Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Big Birger

Medlem
pilotföreningen har lagt ut lite info på sin facebooksida


I kommentarerna på våra tidigare inlägg om får vi en hel del frågor. Istället för att ge samma svar om och om igen i kommentarstrådarna tänkte vi försöka svara på de vanligaste frågorna här. Vi börjar med det som de flesta verkar ha svårt att ta till sig:

Fråga: Varför strejkar ni just nu när folk äntligen kan resa igen?
Svar: En strejk är inte något man planerar in i en kalender. En strejk är en naturlig fortsättning på en förhandling som brutit samman. Vi har förhandlat med SAS i nio månader och har kommit med generösa erbjudanden om försämrade villkor. SAS har under tiden kommit med löften för att sen dra tillbaka dem. Vi ser att SAS medvetet skjutit processen framför sig till sommaren. Troligtvis för att bli klara med sin ansökan om konkursskydd i USA. Anledningen till att vi inte kan låta det fortsätta i höst är att SAS meddelat att de har en plan att flytta våra jobb i höst, så då är det redan för sent. Tar vi inte fighten nu är vi arbetslösa i höst.

Fråga: Vad handlar strejken om egentligen?
Svar: Vi strejkar för att SAS vägrar att följa de avtal man tidigare tecknat. De kollegor som sades upp under pandemin har en avtalad rätt att få komma tillbaka när det åter uppstår behov av piloter. Nu finns behovet, men SAS väljer att istället starta interna bemanningsbolag för att kunna ta in nya piloter utifrån till mycket sämre villkor.
Vi strejkar också för rätten att få behålla våra jobb. Om SAS får fortsätta med sina planer kommer jobben att flyttas till de nya bemanningsbolagen och vi blir arbetslösa.
I ett större perspektiv handlar strejken om att försvara de principer som gäller alla arbetstagare i Sverige. (Eller som Frej skrev som kommentar till ett annat inlägg: ”Vill vi verkligen leva i ett land utan vettiga arbetsvillkor, anställningstrygghet eller rättigheter öht? Tråkigt att folk strandar, men att värna denna rättighet är faktiskt viktigare än dina semesterplaner.”)

Fråga: Hur länge tänker ni strejka?
Svar: Det vet vi inte. Strejken är så principiellt viktig för oss att vi står kvar i strejk till dess att SAS ger oss garantier för att de respekterar avtal och arbetsrättsliga principer. Vi har sträckt oss väldigt långt för att få ett slut på strejken, men SAS har hittills vägrat flytta sig.

Fråga: Hur stor strejkkassa har ni?
Svar: Svensk Pilotförening har ingen strejkkassa så under strejken får piloterna ingen ersättning men alla medlemmar uppmanas att ha två månadslöner på banken i reserv för detta ändamål.

Fråga: Har inte piloterna väldigt bra villkor redan?
Svar: Strejken handlar inte om att vi vill ha bättre villkor. Vi har tvärtom erbjudit kraftig försämrade villkor. De senaste 20 åren har vi inte fått en krona högre lön, men istället fått ge bort pensioner och jobba mer. I en jämförelse i Sverige har SAS piloter de sämsta villkoren av alla som flyger motsvarande flygplan. Jämför vi i ett internationellt perspektiv är vi bland de absolut billigaste i Europa. Vi har sagt till SAS att vi gärna tar samma avtal som våra konkurrenter, men det vill inte SAS eftersom det skulle bli dyrare.

Fråga: Strejkar SAS piloter ofta?
Svar: Vår VD har uttalat sig i media och påstått att vi strejkat 6 ggr på 12 år. Det är ren lögn. Vi har strejkat två gånger de senaste 20 åren: 2016 och 2019. Det är inte mer än andra yrkeskategorier och väldigt lite i ett internationellt perspektiv. Vi strejkar inte lättvindigt utan endast som en konsekvens av att en väldigt viktig princip ifrågasätts.

Fråga: Riskerar SAS att gå i konkurs på grund av er strejk?
Svar: Nej. Den faktiska kostnaden för exempelvis ersättningar till passagerare under strejken drabbar inte SAS. Eftersom SAS är medlemmar i Svenskt Näringsliv så står Svenskt Näringsliv för SAS kostnader. De har 15 miljarder i kassan, så det drabbar ingen fattig. SAS har dessutom - bara timmar in på strejken - ansökt om konkursskydd enligt Chapter 11 i USA. Det innebär att SAS är skyddade från konkurs. Den verkliga kostnaden för SAS är förlorat anseende och misstroende mot varumärket, men det lyckas de bra att ordna även utan en strejk.

