Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jo, det återstår att se om piloterna går med på avtalet eller om det kanske blir en ny strejk från den 11. augusti.
Kan bli ny SAS-streik

Jag tycker att detta är en oerhört märklig process. Under ett långt arbetsliv så har jag själv alltid varit med i facket och utifrån min förflyttning på arbetsmarknaden så har jag även bytt fackförbund och över tid varit medlem inom både LO, TCO och SACO.

Jag har aldrig varit med om att vi har röstat om ifall kollektivavtalet ska godkännas eller ej. Den fackliga ledningen har väl det mandatet? Är det inte därför det kallas "kollektivavtal"? Är detta ytterligare en specifik pilotföreningsgrej som ligger utanför den svenska modellen?
 

mha321

Medlem
Jag tycker att detta är en oerhört märklig process. Under ett långt arbetsliv så har jag själv alltid varit med i facket och utifrån min förflyttning på arbetsmarknaden så har jag även bytt fackförbund och över tid varit medlem inom både LO, TCO och SACO.

Jag har aldrig varit med om att vi har röstat om ifall kollektivavtalet ska godkännas eller ej. Den fackliga ledningen har väl det mandatet? Är det inte därför det kallas "kollektivavtal"? Är detta ytterligare en specifik pilotföreningsgrej som ligger utanför den svenska modellen?
Det framgår dock inte vad jag kan se i artikeln om det faktiskt ska vara omröstning i alla länder. Det kanske är något som bara gäller i Norge som artikeln handlar om, och är normalt där?

Det skulle iofs inte vara första gången som spf undviker den svenska modellen, men...
 
Detta är absolut inte den svenska modellen.
Hur går det till i Norge & Danmark…är det den norska respektive danska modellen att medlemmarna har omröstning om nytecknade fackliga avtal?
Skulle inte förvåna om det är ytterliggare någon unik SPG princip.
Underkänner SPG medlemmarna avtalet som dess fackliga företrädare skrivit på, då borde företrädarna avsluta sina fackliga åtaganden samma dag.
Jag får intrycket av att SAS hatet mest utbrett i Norge..förmodligen för att det numer ses som ett utländskt flygbolag. Även under strejken var norska pilotfacken mest militanta och brutala i sina ordval när de beskrev vilken hemsk arbetsgivare SAS är.
 
Last edited:

vegardg

Medlem
Det framgår dock inte vad jag kan se i artikeln om det faktiskt ska vara omröstning i alla länder. Det kanske är något som bara gäller i Norge som artikeln handlar om, och är normalt där?

Det skulle iofs inte vara första gången som spf undviker den svenska modellen, men...
Dette avgjør om det blir ny SAS-streik

To norske pilotforeninger, LO-tilknyttede Norske SAS-flygeres forening (NSF) og Parat-tilknyttede SAS Norge Flygerforening (SNF), samt pilotforeningene i Sverige og Danmark skal stemme over forhandlingsresultatet.
...
– Sannsynligvis vil alle fire pilotforeninger gå ut med resultatene i morgen formiddag, lørdag, sier pilotsjefen, og fortsetter;

– Resultatet i Sverige er dog rådgivende, og må formelt godkjennes av forbundsstyret der, trolig tirsdag.
 
Toppen