Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

GOTBound

Medlem
Du får fortsätta missionera då andra fackförbund fortsatt håller med piloterna.

Fagforeninger raser mot SAS-ledelsen: – Helt uhørt og helt uten sidestykke – E24

Det där var ett norskt citat. Men finns det några uttalanden från andra svenska fackförbund? Jag kan inte påminna mig att jag sett några sympatiuttalanden från svenskt håll. Om det verkligen var så att strejken handlade om att rädda grundläggande principer i den svenska modellen (det normala begreppet om man inte pratar om SAS) borde det ju komma sådana uttalanden? SPF står ju som bekant utanför centralorganisationerna och samordnar sig inte med andra svenska fackförbund, så jag kan tänka mig att de inte står så högt i kurs.
https://www.gp.se/ekonomi/fackförbund-på-sas-provoceras-av-pilotstrejken-1.76596038
 
@Mikael S hur känns det att veta att du har varit med om att driva ett företag med anor från 1940-talet till konkurs? Tror du att du kommer att trivas bättre hos Ryanair/WizzAir/Eurowings/Easyjet?
 
  • Gilla
Reactions: pep

Mikael S

Medlem
@Mikael S hur känns det att veta att du har varit med om att driva ett företag med anor från 1940-talet till konkurs? Tror du att du kommer att trivas bättre hos Ryanair/WizzAir/Eurowings/Easyjet?

Tycker jag reser ganska ofta med SAS, har guldkort etc, och aldrig med de övriga bolagen som du nämner.

Så lite hårt att påstå att jag skulle driva SAS i konkurs tycker jag.

(Men om du undrar huruvida jag jobbar på SAS, eller ens är pilot, så är svaret nej på bägge)
 

KalleSus

Medlem
@Mikael S hur känns det att veta att du har varit med om att driva ett företag med anor från 1940-talet till konkurs? Tror du att du kommer att trivas bättre hos Ryanair/WizzAir/Eurowings/Easyjet?
Ytterligare ett lågvattenmärke i mina ögon.
Kan vi inte försöka hålla den här debatten på en anständig nivå där vi inte insinuerar både det ena och det andra mot personer som vi inte ens känner, och med en unken argumentationsteknik?
 

palmen

Moderator
Flera av er har reagerat starkt på ett inlägg i denna tråd som nu är borttaget.
Det är även flera andra inlägg som är hårda och gränsfall men låter dessa stå kvar.

Det finns gränser för vad som är accepterat på forumet. Oavsett vilken åsikt man har i en fråga så ska man behandlas med respekt. Kan man inte ställa upp på den enkla regeln så är inte bc rätt plats att vara på.

/Moderator
 

Tomas E

Medlem
Oj, det fanns mycket att kommentera och mycket märkligheter. Tar bara några få axplock där jag tycker deras uppgifter behöver bemötas konkret, men attans långt blir det ändå. :confused:
Fråga: Strejkar SAS piloter ofta?
Svar: Vår VD har uttalat sig i media och påstått att vi strejkat 6 ggr på 12 år. Det är ren lögn. Vi har strejkat två gånger de senaste 20 åren: 2016 och 2019.
Ankos uttalande om 6 strejker innefattade även den nuvarande, så med SPF egna siffror är det tre strejker 2016-2022.
Jag läste igår (eller möjligen i förrgår) ett citat från SPF-ordföranden där han som ett tillägg sa något i stil med "de övriga var sympatistrejker och strejker där bara ett fåtal piloter togs ut i strejk". Jag kan nu inte hitta artikeln med det uttalandet, trots ett ganska idogt sökande, så jag gissar att det var en tidigare version av en nyhetsartikel som sedan ändrats.

Jag tror mig efter lite googlande på SvDs näringslivssidor ha hittat två av de tre "felande" strejkerna, och de passar dessutom in på det uttalande som jag inte längre hittar.
1) En kortare "sympatistrejk" från SPF i juni 2010 som drabbat SAS, i samband med en strejk inom det svenska regionalflyget. (Kanske vill SPF inte kännas vid den eftersom det var 12 år och en månad sedan?) Här hittar jag t.ex. tre artiklar om den:
Flygstrejk i morgon | SvD
Flyget lamslogs av strejken | SvD
Dyster vår för flygbolagen | SvD
Intressant uttalande från en flyganalytiker i den sista artikeln: "– Som en av få grupper i tillvaron vill de (piloterna) vara skyddade mot outsourcing och det är det som strejken nu närmast gäller."