Fråga: Varför säger ni inte bara upp er och byter arbetsgivare om ni är missnöjda?
Svar: Det är svårt att förstå sig på flygbranschen för en som inte har insikt. Det är mycket som inte är lika för piloter jämfört med andra yrkeskategorier. I flygbranschen har man något som kallas senioritetsprincipen. Det är en variant på sist in-först ut men också mycket mer. Om en pilot byter arbetsgivare får hen börja om i botten på lägsta lön och sämsta villkor. Man får inte tillgodoräkna sig tidigare erfarenhet. Inom många yrken kan man göra lönekarriär genom att byta arbetsgivare ibland. För piloter är det tvärtom.
(Eller som Åsa skrev i en kommentar: Attityden "passar det inte så kan man byta jobb" är verkligen att pissa på rättigheter som människor slitit för att anställda ska ha. Relationen arbetsgivare-anställd är inget jämlikt parförhållande baserat på passionerade känslor likt svenskens känslor inför att få flyga, det regleras genom avtal och avtal ska hållas ”)

Fråga: Ni säger att ni erbjudit er att jobba 60 timmar i veckan och slopa sommarsemestern. Det får man väl inte ens enligt lagen?
Svar: Piloter omfattas inte av den arbetstidslagstiftning som gäller andra arbetare i Sverige. Gränserna för piloters arbetstid finns i ett specifikt EU-direktiv som kallas FTL – Flight Time Limitations. Vi har erbjudit SAS att arbeta upp till lagens gräns, vilket innebär betydligt mer än vad andra arbetare i treskift i Sverige får göra.

Fråga: Hur påverkas flygsäkerheten?
Svar: När EU-reglerna FTL skrevs mötte de motstånd från flera läkare och psykologer som ansåg att det är problematiskt för såväl hälsan som för flygsäkerheten att jobba så mycket. I USA har man de senaste åren skärpt reglerna så att piloterna inte får jobba så mycket, eftersom det inträffat en rad haverier där trötthet misstänks vara en bidragande orsak. I tillägg till det kan vi hänvisa till en studie av Karolinska Institutet som visar att osäkra anställningsformer ger sämre flygsäkerhet. Vi på Svensk Pilotförening har passagerarnas och piloternas säkerhet för ögonen när vi försöker jobba mot orimliga krav från flygbolagen.

Aftonbladet Expressen SVT Nyheter LO Sverige TCO Unionen Svenska Transportarbetareförbundet TT Nyhetsbyrån Lag & Avtal
Tack för info, även om jag inte tror att de har riktigt torrt på fötterna kring alla fakta.

Piloterna verkar på riktigt tro att deras strejk inte riskerar hela bolagets existens. Det visste vi sedan tidigare. Jag tolkar det som att de är beredda att strejka tills de blir arbetslösa för att inte riskera att bli arbetslösa. Men om SAS skulle gå dem till mötes, så kommer de garanterat att bli arbetslösa.

Det finns bara 2 val. Bli arbetslös, eller anpassa sig till den nya verkligheten och nya moderna villkor.

Låt de piloter som vill strejka göra det, och erbjud de som vill flyga samma villkor som i SAS Connect. Förr eller senare kommer de som vill flyga att krypa till korset för att kunna fortsätta jobba som piloter, och de som inte kan acceptera moderna villkor blir arbetslösa eller får hitta på något annat att göra.
 
Fråga: Ni säger att ni erbjudit er att jobba 60 timmar i veckan och slopa sommarsemestern. Det får man väl inte ens enligt lagen?
Svar: Piloter omfattas inte av den arbetstidslagstiftning som gäller andra arbetare i Sverige. Gränserna för piloters arbetstid finns i ett specifikt EU-direktiv som kallas FTL – Flight Time Limitations. Vi har erbjudit SAS att arbeta upp till lagens gräns, vilket innebär betydligt mer än vad andra arbetare i treskift i Sverige får göra.
Den här förstår jag inte, en pilot får väl flyga max 999 timmar på ett år? De har erbjudit sig att jobba 60 timmar i veckan, det ger över 2500 timmar på ett år om man öknar bort semestern.

Det är ju när det blir såhär lite luddigt som gör att man ifrågasätter hela inlägget…
 

intuition

Medlem
Precis.
Det är möjligt att ett lyft tak från 47h till 60h i vissa fall skulle förenkla schemaläggningen och därmed öka nyttjandegraden, dvs positivt för arbetsgivaren.

Men de får det att låta som att 47,5 timmarsgränsen är den enda och att det är en stor uppoffring. Men skulle de enbart jobba 60-timmars veckor skulle andra regler begränsa deras arbete till 16 veckor om året.

Nästan så att jag blir lite sugen på det upplägget!
 
Precis.
Det är möjligt att ett lyft tak från 47h till 60h i vissa fall skulle förenkla schemaläggningen och därmed öka nyttjandegraden, dvs positivt för arbetsgivaren.

