Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Hade de uppsagda första tjing när det var dags att återanställa till Connect ? Isåfall kan jag hålla med dig.
Nej, de fick söka som alla andra, men många piloter hade inte tillräckligt med flygtimmar på A320 för att möta kraven som fanns i connect. Om jag kommer ihåg rätt var det krav på 1000h flygtid med A320 som minimum.
 
Jag trodde att CC lockoutade från och med imorgon, men fick höra att det först den 11:e juli.
Rätt många dagar som då CC (Scandinavia) kommer vara en stor kostnad för SAS.
Kan detta verkligen vara sant?
 
Då har jag antagligen fel uppfattning vad en chef tjänar mot vad en pilot tjänar. Tänker en senior mellanchef ligger upp mot 90k-100k i månaden.
....
Det har du nog.

Nu stod det inte "senior" i inlägget du refererade till. Men om vi tar SACO lönestatistik för mellanchefer (=chef över andra chefer) i privat sektor med 20-24 års arbetslivserfarenhet efter sin examen så är medellönen 75 900.
Pratar vi 10 års erfarenhet och examen är lönen i snitt 51 000.
 
Det har du nog.

Nu stod det inte "senior" i inlägget du refererade till. Men om vi tar SACO lönestatistik för mellanchefer (=chef över andra chefer) i privat sektor med 20-24 års arbetslivserfarenhet efter sin examen så är medellönen 75 900.
Pratar vi 10 års erfarenhet och examen är lönen i snitt 51 000.
Där det man, ibland blir man ”hemmablind”. Nu skrev jag börsnoterade bolag, och jag gissar att där ser man i snitt högre löner än medeltalet men fortfarande var jag ute och cyklade.
 
Att kalla piloter för bussförare är inte ett dugg seriöst. Milsvid skillnad i utbildningskrav och ansvar.
Airbusdrivers är ett bättre ord kanske :) Sedan har vanliga landbusdrivers också ansvar för rätt många passagerare, dessutom är de ensamma och kan inte bestämma när de ska gå på toaletten, samt kan inte sätta på autopiloten efter 15 minuters jobb.
 
Lyssnade precis på radion och hörde en intervju med den kommunikationsansvarige.
Jag fick intrycket att man från ledningens sida faktiskt inte ser något annat alternativ än att implementera SAS Forward.
Hon sa att alla har bidragit till SAS Forward, utom piloterna. Om det stämmer så är det ju skandal.

Jag tycker att övriga fackförbund borde gå ut och fördöma piloternas agerande. Det är ju inte så att man har svältlöner i de andra SASbolagen, utan snarare lite mer rimliga löner. Om jag ska vara riktigt ärlig så förstår jag inte riktigt vad det är som gör att piloterna förtjänar 140 000 kronor i månaden.

Flera av de äldre piloterna har väl dessutom en bakgrund i flygvapnet så de har väl inte ens studieskulder.

Visst, jämförelsen med en busschaufför kanske inte är rättvis, men samtidigt så vill jag nog ändå påstå att det inte är jättestor skillnad i att man faktiskt ansvarar för andra människors väl och ve.

Det sker dessutom betydligt fler bussolyckor än flygolyckor. Och det beror inte på piloternas oerhörda skicklighet utan snarare på att det är säkrare att flyga och att mycket faktiskt sköter sig själv.
 
Har det inte kommit något hur de tänkt att gå vidare? Jag hoppas verkligen att ledningen har något ess eller en plan B de kan sätta i verket…
 
Toppen