Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Har en resa ARN-CPH-KEF imorgon. ARN-CPH är inställd och inte fått någon alternativ resa. Dock ser det ut nu som att CPH-KEF kommer gå som planerat (SAS Connect). Fungerar det att på egen hand ta sig till Köpenhamn och ansluta där eller är risken att det blir problem med vid incheckning?

Suttit i telefonkö flertalet timmar för at slutligen bli bortkopplad.
SAS borde kunna boka om dig med Icelandair direkt ARN-KEF.
 

palmen

Moderator
Ska till AGP 6/7. Pratat med SAS om rerouting med annat *A, ser dock mörkt ut. Kan jag fixa egna biljetter om SAS ställer in för att komma fram samma dag som SAS-flyget skulle avgått och sedan kräva SAS på mellanskillnaden även om jag hade köpt biljetterna för bonuspoäng?
Då måste ju först ge sas möjligheten att boka om dig, går inte bara köpa ny biljett och kräva mellanskillnad. Mycket möjligt att sas kan boka om dig till något likvärdigt och då kommre du inte ha rätt till någon ersättning för egen köpt biljett.
 

johannesa

Medlem
Vad gäller egentligen när man som jag bokat endast en flygstol via Apollo på en flygning som ska utföras av SAS. Om flyget ställs in och Apollo inte lyckas fixa ett ersättningsflyg, gäller vanliga EU-regler? Vänder jag mig till Apollo då? På Apollos informationssida står bara att de då betalar tillbaka kostnaden för resan. Stämmer det?
 

JAM(1)777

Medlem
Då måste ju först ge sas möjligheten att boka om dig, går inte bara köpa ny biljett och kräva mellanskillnad. Mycket möjligt att sas kan boka om dig till något likvärdigt och då kommre du inte ha rätt till någon ersättning för egen köpt biljett.

Absolut, men om de inte kan göra det till samma dag så är de lite körda och givet ett visst tidsintervall?
 

plover

Medlem
Hoppas strejken blir kortvarig, SAS kommer ju inte få några stora krefiter hos konkurrerande flygbolag när de skall köpa ersättningsbiljetter och kassan sinar fort.
 
Kollar på kvällens SVT Aktuellt i efterhand, och där påstås det att SAS inte kan hjälpa till och boka om. Det gavs en helt felaktig bild av att resenärerna får köpa nya biljetter själva. Media...
 

A380

Medlem
Hej forumet, tror ni att jag i nuläget kan räkna med att SK 1852 går som planerat på torsdag21,30? ( trafikeras av Xfly)

Jag har en backup (poäng)hemresa på onsdag som jag löste innan avresa ”in case of strejk” som jag då skulle behöva avboka imorgon.
 

ekf

Medlem
Ja, om de inte har den möjligheten ska fu enligt EU261/2004 kunna köpa annan likvärdig biljett och få tillbaka mellanskillnaden.
Under förutsättning att SAS överlever så länge att de hinner betala ut ersättningen, borde väl tilläggas...
 

sh1pment

Medlem
Efter nästan 4 timmars köande till SAS kundtjänst fick jag tillslut prata med en kvinna som snudd på tyckte jag överdrev som var orolig över min flight mitten på nästa vecka.

”det här hoppas jag är över redan om två dagar..”

Ja vem fan gör inte det :eek:
 
Toppen