Men de får det att låta som att 47,5 timmarsgränsen är den enda och att det är en stor uppoffring. Men skulle de enbart jobba 60-timmars veckor skulle andra regler begränsa deras arbete till 16 veckor om året.

Nästan så att jag blir lite sugen på det upplägget!
Jag känner mig som en förlorare som jobbar 60 timmars veckor men inte har den övre gränsen på 16 veckor…

En annan sak som jag funderar över är punkten där de får frågan varför de måste strejka nu och svaret är att man väljer inte tidpunkt för en strejk. Men visst var det så att avtalet gick ut i april och det fanns väl farhågor att de skulle strejka över påsken, men de valde att skjuta på strejken till… tada, sommaren.
 

Mikael S

Medlem
Den här förstår jag inte, en pilot får väl flyga max 999 timmar på ett år? De har erbjudit sig att jobba 60 timmar i veckan, det ger över 2500 timmar på ett år om man öknar bort semestern.

Det är ju när det blir såhär lite luddigt som gör att man ifrågasätter hela inlägget…

Är väl rätt givet att de inte handlar om 60 timmar i veckan, varje vecka, hela året?

Utan att de i perioder, när efterfrågan är stor, kan schemaläggas till att jobba fler timmar, utan extra ersättning. De får sedan kompensation genom att jobba färre timmar i november eller nåt, när ingen annan vill vara ledig och resa.

Och kikar man på deras facebook så har de ju kört regelbundna manifestationer hos SAS, och utanför stortinget etc sen i oktober. Så har ju funnits ganska lång tid att lösa det hela innan semestrarna.
 
Är väl rätt givet att de inte handlar om 60 timmar i veckan, varje vecka, hela året?

Utan att de i perioder, när efterfrågan är stor, kan schemaläggas till att jobba fler timmar, utan extra ersättning. De får sedan kompensation genom att jobba färre timmar i november eller nåt, när ingen annan vill vara ledig och resa.

Och kikar man på deras facebook så har de ju kört regelbundna manifestationer hos SAS, och utanför stortinget etc sen i oktober. Så har ju funnits ganska lång tid att lösa det hela innan semestrarna.
Jag antar också att om de jobbar 60 timmar inte spenderar 60 timmar i luften, utan det finns andra uppgifter på marknivå som måste genomföras, och det är väl lufttimmar som det syftas på i dessa 999 timmarna.
 

fred80

Medlem
Nu verkar övriga fackförbund inom SAS tappa tålamodet med Svensk pilotförening..

"En konflikt har blossat upp mellan SAS fackförbund. Förbunden SAS Akademiker och SAS Ledargrupp, som representerar delar av flygbolagets anställda på marken, riktar kritik mot piloternas strejk i ett öppet brev. ”Piloternas åsikt, att det är de som upprepade gånger räddat företaget, är djupt provocerande”."

Källa: Konflikt mellan SAS fackförbund: ”Det måste bli en ändring” | SVT Nyheter
 

Johan F

Medlem
Nu verkar övriga fackförbund inom SAS tappa tålamodet med Svensk pilotförening..

"En konflikt har blossat upp mellan SAS fackförbund. Förbunden SAS Akademiker och SAS Ledargrupp, som representerar delar av flygbolagets anställda på marken, riktar kritik mot piloternas strejk i ett öppet brev. ”Piloternas åsikt, att det är de som upprepade gånger räddat företaget, är djupt provocerande”."

Källa: Konflikt mellan SAS fackförbund: ”Det måste bli en ändring” | SVT Nyheter

Tyder ju på att det är ’alla mot piloterna’ och att pilotfacket är snudd på illa omtyckt av övriga delar av bolaget
 
Är väl rätt givet att de inte handlar om 60 timmar i veckan, varje vecka, hela året?

Utan att de i perioder, när efterfrågan är stor, kan schemaläggas till att jobba fler timmar, utan extra ersättning. De får sedan kompensation genom att jobba färre timmar i november eller nåt, när ingen annan vill vara ledig och resa.

Och kikar man på deras facebook så har de ju kört regelbundna manifestationer hos SAS, och utanför stortinget etc sen i oktober. Så har ju funnits ganska lång tid att lösa det hela innan semestrarna.
Ja, såklart är det givet för oss, men det känns inte helt ärligt att inte nämna det i deras inlägg att det är just vad det handlar om. De hade ju kunnat svara att de får flyga max 999 timmar, men för SAS ligger den siffran betydligt lägre. De har gått med på att vissa veckor jobba 60 timmar, vilket gör att de kommer ha en längre sammanhängande ledighet någon annan gång.

Det ihop med att de hävdar att de inte valt tidpunkt gör att jag har väldigt svårt att ta deras inlägg på allvar. Ser man på andra yrkesgrupper inom SAS så verkar de ju mer hålla med mig än piloterna…
 
Toppen