Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

intuition

Medlem
Där det man, ibland blir man ”hemmablind”. Nu skrev jag börsnoterade bolag, och jag gissar att där ser man i snitt högre löner än medeltalet men fortfarande var jag ute och cyklade.
Kan det vara, jag kan inte bryta statistiken på börsnotering eller ej. Men det är inte helt ologiskt att det skulle vara så, eftersom ett börsnoterat bolag ofta har en extremt stark koppling till resultatet. En kopplig som vi alla vet inte existerar i SAS.
 

ptotheg

Medlem
Jahapp. Då var det dags igen. Känner med Anko som gjort ett hästjobb med att försöka vända det sjunkande skeppet. Förstår hans frustration i att jaga investeringar när detta sker i peak säsong. Usch.

Har 4 flighter bokade (första 20/7 sista 3/8) under semestern - alla med det svenska bolaget tyvärr. Förhoppningsvis har det löst sig då.

Trist för alla er som påverkas nu i dagarna. Styrkekram!
 

Robert flysas

Moderator
Jahapp. Då var det dags igen. Känner med Anko som gjort ett hästjobb med att försöka vända det sjunkande skeppet. Förstår hans frustration i att jaga investeringar när detta sker i peak säsong. Usch.

Har 4 flighter bokade (första 20/7 sista 3/8) under semestern - alla med det svenska bolaget tyvärr. Förhoppningsvis har det löst sig då.

Trist för alla er som påverkas nu i dagarna. Styrkekram!

Absolut. Jag brukar alltid försvara SAS men inte när det kommer en strejk med de krav som ställs. Hoppas du kommer iväg på dina flighter.
 

NyfikenGrau

Medlem
Känner med Anko som gjort ett hästjobb med att försöka vända det sjunkande skeppet. Förstår hans frustration i att jaga investeringar när detta sker i peak säsong. Usch.

Ja. Det var dock lite befriande mitt i allt elände att se hans genuina och arga reaktion på pilotstrejken, vartenda ord från honom kändes verkligen ärligt. Blir alltid extra frustrerad när personer försöker linda in och släta över, när det är tillräckligt illa som det är från början..men inte Anko :)
 

Flyer722

Medlem
Visst, jämförelsen med en busschaufför kanske inte är rättvis, men samtidigt så vill jag nog ändå påstå att det inte är jättestor skillnad i att man faktiskt ansvarar för andra människors väl och ve.

Det sker dessutom betydligt fler bussolyckor än flygolyckor. Och det beror inte på piloternas oerhörda skicklighet utan snarare på att det är säkrare att flyga och att mycket faktiskt sköter sig själv.

Först säger du att jämförelsen inte är rättvis, sen fortsätter du med argumentation om varför den är rättvis? Hur ska du ha det?

En busschaffis kan bara köra av vägen om något strular. Inte samma med flyget va?
 
Jahapp. Då var det dags igen. Känner med Anko som gjort ett hästjobb med att försöka vända det sjunkande skeppet. Förstår hans frustration i att jaga investeringar när detta sker i peak säsong

Håller med. Skolboksexempel i egoism av SPF.
Undrar hur vad övriga SAS-anställda känner inför konflikten? Och hur stämningen kommer vara i bolaget, om SAS nu överlever?

Ang rekonstruktion, hur ser bolagsstrukturen ut?
Säg att SAS main konkar, kan/kommer Link/Connect dras med eller lever de vidare under SAS-flagg? Alternativt under annat namn?
 
Först säger du att jämförelsen inte är rättvis, sen fortsätter du med argumentation om varför den är rättvis? Hur ska du ha det?

En busschaffis kan bara köra av vägen om något strular. Inte samma med flyget va?

Det var någon som inte tyckte att det var en rättvis jämförelse, som jag refererade till, men jag sa aldrig att det var min åsikt, utan jag tycker att det finns likheter, vilket jag då beskriver.

Visst är det tur att busschauffören kan svänga av vägen om det strular eftersom det strular betydligt oftare med bussar än med flygplan.
Och det är just det jag menar, det är mer riskfyllt att köra/åka buss. Du har ju inte fri väg och säkerhetsavstånd till omgivningen och övrig trafik, och precis som @Canadien skriver så kräver framförandet av en buss betydligt mer aktivitet av chauffören än vad som krävs av piloterna. Det har de ju själva dokumenterar på olika sätt i sociala medier.
 

dino_81

Medlem
Hur länge räcker piloternas strejkkassa? Någon som vill stötta?

D1EF7BA2-18D8-473A-A285-9BE938480479.jpeg
 
Toppen