Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Baserar du detta på 1 flygning?
Jag flyger 2 ggr/vecka just nu och noterar ingen försämring. Däremot har väl sas sagt att de arbetar med waste reduktion aktivt i ett led med att få ner miljöpåverkan.
Låter som du hade en otursflight.
Och i Plus på shorthaul är det inga alternativ vad gäller Kuben (de har inte lax och kyckling , utan en av dem). Däremot står det dig fritt i Plus att välja från övriga menyn. Vilket jag själv oftast gör så dessa kuber är för glammig mat i mitt tycke och smak :)

Nog har jag fått handduk för att göra rent mig och även servett. Dock får de gärna skippa båda om det bidrar till miljön ytterligare
Är Diamant nej fick inget annat och överlevde.

Ovanligt märkligt att använda lax som ett argument för neddragen servicenivå- och kostnad.
Om jag hade serverats an låda med lax hade jag sett det som en höjning av servicenivån, eftersom jag alltid får låda med oätlig kycklingkorv och obegripliga röror, med eller utan krisp.
Jag kan bara tycka att 15 PAX i plus 4 laxlådor och resten till svinn gissar jag. Självklart kostsamt om de ska ha dubbel uppsättning. Hade uppskattat om det trots allt fanns lax och kyckling men överlever. Åker oftare i - nu just av detta skäl. Att på ingen av mina senaste delades servetten ut. Överlever det också även om jag tycker det varit rätt skönt att få torka av händerna ordentligt

Jag väntar fortfarande på att få mellanskillnaden till min ombokade biljett utbetald. Någon som vet hur lång tid det brukar ta efter att man fått mailet om att dom skickat det vidare?
"We would like to inform you that we have forwarded your request to our refund team to process your refund for your unused SAS ticket. We request you to wait for this. As soon as we will get the response from our refund team, we will reimburse the price difference between your new transportation and your original unused SAS ticket."
Jag har fått en tydlig uppfattning att det är manuella steg involverade i i princip alla typer av refunds utom de som görs inom 24-timmar av en bokning. D som jobbar med det lär vara hyfsat överbelastade efter strejken...

Jag har fått en tydlig uppfattning att det är manuella steg involverade i i princip alla typer av refunds utom de som görs inom 24-timmar av en bokning. D som jobbar med det lär vara hyfsat överbelastade efter strejken...
Läste här någonstans att de hade 12000 ärenden och jag gissar sommaren kommer i vägen och laddar på lite extra utöver dessutom med personer som öppnar dörrar på plan osv :). När jag landade så kom väskor huller om buller och min var borta. Händer extremt sällan normalt måste jag nog tillstå. Semesterpersonalsfeeling på den.

Åkte en bonusresa till Bali under pilotstrejken och mitt sista leg på hemvägen var med SAS ARN-GOT på, hela resan var bokad i business. Vårt flyg var inställt som skulle avgå runt 12 tiden och fick ett SMS att de bokade om oss till 18 tiden. Då jag var tvungen att vara i Göteborg vid tvåtiden för ett viktigt möte, fick vi helt enkelt ta ett tåg istället och avbokade den flighten, såg sen på kvällen att inte ens 18 flyget åkte.
Vi pratade med kundtjänst och de sa att vi skulle fylla i på SAS hemsida för att få refund på resan, vilket jag gjorde.
B
Men vad gäller då vid en bonusresa?
Vi har nu fått tillbaka 35 kr i skatter/ pers men inga Eurobonuspoäng tillbaka.
Jag bryr mig inte så mycket om tågbiljetterna som bara kostade några hundra
och tycker det var konstigt att vi inte fick några eurobonuspoäng tillbaka.
Min resa kostade trots allt 165000 poäng för två, med AMEX Voucher
Nån som vet om jag har rätt att få tillbaka några poäng?

Åkte en bonusresa till Bali under pilotstrejken och mitt sista leg på hemvägen var med SAS ARN-GOT på, hela resan var bokad i business. Vårt flyg var inställt som skulle avgå runt 12 tiden och fick ett SMS att de bokade om oss till 18 tiden. Då jag var tvungen att vara i Göteborg vid tvåtiden för ett viktigt möte, fick vi helt enkelt ta ett tåg istället och avbokade den flighten, såg sen på kvällen att inte ens 18 flyget åkte.
Vi pratade med kundtjänst och de sa att vi skulle fylla i på SAS hemsida för att få refund på resan, vilket jag gjorde.
B
Men vad gäller då vid en bonusresa?
Vi har nu fått tillbaka 35 kr i skatter/ pers men inga Eurobonuspoäng tillbaka.
Jag bryr mig inte så mycket om tågbiljetterna som bara kostade några hundra
och tycker det var konstigt att vi inte fick några eurobonuspoäng tillbaka.
Min resa kostade trots allt 165000 poäng för två, med AMEX Voucher
Nån som vet om jag har rätt att få tillbaka några poäng?

