Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

mha321

Medlem
Visst finns det en poäng i artikeln nedan att man säger: Vi tjänar sämre än Norweigan & Ryanair (filmen som länkades tidigare, utan att jag har koll på hur deras villkor då ser ut som kan vara väsentligt mycket tuffare eller annorlunda/inte jämförbara) och vi jämför oss med Europa men ta inte in Europapiloter i vårt stall.
Ni har hög lön och bra villkor – sluta strejka
Tja. SAS som bolag är ju väldigt inkonsekventa mot oss som passagerare. Inte så konstigt att piloterna är inkonsekventa också, det följer ju mönstret. Frågan är vem som var först :)
 

palmen

Moderator
Visst finns det en poäng i artikeln nedan att man säger: Vi tjänar sämre än Norweigan & Ryanair (filmen som länkades tidigare, utan att jag har koll på hur deras villkor då ser ut som kan vara väsentligt mycket tuffare eller annorlunda/inte jämförbara) och vi jämför oss med Europa men ta inte in Europapiloter i vårt stall.
Ni har hög lön och bra villkor – sluta strejka
Bra artikel tycker jag som sammanfattar mycket av det som vi utanför tänker.
 
Ja agenten tycker att man skall kräva det - bryr mig inte avsevärt ang. att jag får åka bakom gardinen. Men jag vill ha mina EB-baspoäng (ffa till sambon som kvalar upp till EBG i sommar). Men som jag förstår det borde jag kunna kräva dem när jag kommer hem enl.
"Poäng för inställda flygningar: Om du ofrivilligt flyttas från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel kan du begära dina poäng för den ursprungliga resplanen. Kontakta medlemsservice."
Källa: Poängtabeller | SAS

För lounge har jag både PP och Pontus, så klarar mig fint och det räcker med 1 väska för 5 dagar

På den sidan du länkar till hittar jag inte den texten du citerar.
Letar jag för dåligt eller?
 

M.K

Medlem
En drastisk möjlighet är faktiskt att «börja om» för SAS nu. Köra en Ronald Reagan. De har underentreprenörerna och SAIL samtidigt som många nya maskiner är på väg och kan registreras direkt på annat bolag. SAS har inte ekonomi för 13% till alla som det ju blir om piloterna får igenom sitt så det kommer ändå inte hända. Piloterna vägrar dessutom förhandling.

När kommer nästa NEO? Blir ett gäng i år och varje maskin hjälper i detta läge. En långsam återgång mot gamla kapaciteten.

En nyemmission för att hjälpa nya SAS efter strejken är helt klart fullt genomförbar är jag säker på. Ett nytt SAS där ledning, anställda och ägare kommer överens med varandra efter dagens förutsättningar på denna marknad.
 
Last edited:

Vera

Medlem
En drastisk möjlighet är faktiskt att «börja om» för SAS nu. Köra en Ronald Reagan. De har underentreprenörerna och SAIL samtidigt som många nya maskiner är på väg och kan registreras direkt på annat bolag. SAS har inte ekonomi för 13% till alla som det ju blir om piloterna får igenom sitt så det kommer ändå inte hända. Piloterna vägrar dessutom förhandling.

När kommer nästa NEO? Blir ett gäng i år och varje maskin hjälper i detta läge. En långsam återgång mot gamla kapaciteten.

En nyemmission för att hjälpa nya SAS efter strejken är helt klart fullt genomförbar är jag säker på. Ett nytt SAS där ledning, anställda och ägare kommer överens med varandra efter dagens förutsättningar på denna marknad.
Ja jag skulle tänka så flytta nya maskiner till andra org nr omstrukturera. De måste räkna och planera för alternativ. Det blir inte friskt som det är nu. Kommer ställa till elände i stora portioner men där är vi ju redan nu så... Jag tror inte livet på Ryan och Norweigan är lättare mindre helger eller så, snarare fler. Marknaden ser annorlunda ut. Dessutom tror jag inte SAS piloter är helsugna att byta till Ryanair kostym. Jag har också förstått att Ryan -åtminstone tidigare har ett system där de yngre betalar halva sin lön till de äldre för att få äldre ta med unga piloter och skaffa organisk tillväxt på det viset. Att de också avlönas av airtime.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
50 nya Neos närmaste åren så möjligheten finns om detta drar ut på tiden. I dagens SAS är ju dessutom alla missnöjda. Vi ägare har betalat och betalat i många år med alla nyemmisioner och noll i utdelning på vårt investerade kapital. Piloterna och CC får jobba mer för mindre vilket såklart är irriterande oavsett lönenivå. Därav missnöjet med sin arbetsplats.

Ledningen är också missnöjd pga den hårda konkurrensen och den ständiga lösamhetsjakten där strejker, vulkanutbrott och mycket annat enkelt kan ge röda siffror för helåret samtidigt som investeringsbehovet är stort.

Nya SAS har absolut förutsättningar att lyckas med ny motiverad personal, ledning och ägare och en produkt som faktiskt tilltalar många kunder.
 
Last edited:
50 nya Neos närmaste åren så möjligheten finns om detta drar ut på tiden. I dagens SAS är ju dessutom alla missnöjda. Vi ägare har betalat och betalat i många år med alla nyemmisioner och noll i utdelning på vårt investerade kapital. Piloterna och CC får jobba mer för mindre vilket såklart är irriterande oavsett lönenivå. Därav missnöjet med sin arbetsplats.

Ledningen är också missnöjd pga den hårda konkurrensen och den ständiga lösamhetsjakten där strejker, vulkanutbrott och mycket annat enkelt kan ge röda siffror för helåret samtidigt som investeringsbehovet är stort.
Du glömde oss resenärer som är sura på försämringar i poängintjäning och bonusprogram
 
Toppen