Det gäller ju ägen som passagerare i First, så det låter helt rimligt!MrDollar skrev:Då är det mao Lufthansa long-haul man ska satsa på...Klicka för att utvidga...
Det gäller ju ägen som passagerare i First, så det låter helt rimligt!MrDollar skrev:Då är det mao Lufthansa long-haul man ska satsa på...Klicka för att utvidga...
Ja kraven blir ju lägre och lägre, supply and demand.Canadien skrev:Men då bör ju rimligtvis SAS tvingas ta bort denna policy som försvårar att anställa erfarna piloter? Eller är det facket som håller emot och vill värna de som finns inom SAS?Klicka för att utvidga...
Nu är det ju mer än 25 år sedan SAS och Linjeflyg slogs ihop. Vore intressant att veta om denna senioritets problematik skulle kunna hända idag eller om avtalen och fackens makt har ändras tillräckligt?Alf skrev:Vill man jobba på hemmaplan blir ju möjligheterna alltid mindre att byta arbetsgivare, speciellt om man ligger i toppskiktet. Lufthansa har alltid betalt bra, men alla piloter kan inte jobba där. Tycker inte senioritetslisan hos SAS är särskilt negativ. Det finns ganska många 40 åriga kaptener i bolaget.Det blir ju ofta strul med senioritet vid nerdragningar och sammanslagningar. Det var många kaptener från Linjeflyg som fick sätta sig i högersits och offra ett befälsstreck när dom fick gå över till SAS vid sammanslagningen trots att många hade betydligt större erfarenhet än kaptenen dom fick flyga med.Det handlar ändå i allmänhetens ögon som en lyxstrejk. Det finns vissa yrkesgrupper som har svårt att få stöd från allmänheten vid sina strejker, med all rätt. Några exempel:- piloter inom SAS- flygledare- sopåkare i Stockholm- hamnarbetare som tillhör syndikalisternaKlicka för att utvidga...
Vet inte hur det är med cabin crew, men piloterna får inte jobba mer än 1000 flygtimmar per år. Varför? jo säkerhet.apknug skrev:SAS ombordanställda är alltid duktiga på.att tala om hur "mycket" de får arbeta under vissa perioder. När man frågar dem hur mycket de jobbar totalt på ett år då brukar klockan bli mycket och de får annat för sig.Jag vet ingen annan yrkesgrupp som har inskrivet i sina avtal att de skall jobba så fruktansvärt lite totalt sett, en vanlig dödlig jobbar ca 1 800 timmar om året. Frågan till en SAS kapten som jobbat 7 helget på raken blir? Hur många timmar jobbade du på dessa veckor och hur mycket ledigt har du nu? Förresten hur många timmar jobbar du på ett år?Klicka för att utvidga...
Kul input men jag kan inte och många med mig kan inte räkna tiden det tar att åka till jobbet som arbetstid. Det finns inte många, skulle säga nästan ingen, mer än SAS crew som kan räkna tiden det tar att resa till jobbet så som arbetstid.PP4EH skrev:Vet inte hur det är med cabin crew, men piloterna får inte jobba mer än 1000 flygtimmar per år. Varför? jo säkerhet.Sen finns det en jäkla massa andra tids regler per dygn och vecka bla bla bla, allt med säkerhet som baktanke.Ska ge dig ett exempel på min vecka.Jag åkte hemifrån 02.50 natten mellan Söndag och Måndag.Jag är inte hemma förrän Lördag vid 16.50.Alltså borta i 134 timmar denna veckan.Måndag var en resedag för att komma dit jag skulle flyga ifrån.På måndag lämnade jag hotellet 23 och var på nästa hotell 04, så 5 timmar tjänst. ( flyg tid 1 tim 40 min)Från tisdag till torsdag lämnar jag hotellet 20 och är åter 04. Så 8 timmar tjänst per dag ( flyg tid 3 tim 20min)Fredag lämnar jag hotellet 20 och är på nästa hotell 00, Så 4 timmar tjänst ( flyg tid 1tim 40)På Lördag åker jag hem och är hemma som tidigare nämnt 16.50Så total tjänstetid denna vecka 34 timmarTotal flyg tid 13 tim 20 min.Så gör jag 3 av 4 veckor i månaden ( diffar lite beroende på rutt) och den 4e veckan är jag ledig.Så bestäm du hur du vill se det.Ser du det som 13tim. 20 min i veckan så klart man tycker att piloterna grinarSer du det som 34 timmar så är du inte långt i från en vanlig tjänst ( 40 timmars vecka)Ser du det som att jag är borta 134 timmar från hemmet i veckan så har jag en lön sämre än en Mcdonalds anställd.PSJag har ett ganska bra schema jämfört med många andra i branschen.Klicka för att utvidga...
