Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Sant men SAS ”passade på” att återanställa vissa (de med Airbus-rating*) i Connect och vissa återanställde man inte alls (de som saknade Airbus-rating*) trots att de hade återanställningsrätt.
Om återanställningsrätten ska ske i SAS Mainline eller även i Connect ska väl upp i domstol så småningom? Dock svårt att tro att det faller ut till SAS fördel då det skulle rubba hela den svenska arbetsmarknaden.

*en brasklapp för att det inte gäller exakt alla piloter med/utan Airbus-rating men en klar majoritet.
Ska bli intressant att se om SAS var "skyldiga" att återställa de som saknade de kvalifikationer som krävdes för att arbetet.
 
Ja de kan jag inte förneka, men så har inte skribenten formulerat sig. Låter kanske inte lika raljerande att säga "passade på och återanställde SAS-piloter till andra dotterbolag inom koncernen". :)
Å frågan är ju hur de andra ser på dessa kollegor som valt att starta på Connect, vilket de naturligtvis kunde tackat nej till.. Är nog mer infekterat detta internt så känns som det behöver rivas runt en del trots allt.
 
Ska bli intressant att se om SAS var "skyldiga" att återställa de som saknade de kvalifikationer som krävdes för att arbetet.
Vad jag förstått så anställde och utbildade man även andra piloter i Connect.

Å frågan är ju hur de andra ser på dessa kollegor som valt att starta på Connect, vilket de naturligtvis kunde tackat nej till.. Är nog mer infekterat detta internt så känns som det behöver rivas runt en del trots allt.
Ganska säker på att den gruppen piloter är starkt drivande i det som sker nu.

Edit. Alltså SPG-medlemmar som återanställdes i Connect (men sades upp från Mainline).
 
Vet vi ens om det sker några mer förhandlingar? Kan inte hitta något i gammelmedia och social media är tyvärr fylld med tyckande och dåligt frundad hittepå.
Upplever att norsk media bevakar detta bättre än svensk.
Iaf procentuellt sett fler artiklar/analyser om bolaget/utfallet jmf med snyftreportage om folk som blundat för strejkrisken och nu inte kommer hem.

Rekommenderar e24.no, nrk.no eller till och med (Norges svar på Aftonbladet) vg.no.
 
I gårdagens Studio Ett deltog pilotföreningens ordförande samt medlingsinstitutet generaldirektör Irene Wennemo.
Wennemo säger att parterna var väldigt nära varandra och bekräftar pilotföreningens uppfattning om att SAS i sista stund "flyttar målsnöret" för förhandlingarna. Hon menar att faktumet att SAS bedrivit både medling och förberedande av rekonstruktion samtidigt har försvårat förhandlingarna.
Intressant inslag som jag tycker ger antydan till att Wennemo lägger skuld på SAS att ett avtal inte kom på plats. Intervjuen med Wennemo börjar 1:06:09 in i avsnittet.
Studio Ett 5 juli 5 juli 2022 - Studio Ett | Sveriges Radio
 
Last edited:
I gårdagens Studio Ett deltog pilotföreningens ordförande samt medlingsinstitutet generaldirektör Irene Wennemo.
Wennemo säger att parterna var väldigt nära varandra och bekräftar pilotföreningens uppfattning om att SAS i sista stund "flyttar målsnöret" för förhandlingarna. Hon menar att faktumet att SAS bedrivit både medling och förberedande av rekonstruktion samtidigt har försvårat förhandlingarna.

Det är Bagdad Bob från SPF på den här nivån av att låtsas som om SAS inte har finansiella problem.
 
Last edited:
Svår sits för SAS ledning, först äska mer pengar samtidigt inser man att det inte är hållbart och man förbereder en rekonstruktion.
Dimman klarnar än mer och varför inte Sverige ville bevilja mer lån till SAS.
Man blir nyfiken på hur mycket info som undanhållits de mindre aktieägarna här...
Enligt min mening bör SAS aktien handels stoppas snarast.
 
Toppen