Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Big Birger

Medlem
Jag har kommit fram till vad som är den svenska modellen på riktigt. Det är att andras olycka är mer värd en min egen lycka.

Det förklarar varför piloterna föredrar att SAS går i konkurs hellre än att de själva får behålla jobbet med sämre villkor.

Om jag kunde välja mellan att göra alla SAS-piloter som strejkar arbetslösa på direkten, och att bli av med alla mina hundratusentals EuroBonus-poäng, skulle jag välja att bli av med alla poängen. Direkt. Utan att blinka. :)
 

Tomas E

Medlem
Nu verkar övriga fackförbund inom SAS tappa tålamodet med Svensk pilotförening..

"En konflikt har blossat upp mellan SAS fackförbund. Förbunden SAS Akademiker och SAS Ledargrupp, som representerar delar av flygbolagets anställda på marken, riktar kritik mot piloternas strejk i ett öppet brev. ”Piloternas åsikt, att det är de som upprepade gånger räddat företaget, är djupt provocerande”."

Källa: Konflikt mellan SAS fackförbund: ”Det måste bli en ändring” | SVT Nyheter

Du får fortsätta missionera då andra fackförbund fortsatt håller med piloterna.

Fagforeninger raser mot SAS-ledelsen: – Helt uhørt og helt uten sidestykke – E24

Det där var ett norskt citat. Men finns det några uttalanden från andra svenska fackförbund? Jag kan inte påminna mig att jag sett några sympatiuttalanden från svenskt håll. Om det verkligen var så att strejken handlade om att rädda grundläggande principer i den svenska modellen (det normala begreppet om man inte pratar om SAS) borde det ju komma sådana uttalanden? SPF står ju som bekant utanför centralorganisationerna och samordnar sig inte med andra svenska fackförbund, så jag kan tänka mig att de inte står så högt i kurs.
 

Mikael S

Medlem
Det där var ett norskt citat. Men finns det några uttalanden från andra svenska fackförbund? Jag kan inte påminna mig att jag sett några sympatiuttalanden från svenskt håll. Om det verkligen var så att strejken handlade om att rädda grundläggande principer i den svenska modellen (det normala begreppet om man inte pratar om SAS) borde det ju komma sådana uttalanden? SPF står ju som bekant utanför centralorganisationerna och samordnar sig inte med andra svenska fackförbund, så jag kan tänka mig att de inte står så högt i kurs.

tror inte det är brukligt att fackförbunden kommenterar varandras konflikter eller för den delen avtal.
 

Mikael S

Medlem
Och hur drog du då denna slutsats: ?

Är det SPF-önsketänkande du återger?

Visa mig ngn annan konflikt där tex LO kritiserar Unionen eller liknande?
jag kan inte dra mig till minnes att det brukar ske, men visa mig gärna.

nja jag länkade väl till en artikel, där fackföreningar i Norge ondgjorde sig över långa avtal, eller?
 

Mikael S

Medlem
För övrigt, det där med att charterresenärer skulle undantas verkar funka sisådär. Ganska många flighter som inte blev av idag för Apollo.
 
Toppen