Hade dina poäng gått ut?

Priset i poäng är väl exakt samma från Göteborg och från Stockholm i det här fallet. Det kommer de garanterat att hävda åtminstone.

En av nackdelarna i sådana här situationer är just hur bonusresornas pris är konstruerade. När man bokar kan man ofta dra fördel av det, men när det strular kan det vara värre.

Tyvärr tror jag det blir väldigt svårt att argumentera för att få tillbaka delar av poängen. Möjligen något litet symboliskt plåster på såren, men just med tanke på strejken är det nog svårt.

Sas hävdar ju också att de inte ska betala eu ersättning. Går du efter den måste du antingen ta dem till domstol eller vänta på att någon annan gör det.

Däremot borde du såklart få ersättning för tåget.

Hade dina poäng gått ut?
Nej, mina poäng hade ej gått ut.
Priset i poäng är väl exakt samma från Göteborg och från Stockholm i det här fallet. Det kommer de garanterat att hävda åtminstone.

En av nackdelarna i sådana här situationer är just hur bonusresornas pris är konstruerade. När man bokar kan man ofta dra fördel av det, men när det strular kan det vara värre.

Tyvärr tror jag det blir väldigt svårt att argumentera för att få tillbaka delar av poängen. Möjligen något litet symboliskt plåster på såren, men just med tanke på strejken är det nog svårt.

Sas hävdar ju också att de inte ska betala eu ersättning. Går du efter den måste du antingen ta dem till domstol eller vänta på att någon annan gör det.

Däremot borde du såklart få ersättning för tåget.
Misstänker att det blir svårt att få nåt....bryr mig egentligen inte så mycket om tåg pengarna.
Men man kan tycka att man borde fått minst 10000 poäng per person iallafall. Var ju trots allt i business

Men man kan tycka att man borde fått minst 10000 poäng per person iallafall. Var ju trots allt i business

Håller nog inte riktigt med här - även om de flesta här på forumet vet att jag gillar kompensationspoäng.

Som @mha321 skriver så är poängkostnaden densamma i Business Bali-Stockholm som Bali-Göteborg.
Jag tycker du tänker fel, som vill kräva poäng istället för utgifter betalda. Speciellt när du har tackat nej till SAS alternativa förslag om en flight senare, och sedan valt att boka med tåg istället. SAS skriver ju själv att de täcker dina tågutgifter etc, men du verkar inte ens vilja ha det?

Antingen så begär du pengar för dina utlägg alternativt så skippar du det helt. Förstår verkligen inte varför du ska få "minst 10 000 poäng per person", och speciellt inte pga "Var ju trots allt i business".

Vill du ha kompensation enligt EU261/2004 så får du nog vara beredd att ta det till domstol, som redan också nämnts här. Dock så verkar SAS jurister riktigt förberedda, baserat på vad vi tidigare har läst i denna tråden några inlägg uppåt.

Håller nog inte riktigt med här - även om de flesta här på forumet vet att jag gillar kompensationspoäng.

Som @mha321 skriver så är poängkostnaden densamma i Business Bali-Stockholm som Bali-Göteborg.
Jag tycker du tänker fel, som vill kräva poäng istället för utgifter betalda. Speciellt när du har tackat nej till SAS alternativa förslag om en flight senare, och sedan valt att boka med tåg istället. SAS skriver ju själv att de täcker dina tågutgifter etc, men du verkar inte ens vilja ha det?

Antingen så begär du pengar för dina utlägg alternativt så skippar du det helt. Förstår verkligen inte varför du ska få "minst 10 000 poäng per person", och speciellt inte pga "Var ju trots allt i business".

Vill du ha kompensation enligt EU261/2004 så får du nog vara beredd att ta det till domstol, som redan också nämnts här. Dock så verkar SAS jurister riktigt förberedda, baserat på vad vi tidigare har läst i denna tråden några inlägg uppåt.
Du fick mig att tänka om, tack för det :) Förstår lite bättre nu och du har nog helt rätt.
Undrar varför de betalade mig skatt tillbaka, det kunde de ju ha skippat också då.

Toppen