Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

palmen

Moderator
Startar denna tråden för alla som nu blir drabbade av strejken, kommer fyll apå senare med lite FAQ svar mm.

Tanken med denna tråden är att alla ni som behöver hjälp och hra frågor ska kunna ställa dessa i denna tråd, istället för att allt hamnar i tråden om SAS Piloternas strejk
SAS piloter i strejk? | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Har ni frågor eller behöver hjälp med någon resa som drabbas av strejken, vänligen använd denna tråd.


Generellt råd:
Var proaktiv och sitt inte bara och vänta om ditt flyg ställs in. Bäst att själv försöka ta tag i situationen och kontakta SAS för en ombokning. Det är extremt få lediga platser nu under sommaren rent generellt och de kommer snabbt bokas upp när plan börjar ställas in.


FAQ
Q: Hur vet jag om min flight påverkas?
A:
SAS | Flight status

Q: Är det någon skillnad om jag har en poängbokning eller en resa betald med pengar om flyget ställs in pga strejk?
A:
Nej, det är ingen skillnad. SAS har samma skyldigheter oavsett hur du bokat din resa. Du kommer att erbjudas ombokning eller återbetalning av biljett. Med tanke på att det är mitt i sommaren med absoluta peak season nu så kan det dock vara svårt med ombokningar samma dag eller dagar runt omkring de dagar man bokat.

Q: Gäller EU261/2004 även fast det är strejk?
A:
Korta svaret är JA, den gäller. Man ska ha rätt till allt enligt förordningen. Ersättning har tidigare prövats i domstol och ska också gälla. Man kan dock ställa sig frågan om man just i denna situation ska begära ersättning, det är upp till var och en hur man vill göra.

Q: Kommer SAS att gå i konkurs nu?
A:
Det är det ingen som vet, SAS kommer att klara sig ett tag även om piloterna strejkar i "moderbolaget". Om det blir rekonstruktion eller konkurs pga detta framöver blir enbart spekulationer just nu.

Q: Vad händer med mina eurobonuspoäng?
A:
Inget kommer att hända med dom pga att det blir strejk. Vad som sker om det blir förändringar i SAS (rekonstruktion, konkurs, annat) kan vi bara gissa i dagsläget. Att Eurobonus i sig är ett eget bolag är inget som gör att poängen är "skyddade". Men just nu blir allt spekulationer.

Q: Kan jag boka om min resa till en annan destination som SAS flyger till?
A:
Högst troligt inte, då detta normalt sätt inte tillåts. Men frågan är alltid fri, men räkna med att få ett nej.
 

sh1pment

Medlem
Om min flight arn - ewr avgång onsdag 13/7 blir inställd, har jag rätt till ersättning för mellanskillnad om jag bokar en dyrare resa med annat bolag?
 

Filip

Medlem
Någon som minns hur det var med long haul-flighterna vid förra strejken, drabbades de eller gick dom som vanligt?

Har ett vagt minne av att de gick sånär som vanligt. Finns såklart inget som säger att det skal vara likadant nu, men har förhoppning om att få hem dottern från LAX utan en massa krångel.
 
Har en resa ARN - ATH 14 juli. Samt en hemresa CFU - ATH - ARN 31 juli. Nån i tidigare tråd skrev att om man drabbas har man rätt till full ersättning enligt EU 261, betyder det pengar tillbaka då eller nått annat? Hur hade ni gjort nu, bokat med annat bolag eller avvaktat?

Ser ut som att flyget ut är Air Baltic vad det nu är så antar att jag inte påverkas då..
 

Tomas E

Medlem
Hej hur vet man ifall ens flyg är påverkat av strejken?
Här kan man kolla:
SAS | Flight status

I första hand bör det vara de flyg som står som "Trafikeras av SAS" som ställs in. SAS = SAS Scandinavia = "SAS mainline" = "gamla SAS".
Står det "Trafikeras av SAS Connect/SAS Link/Air Baltic/Cityjet/Xfly" (eller om det är codeshare med något annat Star Alliance-bolag, t.ex. "Trafikeras av LH") bör flyget normalt inte ställas in av strejken. Vi har dock spekulerat om att vissa av dessa flygplan kommer att planeras om ifall SAS vill upprätthålla ett grundutbud av avgångar på andra linjer, så man bör kolla regelbundet även om man vet att man flyger med t.ex. SAS Connect.
 
Någon som minns hur det var med long haul-flighterna vid förra strejken, drabbades de eller gick dom som vanligt?

Har ett vagt minne av att de gick sånär som vanligt. Finns såklart inget som säger att det skal vara likadant nu, men har förhoppning om att få hem dottern från LAX utan en massa krångel.
Det kommer inte gå några SK9XX nu.
 

NotRyan

Medlem
Hej hur vet man ifall ens flyg är påverkat av strejken?
1. Titta i PDFen du fick vid bokning, om det står att flighten utförs av SAS Connect, SAS Link, Xfly, Cityjet eller Air Baltic eller en codeshare med annat bolag så berörs den inte av strejken.
 
Toppen