Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Robert_E

Medlem
Jag har en flight från CPH - LAX i morgon 09:30, när jag kollar statusen står det "Likely to be canceled if strike continue".
Ni som har fått om-/avbokning sedan strejken började, hur långt innan fick ni meddelande om det?
 
Jag la på luren precis efter att jag har väntat i 2 timmar att få prata med SAS kundtjänst i USA. Enligt damen jag pratade med är min resa en EuroBonus resa. Hon kunde inte boka om en sådan resa med ett annat flygbolag. Att resan är i business klass och att jag är Diamond medlem spelade ingen roll. Hon sa att de på SAS USA inte har fått instruktioner om hur de ska hantera sådana bokningar och att det är många som är i samma sits som jag. Vet någon av er hur man gör i en sådan situation? Jag skulle flyga den 5te från ORD till CPH direkt med SAS.

Hade resan cancelled som status eller likely to br cancelled?
 

Robert_E

Medlem
Jag har en flight från CPH - LAX i morgon 09:30, när jag kollar statusen står det "Likely to be canceled if strike continue".
Ni som har fått om-/avbokning sedan strejken började, hur långt innan fick ni meddelande om det?

Svarar mig själv:

Fick precis meddelande om att resan var avbokad.
Sitter nu i kö för att komma fram till sas på telefon...
 
Nu kan man inte längre boka min flight till Zürich på fredag. Flygningen sker via Xfly men oroar mig såklart eftersom flighten kan ställas in av andra anledningar. Nu kanske flighten är helt fullbokad, men vad innebär det annars att den inte längre går att boka?
 
Möjligen dum fråga men vad är sannolikheten att man löser strejken innan torsdag? 0%? Får inga indikationer på att man påbörjat förhandling öht.
 

adhoc76

Medlem
Enligt uttalanden från medlarna igår så kvarstår deras uppdrag. Det sas dock vara brukligt att medlarna avvaktar åtminstone ”ett par dagar” innan medlarna tar några initiativ. Min gubbgissning blir mot den bakgrunden, tillsammans med vad parterna säger i media, att torsdag sannolikt är ”rökt”. Men hoppet finns ju alltid…
 

Jeff

Medlem
Nu kan man inte längre boka min flight till Zürich på fredag. Flygningen sker via Xfly men oroar mig såklart eftersom flighten kan ställas in av andra anledningar. Nu kanske flighten är helt fullbokad, men vad innebär det annars att den inte längre går att boka?

Jag ska också flyga med SK605 fast på torsdag. Såg att dagens flight ändrats om till SAS Connect och den blev inställd.. Om något nu ska hända med flighten så hoppas jag att det inte sker kvällen innan utan att man har lite mer tid..
 

Robert_E

Medlem
Jag har en flight från CPH - LAX i morgon 09:30, när jag kollar statusen står det "Likely to be canceled if strike continue".
Ni som har fått om-/avbokning sedan strejken började, hur långt innan fick ni meddelande om det?

Svarar mig själv:

Fick precis mail om att resan var avbokad.
Sitter nu i kö för att komma fram till sas på telefon...

Uppdatering:
Fick ett nytt mail från SAS att de inte kunde boka om mig.

Jag ringde och var förberedd med andra flighter som trafikerades av *A.
Det var inga problem att boka om till ett av dessa som gick några dagar senare.

SAS ringer tillbaka efter en kvart och meddelar att de inte kan boka om bonusresor!!!
Hade det varit en betalresa kunde de bokat om...

Någon mer som varit med om detta?
 
Toppen