Ta bort resetiden då..apknug skrev:Kul input men jag kan inte och många med mig kan inte räkna tiden det tar att åka till jobbet som arbetstid. Det finns inte många, skulle säga nästan ingen, mer än SAS crew som kan räkna tiden det tar att resa till jobbet så som arbetstid.Ryanair hade "rykte" om sig att "tvinga" piloterna att jobba 999 timmar per år, detta var på.den tiden då SAS piloter jobbade 500-600 timmar. Per år.Så frågan kvarstår. Hur många timmar står det i SAS kollektivavtal att SAS piloter skall jobba?För några år sedan så postades en länk till CC kollektivavtal när.det var är en steward som syftade om att han "tvingades" jobba 47 timmar per vecka. Något svar på årsarbetstid fick vi aldrig från CC han försvann.Klicka för att utvidga...
PP4EH skrev:Ta bort resetiden då..134- ca 24 timmar säger vi för skojs skull.110 timmar ändå gånger 3 veckor så 330 tim i månaden från hemmet.Men du tycker säkert ändå att vi jobbar lite.Jag har inget kollektivavtal att lägga upp från SAS, men jag vet att dom jobbar 5-3Dvs 12 dagar ledigt i månaden. kontra en vanlig arbetares 8 dagar.Sen hur dom 12 dagarna faller hos sas vet jag inte, kan vara på vardagar, kan vara 2 dagar åt gången eller alla 12 i en stöt..Klicka för att utvidga...
Dom åren jag reste som mest var jag drygt 200 dygn utomlands per år, inte fick jag mer betalt för det! (förutom traktamente förstås)mha321 skrev:Fast man kan knappast räkna antal timmar borta.Klicka för att utvidga...
Jag räknar inte heller tiden borta från hemmet, ville bara highlighta hur det ser ut.mha321 skrev:Fast man kan knappast räkna antal timmar borta. Jag är ofta borta runt 100 timmar en vecka men det är inget man räknar. Det som räknas är ca 45-50 timmars faktiskt arbete. Övrig tid får man traktamente, men det är inte arbetstid. (utöver om den används för att jobba över såklart, men så räknas ju även sådan tid hemma).Klicka för att utvidga...
Vem skall tvinga dem?Canadien skrev:Men då bör ju rimligtvis SAS tvingas ta bort denna policy som försvårar att anställa erfarna piloter? Eller är det facket som håller emot och vill värna de som finns inom SAS?Klicka för att utvidga...
Marknaden, alltså om det är överskott på folk som vill jobba där för 34k i månaden så behöver de inte göra något. Men om ingen vill söka dit så måste de ju titta på sitt regelverk.Johan Hbg skrev:Vem skall tvinga dem?Klicka för att utvidga...
PP4EH skrev:134- ca 24 timmar säger vi för skojs skull.110 timmar ändå gånger 3 veckor så 330 tim i månaden från hemmet.Klicka för att utvidga...
Fast enligt ovan är de tju precis det du gör?PP4EH skrev:Jag räknar inte heller tiden borta från hemmet, ville bara highlighta hur det ser ut.Klicka för att utvidga...
PP4EH skrev:Måndag var en resedag för att komma dit jag skulle flyga ifrån.På måndag lämnade jag hotellet 23 och var på nästa hotell 04, så 5 timmar tjänst. ( flyg tid 1 tim 40 min)Från tisdag till torsdag lämnar jag hotellet 20 och är åter 04. Så 8 timmar tjänst per dag ( flyg tid 3 tim 20min)Fredag lämnar jag hotellet 20 och är på nästa hotell 00, Så 4 timmar tjänst ( flyg tid 1tim 40)På Lördag åker jag hem och är hemma som tidigare nämnt 16.50Så total tjänstetid denna vecka 34 timmarKlicka för att utvidga...
Om vi nu förutsätter att man faktiskt räknar timmar på samma sätt (vilket det forfarande inte låter som man ska) så ligger alltså en SAS Styrman på 33k-68k för 35-40 timmars arbetsvecka.PP4EH skrev:Lika tyst som det är angående arbetstider från piloternas sida, lika tyst är det angående lönerna jag presenterade.Klicka för att utvidga...
PP4EH skrev:Så för att knyta säcken så kan man säga att facket har en stabil jäkla poäng när det gäller misinformation i media kring 96K snitt lönerna, samt att lönerna inte är marknadsanpassade.Klicka för att utvidga...