2) En strejk i maj 2015 där de svenska piloterna sköt upp strejken (dock efter att SAS redan börjat ställa in flyg), men där ett mindre antal norska piloter faktiskt gick ut i strejk:
Pilotstrejken skjuts upp | SvD
Norska SAS-piloter går ut i strejk | SvD
SAS-chefen: ”Beklagar att facket gick ut i konflikt” | SvD
Den strejken har även en diskussionstråd här på BC: https://www.businessclass.se/forum/...sverige-norge-strejk-avblåst-i-sverige.24493/

Det är inte mer än andra yrkeskategorier och väldigt lite i ett internationellt perspektiv.
Jo det är betydligt mer än andra yrkesgrupper!
På s.40 i Medlingsinstitutets årsrapport för 2021 finns en tabell över konfliktdagar (hela arbetsdagar förlorade p.g.a. strejk inkl vild strejk och lockout) på svensk arbetsmarknad 2000-2021 samt en nordisk jämförelse 2010-2020. De föregående 12 åren (2010-2021) var det sammanlagt 97611 konfliktdagar i Sverige. Just nu finns det ca 5,2 miljoner sysselsatta i Sverige. Den genomsnittliga anställda har alltså strejkat eller lockoutats 0,019 dagar under dessa 12 år, eller 0,0016 dagar per år = 45 sekunder arbetstid per anställd och år. Siffran inkluderar vilda strejker, men det är i stort sett enbart syndikalisterna (SAC) som ägnar sig åt detta i Sverige. Tar vi perioden 2016-2021 sjunker siffran till 19 sekunder per anställd och år, 15 sekunder per anställd och år om vi räknar bort SAS-piloterna.

Det är lite intressant att titta på åren 2016-2021, d.v.s. tiden från de föregående två pilotstrejkerna på SAS till idag, som de speglas i Medlingsinstitutets årsrapporter.
2016: 350 piloter varslades om strejk i Sverige och cirka 1400 arbetsdagar gick förlorade under strejken. (SAS påverkades även av en konflikt tidigare under 2016 mellan SPF och GEC, som bemannade brittiska Flybe som utförde uppdrag åt SAS; 21 förlorade arbetsdagar. Detta kan vara den saknade 6:e strejken ovan.) Övriga strejker av någon storlek gällde målareförbundet, byggnadsarbetareförbundet och sjöbefälsföreningen.
2017: Inga strejker i samband med avtalsförhandlingar, men en långdragen lokal konflikt i Göteborgs hamn, där Hamnarbetareförbundet (ej med i LO) strejkade trots att arbetsgivaren har kollektivavtal med LO-förbundet Transport.
2018: "Det största avtalsområde där förhandlingar fördes var lärarnas. Det krävdes en långdragen medling, men avtalet blev klart utan stridsåtgärder. Därmed blev förbundsförhandlingarna 2018 helt fria från stridsåtgärder och året det fredligaste sedan Medlings institutet inrättades."
2019: "Medlingsinstitutet tillsatte medlare i två avtalstvister: den mellan Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet och i konflikten mellan SAS och Svensk Pilotförening. De stridsåtgärder som vidtogs i samband med avtalsförhandlingar under året var uteslutande relaterade till dessa båda förhandlingar." Pilotstrejken omfattade ca 450 piloter i Sverige (1400 strejkande piloter totalt i SAS) och 3150 konfliktdagar av totalt 7577 det året.
2020: Noll konfliktdagar.
2021: "År 2021 blev ett lugnt år på den svenska arbetsmarknaden. Inga arbetsdagar gick förlorade på grund av stridsåtgärder i förbundsförhandlingar. I lokala förhandlingar bröt stridsåtgärder ut i två tvister."

SPF:s två pilotstrejker inom SAS står alltså för 4550 konfliktdagar under perioden (4571 om GEC/Flybe-konflikten räknas in), av totalt 20625 på hela den svenska arbetsmarknaden. Några hundra SAS-piloter stod alltså för 22% av den sammanlagda svenska strejkverksamheten under denna 6-årsperiod! Om 450 piloter används som en representativ siffra för hur många de var under den här perioden (mot slutet var de färre p.g.a. uppsägningarna inom SAS) så strejkade SAS-piloterna cirka 3200 gånger så mycket som genomsnittet för övriga grupper på arbetsmarknaden. SAS-piloterna strejkade i genomsnitt 1,7 dagar per pilot och år 2016-2021 och övriga arbetsmarknaden c:a 15 sekunder per person och år.
Och så påstår SPF att de inte strejkar mer än andra grupper det är förolämpande att prata om "strejkkultur"?! :confused:

Siffran över konfliktdagar 2010-2020 är märkbart högre i Danmark och Norge (och Finland) än i Sverige. Men för Danmarks del är det egentligen bara en lärarlockout 2013 som driver upp siffrorna. (Och före dess hade de 2008 en strejk i sjukvård och barnomsorg som verkar ha varit den största strejken i något av de nordiska länderna de senaste 15 åren.) Men bortsett från den strejken ligger Danmark bara marginellt högre än Sverige i konfliktstatistiken under perioden 2010-2020, vilket förvånade mig, eftersom det varit flera danska strejker inom SAS - såväl reguljära som vilda - under denna tidsperiod. Men att det generellt strejkas mycket mer i Danmark än i Sverige ser alltså ut att vara gammal information. Det är alltså SAS och Kastrup som sticker ut i Danmark.

