Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

varva77

Medlem
Svår sits för SAS ledning, först äska mer pengar samtidigt inser man att det inte är hållbart och man förbereder en rekonstruktion.
Dimman klarnar än mer och varför inte Sverige ville bevilja mer lån till SAS.
Man blir nyfiken på hur mycket info som undanhållits de mindre aktieägarna här...
Enligt min mening bör SAS aktien handels stoppas snarast.
Det börjar likna nåt av en härva och det skall bli mycket intressant/skrämmande/spännande att se vad som är kvar, om något, när saker eventuellt har stabiliserats. Riktigt högt spel och usel timing men antar att det inte finns någon annan väg. Tål att upprepas att det är oförlåtligt att man inte utnyttjade pandemin bättre.
 

Taggen

Medlem
Svår sits för SAS ledning, först äska mer pengar samtidigt inser man att det inte är hållbart och man förbereder en rekonstruktion.
Dimman klarnar än mer och varför inte Sverige ville bevilja mer lån till SAS.
Man blir nyfiken på hur mycket info som undanhållits de mindre aktieägarna här...
Enligt min mening bör SAS aktien handels stoppas snarast.
Varför då? Det är öppet mål om du blankar.
 
Sant men SAS ”passade på” att återanställa vissa (de med Airbus-rating*) i Connect och vissa återanställde man inte alls (de som saknade Airbus-rating*) trots att de hade återanställningsrätt.
Om återanställningsrätten ska ske i SAS Mainline eller även i Connect ska väl upp i domstol så småningom? Dock svårt att tro att det faller ut till SAS fördel då det skulle rubba hela den svenska arbetsmarknaden.

*en brasklapp för att det inte gäller exakt alla piloter med/utan Airbus-rating men en klar majoritet.

Det ska bli intressant att följa processen då SAS Connect förmellt är ett irländskt flygbolag med irländskt AOC som har den irländska luftfartsmyndigheten som tillsynsmyndighet.
 

Ricci

Medlem
Varför då? Det är öppet mål om du blankar.
Absolut, håller med :)!
Dock verkar det finnas många personer som redan räknat ut/ haft kunskap om deras CH-11 ansökan.
Med tanke på detta och OM de får CH-11 ansökan beviljad bör handeln stoppas tills dess.
 

Mr Basic

Medlem
Det ska bli intressant att följa processen då SAS Connect förmellt är ett irländskt flygbolag med irländskt AOC som har den irländska luftfartsmyndigheten som tillsynsmyndighet.
Håller med, mkt intressant även för övriga arbetsgivare/arbetstagare.
Sedan vet jag inte om det spelar ngn roll om Connect är irländskt eller svenskt/danskt/norskt, blir väl en ren arbetsrättslig prövning i respektive land.
Har arbetsgivaren uppfyllt återanställningsrätten genom att återanställa i annat bolag (med annat kollektivavtal) än där uppsägning skedde? :rolleyes:
 

Hvergang

Medlem
Vem skulle Låna till en blankning idag?

Menar du låna ut aktier till blankning?

Dels så är det ursprungsinställningen för kapitalförsäkring hos vissa mäklare, så en del lånar ut aktier utan att de vet om det.

Dessutom kan räntorna vara ruggigt höga. Exempelvis i oktober 2020 ska det enligt DI ha varit uppemot 495% ränta för att låna SAS-aktier. Enligt Fi är drygt 7% av SAS blankat i poster större än 0,5% (osäker på om de ändrat från att bara poster större än 0,5% räknas), men enligt artiklar från runt 20 juni var över 30% av kapitalet blankat i SAS. I så fall kan räntan mycket väl ha varit över 500%, för 30% av kapitalet blankat är otroligt mycket.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Swedestar

Medlem
vet ej. Är inte tillräckligt insatt.

men det verkar ju extremt viktigt för bägge parter, så viktigt att de tillåter strejken att pågå hellre än att ändra sin inställning.

Handlar väl i princip enbart om att effekten av strejker blir så mycket mindre om personalen inte är anställd i mainline. I dagsläget kan ju SAS bedriva en stor del av produktionen som ligger i dotterbolag trots att mainline strejkar.
Med produktionen uppdelad i dotterbolag kan man inte driva igenom sina krav som man hittills gjort.
 
Toppen