinerande resonemang faktiskt, närmast en politisk ståndpunkt och riktigt tufft.

Fortsättning följer!
 

Ricci

Medlem
Absolut. Mitt inlägg var svar på ett kategoriskt inlägg, dvs. att strejk inte ger kompensation enligt 261/2004 vilket inte är korrekt.

Och domstolen har tydligt sagt att det är omständigheterna i det enskilda fallet som är avgörande redan i Wallentin och återupprepat detta även i TUI. Det viktiga är dock att det som alltid är flygbolaget som har att visa att strejken är extraordinär och det kommer att bli betydligt svårare efter TUI.

Men som domstolen sa i Wallentin:

It is apparent from that statement in the preamble to Regulation No 261/2004 that the Community legislature did not mean that those events, the list of which is indeed only indicative, themselves constitute extraordinary circumstances, but only that they may produce such circumstances. It follows that all the circumstances surrounding such events are not necessarily grounds of exemption from the obligation to pay compensation provided for in Article 5(1)(c) of that regulation.

Utöver att strejken ska ligga utanför flygbolagets kontroll (vilket ju är extremt tveksamt, logiskt sett, när det är flygbolagets egen personal som strejkar och detta sker vid snart sagt varje förhandlingsperiod) krävs ju också att omständigheten inte är "inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier". Strejk hos flygbolagspersonal är fullständigt normaliserat idag i Europa. Detta gäller i allra högsta grad för pilotstrejk hos SAS (en enkel sökning på SAS+strejk på detta forum räcker). Exakt den bedömningen gjorde domstolen i TUIs vilda strejk vilket ju är rätt fräckt.

Läser man TUI-resonemangen står det klart att domstolen anser att strejk (i det fallet) är flygbolagets fel. Domstolen säger i princip: ingå avtal med era anställda, annars riskerar ni pålagor även enligt 261/2004. Rätt fascinerande resonemang faktiskt, närmast en politisk ståndpunkt och riktigt tufft.

Fortsättning följer!
Helt klart intressant då SAS strax innan denna förhandling sa upp ett annat existerande avtal för piloterna.
 

samet

Medlem
igt Svenskt Näringsliv är snittlönen för svenska SAS-piloter till 93.000 kronor i månaden inklusive tillägg och traktamenten, en siffra som piloterna själva dock inte känner igen.

Är ju ganska normalt att man ur förhandlingssynpunkt inte vill kännas vid en ersättning som sticker i ögonen på de allra flesta. Svårt att få opinionen på sin sida.

Därtill så räknar ju de flesta lite olika. I de 93k som anges ingår "tillägg och traktamente" de allra flesta anger ju inte sin lön med tillägg och traktamente.

Så nog tjäner piloterna bra. Men alla vill ju ha mer. Speciellt om de träffar på kollegor från andra bolag som tjänar 100-150k mer...

Arbetsgivarorganisationens uppgift är att hålla ner lönen. Pilotförbundets är att få upp lönen.

Får hoppas man kommer överens, en strejk gynnar egentligen ingen av parterna.
 
Toppen