Någon som vill gräva i utländsk statistik för mer avlägsna länder kan gärna fylla på med det.

SPF nämner "de senaste 20 åren". Det kan bero på att 2003 var året då den senaste relativt stora strejken i Sverige inträffade (Kommunalstrejken), så en 20-årsperiod inkluderar även den. Min minnesbild av synpunkter av typen "SAS = Står Alltid Stilla" för >10 år sedan, och möjligen även 15-20 år sedan, var att det oftast handlade om kabinpersonal och markpersonal, och väldigt ofta om vilda strejker i Danmark.

Fråga: Varför strejkar ni just nu när folk äntligen kan resa igen?/Vad handlar strejken om egentligen?
... Anledningen till att vi inte kan låta det fortsätta i höst är att SAS meddelat att de har en plan att flytta våra jobb i höst, så då är det redan för sent. Tar vi inte fighten nu är vi arbetslösa i höst. ... Vi strejkar också för rätten att få behålla våra jobb. Om SAS får fortsätta med sina planer kommer jobben att flyttas till de nya bemanningsbolagen och vi blir arbetslösa.
Det här är ett intressant resonemang ur flera synvinklar och får mig något förbryllad utifrån hur svensk arbetsrätt ser ut.

De pågående förhandlingarna gäller kollektivavtal om löner och anställningsvillkor. Det är sådana kollektivavtal som innehåller fredsplikt.
Vill en arbetsgivare minska personalstyrkan är det inte något som förhandlas i ett kollektivavtal om löner och anställningsvillkor, utan då sker en MBL-förhandling enligt bestämmelserna i LAS. Är man inte överens om hur en uppsägning sker leder detta inte till strejk, utan till en konflikt i arbetsdomstolen. (Dock kan facket i grunden inte hindra uppsägningar p.g.a. arbetsbrist, bara förhandla om turordningen.) Samma sak gäller andra LAS-bestämmelser; SPF har ju ett ärende i AD gällande deras påstående om att SAS har åsidosatt förturen till återanställning.

För mig ser det ut som att SPF använder det avtalslösa tillståndet till att strejka kring en annan fråga än den som avtalsförhandlingarna normalt gäller, nämligen deras löner och arbetsvillkor.

Om SAS plan redan tidigare var att inte ha kvar några piloter i SAS Scandinavia i höst, så kan man ju undra om en strejk är rätt sätt att få arbetsgivaren att ändra uppfattning? Visst, strejken utövar påtryckning på SAS genom att kraftigt öka den kortsiktiga kostnaden för en omställning till en långsiktigt lägre kostnadsnivå. Men samtidigt måste väl strejken bekräfta att SAS tänkte rätt? Normala strejker i Sverige brukar ju gå ut på att arbetsgivaren faktiskt vill behålla sin personal, men hoppas att komma undan med en lägre löneökning eller mindre förmånliga villkor än de facket hoppas på.

Fråga: Riskerar SAS att gå i konkurs på grund av er strejk?
Svar: Nej. Den faktiska kostnaden för exempelvis ersättningar till passagerare under strejken drabbar inte SAS. Eftersom SAS är medlemmar i Svenskt Näringsliv så står Svenskt Näringsliv för SAS kostnader. De har 15 miljarder i kassan, så det drabbar ingen fattig.
Fullständigt missvisande. SAS har ingen fri dragningsrätt på något konfliktkassa, utan det prövas i varje enskilt fall: "Om fackliga organisationer varslar medlemsföretag i Svenskt Näringsliv om stridsåtgärder, exempelvis i form av strejk, beslutar Svenskt Näringsliv om konfliktersättning till företagen som beror på den ekonomiska skada som företagen drabbas av genom stridsåtgärden."
Efter pilotstrejken 2019 fick SAS inte ett öre av SN, eftersom de tecknat ett avtal som inte rymdes inom det s.k. märket.
SAS nobbas strejkersättning | SvD
Eller som SN själva skrev i sin årsredovisning för 2019: "Svenskt Näringsliv konstaterade efter en granskning att avtalet inte uppfyllde kraven för konfliktersättning från föreningen."

