Lyssnade precis på radion och hörde en intervju med den kommunikationsansvarige.
Jag fick intrycket att man från ledningens sida faktiskt inte ser något annat alternativ än att implementera SAS Forward.
Hon sa att alla har bidragit till SAS Forward, utom piloterna. Om det stämmer så är det ju skandal.
Jag tycker att övriga fackförbund borde gå ut och fördöma piloternas agerande. Det är ju inte så att man har svältlöner i de andra SASbolagen, utan snarare lite mer rimliga löner. Om jag ska vara riktigt ärlig så förstår jag inte riktigt vad det är som gör att piloterna förtjänar 140 000 kronor i månaden.
Flera av de äldre piloterna har väl dessutom en bakgrund i flygvapnet så de har väl inte ens studieskulder.
Visst, jämförelsen med en busschaufför kanske inte är rättvis, men samtidigt så vill jag nog ändå påstå att det inte är jättestor skillnad i att man faktiskt ansvarar för andra människors väl och ve.
Det sker dessutom betydligt fler bussolyckor än flygolyckor. Och det beror inte på piloternas oerhörda skicklighet utan snarare på att det är säkrare att flyga och att mycket faktiskt sköter sig själv.