Jag håller på piloterna. Klart de skall ha en ok lön och ok villkor. Jag känner mig iaf tryggare med en svensk pilot som är utvilad när jag är i luften.PP4EH skrev:Jag räknar inte heller tiden borta från hemmet, ville bara highlighta hur det ser ut.Jag tar mitten alternativet och räknar arbetstid.Vilket blir ca 35-40 timmar i veckan i mitt fall och flesta andra piloter, som är helt i enlighet med en vanlig arbetare.Vad jag får för tillägg för att vara borta och även andra piloter är samma som alla andra arbetstagare, dvs traktamenten.Lika tyst som det är angående arbetstider från piloternas sida, lika tyst är det angående lönerna jag presenterade.Bolaget som alla på forumet tycker är piss ( från irland) har bättre betalda piloter.Så för att knyta säcken så kan man säga att facket har en stabil jäkla poäng när det gäller misinformation i media kring 96K snitt lönerna, samt att lönerna inte är marknadsanpassade.Sen kan man dividera om det är för höga löner generellt.Men då kan vi snacka andra diskussioner som tex att dom flesta andra arbetsgrupper inte betalar närmare 1 mille för sin utbildning.Att dom inte testas var 6e månad och blir utsatta för extrem stress under dessa tester, eller blir medicinskt testade varje år.Och massa annan skit.Men men det kommer med territoriet att bli synad i sömmarna för vissa arbetsgrupper medans andra flyger under radarn och inte gör ett skit och lever loppan ( politiker bland andra)Ändå värt med utsikter som dennaVisa bifogad bild 88730Klicka för att utvidga...
Jag vill passa på att poängtera att jag inte håller på någondera sidan i dagsläget, för jag har långt ifrån tillräckligt med information. Min vi kvarstår i att båda sidor är rätt duktiga med desinformation i media. Men det är på ingen punkt något konstigt, utan ganska normalt tyvärr.Johan Hbg skrev:Jag håller på piloterna. Klart de skall ha en ok lön och ok villkor. Jag känner mig iaf tryggare med en svensk pilot som är utvilad när jag är i luften.Alla vill väl också veta sitt schema den närmaste tiden, säger sig självt.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Fast enligt ovan är de tju precis det du gör?Ska man jämföra med andra yrken så är det ju den timman man ska räkna. Men hur ser t.ex. "Från tisdag till torsdag lämnar jag hotellet 20 och är åter 04. Så 8 timmar tjänst per dag ( flyg tid 3 tim 20min)" ut? Hur blr det 8 timmar?I mitt fall t.ex. så lämnar jag kanske hotellet vid 8 på morgonen och är åter vid 19, vilket är 11 timmar på klockan, men det är 8 timmar i tjänst. Jag jobbar ju normalt inte på hotellet (åtminstone inte på ett sätt som räknas som arbetstid), precis som jag inte gör det hemma.Eller går du i tjänst omedelbart när du länmar hotellet = alltid bor på airside-hotell och kan gå direkt till kontor/cockpit/mötesrum eller var dagen nu kan tänkas börja, utan att det tar mer än några minuter?Jag är inte ute efter att nagelfara exakt hur många timmar det handlar om, men om man faktiskt ska jämföra timmar, så måste man räkna dem på samma sätt. Räknar jag ut/in från hotellet så har jag långt över lagstadgade timmar i princip varje vecka.(Sedan blir det ju extra krångligt när tidszoner blir inblandade såklart, men jag tolkar ditt exempel som ett som inte innefattar det?)Om vi nu förutsätter att man faktiskt räknar timmar på samma sätt (vilket det forfarande inte låter som man ska) så ligger alltså en SAS Styrman på 33k-68k för 35-40 timmars arbetsvecka.Medianlönen i Sverige är (eller var 2017) 30k, för vanig 40-timmars arbetsvecka.Ingångslönen ligger alltså över medianlönen för riket. Man kan knappast hävda annat än att det är ett rejält välbetalt yrke.Sedan kan man diskutera om det är värt det. Personligen tycker jag definitivt att en pilotlön är värd att ligga en god bit över medianen. Men det betyder inte att det inte är välbetalt.Är alltså inte snittlönen 96k? När man räknar in alla, inklusive de som varit med länge och sitter på de berömda gamla avtalen? Finns det någon siffra på vad den faktiskt är?Däremot kan det säkert stämma att den inte är marknadsanpassad. Åtminstone beroende på hur man delar upp marknaden.Att jämföra med Lufthansa är knappast relevant med tanke på bolagens profilering. Att jämföra med Norwegian är betydligt mer relevant. Om avtalen i övrigt är helt likvärdiga, så har SAS onekligen inte likvärdiga löner för kaptener (även om de är på ungefär samma nivå för styrman). De är inte helt uppåt väggarna, men de är markant sämre. Men är resten av avtalen likvärdiga?Klicka för att utvidga...