Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Ja men om SAS ska minska kostymen bör ju dessa ned också, fortfarande kanske 5% men 5% av en mindre utgiftskostym.

Sedan undrar jag vad denna siffran inkluderar, tar den med pensionsavsättningar, traktamenten, hotell o övriga omkostnader som SAS har för piloterna?
Ja den undrade jag också men är inte sugen på att grotta ner mig i årsredovisningar. Var hittar man den siffran och då inte hämtad från skvallerpress...

Ja men om SAS ska minska kostymen bör ju dessa ned också, fortfarande kanske 5% men 5% av en mindre utgiftskostym.

Sedan undrar jag vad denna siffran inkluderar, tar den med pensionsavsättningar, traktamenten, hotell o övriga omkostnader som SAS har för piloterna?

Vet ej.

kan inte ens läsa hela artikeln då jag inte har premium

"SAS i sin nuvarande form är borta inom några år" - Travel News

Pilotleder setter spørsmålstegn ved SAS-sjefens lønn på 12.5 millioner – VG Nå: Nyhetsdøgnet

Ja den undrade jag också men är inte sugen på att grotta ner mig i årsredovisningar. Var hittar man den siffran och då inte hämtad från skvallerpress...

Det står i årsredovisningen vad personalkostnaden är. Den redovisas sannolikt på samma vis som för andra företag.

Q4 2019 som är den sista före pandemin har en personalkostnad på cirka 25% av de totala kostnaderna. Det avser samtliga anställda.

Att säga upp folk pga arbetsbrist och sedan ha behov av att återanställa efteråt, men då göra ngn variant så att man kan välja vilka som ska få jobb och då till sämre villkor, är väl inte så det normalt ser ut på den svenska arbetsmarknaden.

kan man ju sparka alla var tredje år eller nåt, och helt kringgå turordningsregler, göra sig av med alla som fackliga, föräldralediga, sjuka etc och ständigt ha de som är villiga att jobba för lägst lön.

för övrigt står pilotlönerna bara för 5% av SAS utgifter.

Piloterna på SAS har rätt - arbetsgivaren har lurat dem - Travel News

Turordningsregler....dvs de som varit där längst, har fetast lön, gnäller mest, strejkar mest? Man kan ju också se det så att SAS helst vill återanställa personal som inte strejkar var och vartannat år utan kanske är nöjda med att få ett evt första pilotjobb och ta över efter äldre skaran.

Leker man dessutom med tanken att strejken kostar 93 miljoner / dag i 7 dagar den här gången också så kunde de nuvarande strejkande piloterna haft 740000kr mer per pilot att löneförhandla om. Istället konkar dom hellre bolaget än att få sina 3-6% ökning.

Ps:
Ska dock tillägga att jag har flera bekanta som flyger för SAS och som inte vill strejka men måste eftersom dom är anslutna. Dessa får ju tyvärr oförtjänt åka med på utskällningståget där resenärerna hoppas alla får sparken. De hade säkerligen kunnat tänka sig att flyga vidare med lite "sämre" villkor hellre än att söka sig till andra bolag som är en jäkla process både ekonomiskt och psykiskt.

Turordningsregler....dvs de som varit där längst, har fetast lön, gnäller mest, strejkar mest? Man kan ju också se det så att SAS helst vill återanställa personal som inte strejkar var och vartannat år utan kanske är nöjda med att få ett evt första pilotjobb och ta över efter äldre skaran.

Leker man dessutom med tanken att strejken kostar 93 miljoner / dag i 7 dagar den här gången också så kunde de nuvarande strejkande piloterna haft 740000kr mer per pilot att löneförhandla om. Istället konkar dom hellre bolaget än att få sina 3-6% ökning.
Ja de blir inträngda i ett hörn utan större konsekvenstänk sannolikt väldigt lite stöd från omgivningen denna gång och tydligen inte alltför lång utbildningsinsats jämfört med många andra yrken.

Jo ur arbetsgivarperspektiv är det ju lysande att kunna sparka folk på dagen, utan anledning, mer än att man hittade ngn som är villig att göra jobbet billigare.
inom flyget hittar du i perioder till och med folk som är villiga att betala för att jobba, så de kan bygga flygtid

Så säger inte emot dig där.

säger bara att det inte är så den svenska arbetsmarknaden normalt ser ut.

och denna gång är väl inte lönen en faktor som jag förstått det. Man accepterar försämringar i arbetstid och löner etc . Utan det är just att man vill jobba i moderbolaget där man inte kan komma överens.

Jo ur arbetsgivarperspektiv är det ju lysande att kunna sparka folk på dagen, utan anledning, mer än att man hittade ngn som är villig att göra jobbet billigare.
inom flyget hittar du i perioder till och med folk som är villiga att betala för att jobba, så de kan bygga flygtid

Så säger inte emot dig där.

säger bara att det inte är så den svenska arbetsmarknaden normalt ser ut.

och denna gång är väl inte lönen en faktor som jag förstått det. Man accepterar försämringar i arbetstid och löner etc . Utan det är just att man vill jobba i moderbolaget där man inte kan komma överens.
Ja men det är inte frågan nu och ingen blir varslad utan lön det är jag säker på. Vi har lagstöd för sådant om man är anställd i ett svenskt bolag Vet flera som fick så kallade erbjudanden vid pandemin och tyckte de var oförskämt bra och nappade och reser och hälsar på sina barn. Problemet kvarstår kostnaderna är inte i proportion till inkomsterna och skattebetalare i Sverige har betalat en ansenlig mängd pengar för att hålla SAS flytande. Andra bolag tex Lufthansa tjänar pengar så det måste inte heta Ryanair för att få ihop sin ekonomi,

Last edited:
Toppen