Huruvida SAS kan få pengar från SN den här gången lär bero på det avtal de möjligen tecknar (om nu konflikten slutar med ett avtal snarare än med uppsägning av alla piloter eller konkurs för SAS). Eftersom det inte är löneökningar som står i fokus denna gång är det nog svårbedömt ifall SAS kan räkna med konfliktersättning. Om SAS skulle göra eftergifter mot SPF som gäller sådant som rimligen inte ska ingå i ett kollektivavtal om löner och anställningsvillkor, bl.a. företagsledningens rätt att bestämma över koncernstrukturen, är det väl troligt att SN skulle vara lika skeptiska till att uppmuntra till sådant som när SAS betalade mer än märket. Så om SAS Pilot Group går någorlunda segrande ur konflikten blir det nog ingen SN-konfliktersättning till SAS och då ökar risken för konkurs kraftigt, vilket den nog redan gör för varje dag strejken fortsätter.

SAS har dessutom - bara timmar in på strejken - ansökt om konkursskydd enligt Chapter 11 i USA. Det innebär att SAS är skyddade från konkurs.
Återigen missvisande. Chapter 11, jämförbart med företagsrekonstruktion i svensk lagstiftning men uppenbarligen mycket mer flexibel, innebär enbart ett tillfälligt skydd mot regelrätt likvidation (Chapter 7 om vi pratar amerikanska). Jag kan tyvärr inte se att detta innebär någon heltäckande garanti för att SAS undviker konkurs till nästa år oavsett hur det ekonomiska läget utvecklar sig. Och om någon icke-amerikansk fordringsägare skulle ansöka om konkurs i svensk domstol trots Chapter 11-processen är det nog ingen som vet riktigt hur det går.

Fråga: Hur stor strejkkassa har ni?
Svar: Svensk Pilotförening har ingen strejkkassa så under strejken får piloterna ingen ersättning men alla medlemmar uppmanas att ha två månadslöner på banken i reserv för detta ändamål.
Intressant att de går ut med två månader. Jag har tidigare sett ett inlägg från Flygtorget från 2015 där det pratades om en månad (fick intrycket att det var en pilot som var kritisk mot dem som skrev detta). Undrar om de höjt kraven på medlemmarna efter strejkerna 2016 och 2019 eftersom de räknat med att strejka igen?

Tja, inte verkar en konkurs mer avlägsen när man läser vad SPF tycker och tror, just p.g.a. att pilotfacket inte verkar tro på att det kan bli konkurs? Jag tror också att chansen har ökat rejält för att SAS Scandinavia har 0 anställda piloter inom några månader, endera p.g.a. att de blivit uppsagda eller p.g.a. att SAS har gått i konkurs.
 
Last edited:

Vera

Medlem
Nu verkar övriga fackförbund inom SAS tappa tålamodet med Svensk pilotförening..

"En konflikt har blossat upp mellan SAS fackförbund. Förbunden SAS Akademiker och SAS Ledargrupp, som representerar delar av flygbolagets anställda på marken, riktar kritik mot piloternas strejk i ett öppet brev. ”Piloternas åsikt, att det är de som upprepade gånger räddat företaget, är djupt provocerande”."

Källa: Konflikt mellan SAS fackförbund: ”Det måste bli en ändring” | SVT Nyheter
Ja det finns mycket interna konflikter helt uppenbart. Det man ser förmodligen bara ett skrap på ytan. Tufft att befinna sig i det läget att omgivningen internt och externt ger litet stöd.
 

Tomas E

Medlem
Nu verkar övriga fackförbund inom SAS tappa tålamodet med Svensk pilotförening..

"En konflikt har blossat upp mellan SAS fackförbund. Förbunden SAS Akademiker och SAS Ledargrupp, som representerar delar av flygbolagets anställda på marken, riktar kritik mot piloternas strejk i ett öppet brev. ”Piloternas åsikt, att det är de som upprepade gånger räddat företaget, är djupt provocerande”."

Källa: Konflikt mellan SAS fackförbund: ”Det måste bli en ändring” | SVT Nyheter
SAS-fackorganisationer uppmanar piloter: "Avbryt strejken" - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Det var intressant att se SPF bemöta detta på FB, inom ramen för sin egen världsbild: :confused:
"Nja. Det handlar alltså om två chefer på SAS som också råkar vara förtroendevalda som skrivit under på ett brev som troligtvis författats av desinformationschefen Karin Nyman. Det är inte någon officiell hållning från Akademikerna. Var försiktig med att ta allt som sägs som sanning."

Det är inte utan att man häpnar över SPF. Igen.
 
SAS-fackorganisationer uppmanar piloter: "Avbryt strejken" - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Det var intressant att se SPF bemöta detta på FB, inom ramen för sin egen världsbild: :confused:
"Nja. Det handlar alltså om två chefer på SAS som också råkar vara förtroendevalda som skrivit under på ett brev som troligtvis författats av desinformationschefen Karin Nyman. Det är inte någon officiell hållning från Akademikerna. Var försiktig med att ta allt som sägs som sanning."

Det är inte utan att man häpnar över SPF. Igen.
Ser inte något sådant inlägg på SPF:s Facebooksida nu, borttaget?
 
Toppen