Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Väldigt lång tråd så det har säkert tagits upp redan men jag sitter just nu i Montenegro med familjen och känner mig något stressad över strejken... har inte varit drabbad tidigare så är grön i gamet när det gäller strejk o ens rättigheter...
har planerad hemresa på onsdag och så snabbt lär strejken knappast vara över...
SAS har inte hört av sig än och antar att ombokning inte är aktuell innan flyget faktiskt är inställt?
SAS kommer boka om mig om det går/finns plats?
Om hemresan blir senare än vad vi har bokat så utgår ersättning för hotell, mat etc?
När brukar SAS hör av sig? Vi ska nämligen byta hotell imorgon då vår flight blev ombokad i början på juni...

Den här flyg upplevelsen har varit allt annat än rolig men lite väl spännande kanske...

Tack
Är ni i Tivat eller Kotor? Tips är att om ni inte kan bli ombokade därifrån så är det ganska smidigt att åka buss till Dubrovniks flygplats, och flyga hem via Zagreb istället.
 

airac

Medlem
Japp! SAS kundtjänst samt en vän som jobbar på SAS på LAX har confirmed! SK932 kommer att gå idag den 4 juli.

däremot är CPH-ARN antagligen cancelled sa kundtjänst. Har bokat SJ som backup då andra alternativet var en tre stop flygtur..eller att boka om hela rutten med Lufthansa ekonomi men har business så det kändes inte värt just nu. På kundtjänst sa hon också att det mycket väl kan ha kommit till nya lösningar när vi väl lansarna Köpenhamn
Några få turer CPH-ARN v.v. (och hela huvudstadstrianglen) flygs av andra än SAS mainline. Min erfarenhet från förra strejken är att det kan öppna upp säte på fullbokade avgångar med kort varsel. Många med anslutningar som blir ombokade och inte dyker upp. Tillgång är en minutsfråga, så det kan mycket väl lösa sig, eller inte alls. Kollade i ExpertFlyer. Imorgon är det bara SAS som flyger CPH-ARN, på onsdag finns det dock en avgång med Cityjet.

Edit: noterade nu när jag studerade lite mer på infon i ExpertFlyer, det ser ut som att SAS har nollat inventory på alla egna CPH-ARN avgångar veckan ut, även om dem inte har inställt alla flighter än (då skulle de visas som cancelled istället). Flyg med Connect, XFly och Cityjet har förhållande viss god tillgänglighet.

Edit 2: snabba ryck, nu är alla tisdagsflyg CPH-ARN inställda enligt Expertflyer.
 
Last edited:

erixon

Medlem
Vi är i Budva just nu men åker till Kotor imorgon förmiddag för den sista(?) natten. Tack för tipset! Tivat flygplats kändes inte direkt välbesökt så Dubrovnik är säkert ett säkrare kort
 

henke12

Medlem
Märkligt att SK932 går..
Någon som vet eller kan gissa varför?
Flyt att det är 2(3?) piloter som inte är fackanslutna?
 

Berglund

Medlem
Märkligt att SK932 går..
Nej, man enades om att de piloter som är på utebas börjar sin strejk när de kommit hem. Så de flyger hem personal och flygmaskiner. Ändå på det hela taget väldigt rimligt. Besättningen har väl ofta bara packning för några få dagar, de uppskattar nog att komma hem till familjerna istället för att bli fast på någon utebas, någonstans. Visst finns kanske olika fina vinstlotter som någon kunde tänkt sig fastna på men de flesta som har familjer vill nog hem. Då är det rimligt och på ett sätt ganska mänskligt att jobba några timmar till och avsluta på hemmaplan.
 

airac

Medlem
Kollade lite på huvudstadstrianglen. Just ARN-CPH blir riktigt jobbigt att ta sig emellan. Noterade redan tidigare idag att tågen på södra stambanan har väldigt hög bokningstryck. Till/från OSL finns Norwegian, Flyr, Ethopian, Wideroe utöver Xfly/Cityjet/Connect.

Edit: bl.a. Finnair har nollat i reserveringssystemet kommande veckan för CPH-ARN... någon som inte tror de får betalt?
 

henke12

Medlem
Nej, man enades om att de piloter som är på utebas börjar sin strejk när de kommit hem. Så de flyger hem personal och flygmaskiner. Ändå på det hela taget väldigt rimligt. Besättningen har väl ofta bara packning för några få dagar, de uppskattar nog att komma hem till familjerna istället för att bli fast på någon utebas, någonstans. Visst finns kanske olika fina vinstlotter som någon kunde tänkt sig fastna på men de flesta som har familjer vill nog hem. Då är det rimligt och på ett sätt ganska mänskligt att jobba några timmar till och avsluta på hemmaplan.

låter rimligt! Jag har för lite erfarenhet(tack och lov) av strejker
 
Någon som vet om "återbetalning" innebär att man får hela resan återbetald? Även returresan som, rent teoretiskt, inte löper risk att bli inställd då den infaller om 2 veckor? Vill kunna flyga alternativa rutter.
 
Toppen