Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

011430121

Medlem
En hypotetisk fråga som vi aldrig kommer att få ett svar på, om pilotfacket frågat, skall vi gå ut i strejk mitt i högsäsongen och alla som köp charterbiljetter/semesterbiljetter får stanna hemma, jag undrar hur många hade svarat ja.

Finns det någon av de resenärer som drabbats som har sympati för SAS piloterna efter dessa 15 dagarna?
 
Med tanke på den höga medelåldern hos SPG kommer väldigt många av de nuvarande medlemmarna vara pensionär i oktober 2027.
Jag är övertygad om att en stor andel av SAS svenska piloter kommer gå i pension så fort det är möjligt..dvs vid 63-64 år ålder beroende på födelseår.
Ligger en kapten på högsta lönenivån nu, kommer det bli en fet pension livet ut
 

Tomas E

Medlem
En liten tillbakablick på sommarens pilotstrejk för att sätta den i perspektiv när det nu finns statistik för hela arbetsmarknaden under 2022 i form av Medlingsinstitutets årsrapport.

Stridsåtgärderna pågick i 15 dagar och omfattade för svensk del 230 piloter, totalt i de tre länderna omfattades 900 piloter. Det uppskattas att antalet förlorade arbetsdagar i Sverige uppgick till 3450.

Totalt 5240 arbetsdagar förlorades i konflikter på den svenska arbetsmarknaden. Den andra stora konflikten under 2022 var när Kommunal tog ut anställda inom Svenska kyrkan i strejk runt månadsskiftet april/maj. 230 SAS-piloter stod alltså för 66% av strejkdagarna på svensk arbetsmarknad 2022, trots att de numera utgör mindre än 0,005% av de sysselsatta i Sverige (knappt 5,2 miljoner)! (Pilotstrejken 2019 omfattade 450 SAS-piloter i Sverige och 1400 i SAS som helhet.) Många stora avtal på arbetsmarknaden går dock ut först under 2023, så det var i och för sig inte så många stora förbund som förhandlade 2022.

Under åren 2016-2021 stod de två tidigare pilotstrejkerna inom SAS för 4550 konfliktdagar under perioden (4571 om GEC/Flybe-konflikten 2016 räknas in), av totalt 20625 på hela den svenska arbetsmarknaden, som jag listade i detta inlägg. Lägger vi till 2022 blir siffran alltså 8000 (eller 8021) av totalt 25865 för perioden 2016-2022 eller 31%.

Nu har SAS-piloterna ett avtal som gäller till 2027-09-30, så det lär dröja drygt 4,5 år innan det kan bli aktuellt för dem att strejka igen. Men det finns för all del andra personalkategorier inom SAS också. ;)

När det gäller kostnaden för SAS för strejken återger medlingsinstitutet mediauppgifter (SvD och Verdens Gang i november 2022) om 1,4 miljarder kr. (SvD-artikeln 15 nov är en intervju med Anko där siffran nämns.) I en not i SAS årsredovisning (s. 103) finns siffran 1,1 miljarder kronor "som en negativ justering av intäkter och skuld avseende kompensationskrav från kunder för inställda flygningar". Det låter dock som denna siffra eventuellt inte omfattar alla kostnader, t.ex. för ombokning till andra bolag, så kanske är 1,4 miljarder närmare sanningen än 1,1.

För övrigt har jag inte kunnat hitta någon information om SAS fick konfliktersättning från Svenskt näringsliv eller inte, för att täcka hela eller delar av kostnaden för konflikten. 2019 fick SAS inte någon kompensation p.g.a. SN menade att de skrev på ett avtal som låg över "märket". Då fanns det nyhetsnotiser om detta. Nu hittar jag inget och vet inte om det betyder att de fått, inte fått eller att det fortfarande inte är bestämt.
 
Toppen