Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

srg

Medlem
Är bokad på SK531 imorgon ARN-LHR med SAS Irland.. fick precis ett SMS av SAS och innan jag lyckades läsa korrekt vad det stod så var pulsen hög, men det bekräftade att SK531 *inte* är påverkad av strejken och kommer att gå som vanligt även imorgon.

Med risk för OT, men hur kommer det sig att så många piloter är fackligt anslutna? Sjuk siffra minst sagt.

Om det finns starka inlåsningseffekter så blir det lite rimligare. Om inte piloterna (och annan personal?) kan byta arbetsgivare på ett rimligt vis faller ju de vanliga marknadseffekterna som håller jämnvikt. Då kan jag förstå att förhållandet mellan en enskild anställd och arbetsgivaren blir skevt, och (stridbara) fack måste bli ganska lockande.

Doctor-X

Medlem
Är det verkligen rimligt att SAS inte bokar om en från SAS PLUS till Business med Lufthansa?
Blev ombokad från ARN-NCE, bokningsklass A, SAS till
ARN-FRA-NCE, bokningsklass H, Lufthansa.

Man har betalat för en premiumprodukt och får basprodukten.

FF#1

Medlem
Är det verkligen rimligt att SAS inte bokar om en från SAS PLUS till Business med Lufthansa?

Det är normalt, plus är en uppsminkad ekonomiprodukt. Vid normala omständigheter så utgår EG261 kompensation för sådan nedgradering

Vera

Medlem

Jag tror i detta läge man får vara ganska glad om man kommer dit man ska och du kan säkert claima mellanskillnaden. Det skulle jag verkligen inte hetsa upp mig om alls i detta mycket extrema läge.

mha321

Medlem

Det är säkert något man kan tjafsa om. Strikt taget så är SAS Plus "premium economy" och lufthansa har inte "premium economy". Och det är ju definitivt inte lika premium som Business.

Frågan är hur rakt det mappas-- om man är bokad i en av de dyrare Plus-klasserna, hamnar man i business då?

Men man borde kunna begära kompensation för nedgradering enligt EU-regler. Däremot lär man garanterat få tjafsa en hel del, de kommer inte släppa till det enkelt.

Doctor-X

Medlem
Ja agenten tycker att man skall kräva det - bryr mig inte avsevärt ang. att jag får åka bakom gardinen. Men jag vill ha mina EB-baspoäng (ffa till sambon som kvalar upp till EBG i sommar). Men som jag förstår det borde jag kunna kräva dem när jag kommer hem enl.
"Poäng för inställda flygningar: Om du ofrivilligt flyttas från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel kan du begära dina poäng för den ursprungliga resplanen. Kontakta medlemsservice."
Källa: Poängtabeller | SAS

För lounge har jag både PP och Pontus, så klarar mig fint och det räcker med 1 väska för 5 dagar

Hachans

Medlem
Det är säkert något man kan tjafsa om. Strikt taget så är SAS Plus "premium economy" och lufthansa har inte "premium economy". Och det är ju definitivt inte lika premium som Business.

Frågan är hur rakt det mappas-- om man är bokad i en av de dyrare Plus-klasserna, hamnar man i business då?

Men man borde kunna begära kompensation för nedgradering enligt EU-regler. Däremot lär man garanterat få tjafsa en hel del, de kommer inte släppa till det enkelt.

Att det är en nedgradering är det inget snack om. Det ska ersättas.

Däremot är det inte så konstigt att man blir ombokad ditt eko, även om jag inte heller gillar det.

• Gilla
Reactions: Gus

Alf

Medlem
Allt hade varit mycket bättre och enklare om SAS inte haft denna halvdåliga Plus produkt utan en vanlig business som övriga flygbolag.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen